Gå til innhold
Arkivverket

Nicolai Ring Sorenskriver i Aker


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber litt med historien til Søndre Hellerud i Aker. En av eierne var sorenskriver Nicolai Ring fra 1719 til hans død i 14. januar 1749. (Nicolai var født 1679 i Gausdal) Gift første gang med Anne Cathrine Sverdrup som døde og ble begravet 1.12.1741. Dessverre er det ikke noe register for dødsfall eller skifteprotokoller på dette årstall. Han var gift med Fredrikke Christiane Hagemann som døde 22.11.1802. Nicolai skal ha hatt 3 barn Nils, Knut og Jens. Det nevnes et sted at han hadde dårlig økonomi og boet etter første og siste kone var falitt. Jeg skulle gjerne hatt litt mer dokumentasjon.

Er det noen som har vært innom denne karen og har noen opplysninger? Eller gode råd til å finne skifte uten register etc.

 

Dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen til Nic. Ring 14/1 1747 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7680&idx_id=7680&uid=ny&idx_side=-210

 

Jeg har sett gjennom skiftene i 1747 i Aker uten å finne han. Kona kan jo ha sittet i uskiftet bo etter hans død.

 

Kan Nic. Ring holde skifte etter sin egen kone i og med at han også var arving ? Han ble oppgift 26/1 1743, så skiftet etter første kona bør vel ha blitt holdt en gang i tiden mellom hennes død i 1741 og 26/1 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber litt med historien til Søndre Hellerud i Aker. En av eierne var sorenskriver Nicolai Ring fra 1719 til hans død i 14. januar 1749. (Nicolai var født 1679 i Gausdal) Gift første gang med Anne Cathrine Sverdrup som døde og ble begravet 1.12.1741. Dessverre er det ikke noe register for dødsfall eller skifteprotokoller på dette årstall. Han var gift med Fredrikke Christiane Hagemann som døde 22.11.1802. Nicolai skal ha hatt 3 barn Nils, Knut og Jens. Det nevnes et sted at han hadde dårlig økonomi og boet etter første og siste kone var falitt. Jeg skulle gjerne hatt litt mer dokumentasjon.

Er det noen som har vært innom denne karen og har noen opplysninger? Eller gode råd til å finne skifte uten register etc.

 

Dag

 

Ikke mye hjelp, men det finnes et skifte etter sønnen Knud åpnet 29.10.1778 i Østre Gausdal (har ikke notert nærmere kildeangivelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rett link til skifte for andre kona Fredrikke Christiane Hagemann? Jeg ser det ikke, men skriften er ikke så lett.

 

Takk for hjelpen så langt, leter videre.

Endret av Dag Jarnøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. feil side i skiftet etter andre kona. Jeg har lagt inn en rettelse i innlegget med lenke. Riktig side er  145a.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.