Gå til innhold
Arkivverket

Snekker Lars Pedersen Dahl, Klosterøya, Solum, Telemark, død 1772 - opphav?


Egil Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opphavet til Lars Pedersen Dahl, født ca 1720:

 

Gravlagt, Klosterøe, 19.8.1772, 52 år

Kirkebok for 0818 Solum Mini 3 (1761-1814):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1410&idx_id=1410&uid=ny&idx_side=-122

 

Forlovet 21.07.1746 paa Closterøen: Lars Pedersøn Dall og Maren Pedersdatter Damsgaard.

Gift 29.12.1746 ved Solum: Lars Pedersøn Dall og Maren Pedersdatter Damsgaard.

Forlovere Lars Lerche og Jan Valentinsøn.

Kirkebok for 0818 Solum Mini 2 (1713-1761):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7897&idx_id=7897&uid=ny&idx_side=-206

 

BARN:

Peder - født på Klostereiet, Solum - Døpt 24.09.1747: Lars Pedersøns og Maren Pedersdatters barn Peder. Faddere: Knud Heljesøn, Valentin Jansøn, Abraham Jacobsøn, Anne Hansdatter, Anne Jacobsdatter.

 

Karen Johanne - født på Klostereiet, Solum - Døpt 18.07.1750: Lars Pedersøns og Maren Pedersdatters barn Karen Johanne. Faddere: Hans Folloug, Hans Møller, Erich Jacobsøn, Sara Jonsdatter, Karen Jonsdatter.

 

Hustruen Maren Pedersdatter, døde på Gråten, Solum 1758 - gravlagt 17.10 s.å. 39 år gl.

 

Lars Pedersen Dahl giftet seg påny med Åse Kirstine Jacobsdatter Lerche den 9.10.1760.

 

BARN:

Lars Jacob - født på Klosterøya, Solum - Døpt 1.4.1771: foreldre Lars Pedersen og Giertrud[!] Jacobsdatter Closterøen. Faddere: Giertrud Jacobsdatter Lerche, Karen Johanne Larsdatter Dahl eller Closterøen, Ole Nielsen Hoken?, Peder Larsen Dahl, Peder Rasmussen.)

 

Lars Pedersen Dahl avla Borger Ed og fikk meddelt Borger Brev i Skien som snekker 22.1.1771.

 

Jeg blir svært glad og er takknemlig om noen kan hjelpe meg å finne opphavet til Lars. Barna har jeg mye informasjon om, men har som nevnt problemer med å finne hans foreldre og hvor han ble født.

 

Opplysningene ovenfor er hentet fra SOLUMSLEKT.ORG som drives av Leif Biberg Kristensen.

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se Solumslekt: Lars Pedersen Dahl.

 

Det er vel ikke noen større tvil om hvor du har hentet disse opplysningene. Selv om det ikke er opphavsrett på avskrift av offentlige dokumenter, er i det minste sammenstilling av opplysninger i noen grad beskyttet. Det er uansett god folkeskikk å henvise til kilden.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se Solumslekt: Lars Pedersen Dahl.

 

Det er vel ikke noen større tvil om hvor du har hentet disse opplysningene. Selv om det ikke er opphavsrett på avskrift av offentlige dokumenter, er i det minste sammenstilling av opplysninger i noen grad beskyttet. Det er uansett god folkeskikk å henvise til kilden.

 

Beklager sterkt, det er hermed gjort.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok ikke fra Grenlandsområdet, der har jeg bortimot full oversikt. Når man ser på forlovere og faddere er det ingen som ser ut til å være slektninger av ham. Det også tyder på at han kommer fra et stykke unna.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også min konklusjon. Jeg har forsøkt andre steder i Telemark med utgangspunkt i patronym og Dahl/Dal - problemet er at det er mange steder i Telemark som kan assosieres med Dahl/Dal og ikke minst mange Peder. Dessuten han kan jo komme fra en helt annen plass i landet - så det blir litt som den berømmelige nåla i høystakken. Det står forøvrig i Holla-minner at sønnen - klokker og lærer Peder Larsen Dahl - kom fra Tistedalen. Jeg sjekket med Holla historielag, uten at det ga noe resultat. Jeg kjenner ikke til noe annet Tistedal(en) enn i Halden, Østfold - og der har jeg ikke hatt noe hell.

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fler opplysninger om barn/barnebarn av Lars P Dahl:

 

Peder Larsen Dahl - gravlagt 17.09.1810 i Holla. (nr 73, venstre side - Klokker Peder Dahl, 64 år)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7906&idx_id=7906&uid=ny&idx_side=-126

 

Christian Fredrik Pedersen Dahl - død 12.04.1840, gravlagt 18.04.1840 i Larvik. (nr 14, venstre side - Christian Friderich Peter Dahl, møllermester, 47 år)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7778&idx_id=7778&uid=ny&idx_side=-228

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Min fars tremenning het Johannesen. De rodde sammen i Kristiania roklubb i 1930 årene.

Den ene datteren til Nils Petter Dahl f.1/3-1810 og bodde i Schwengensgate 121 i Drammen, hadde en datter Walborg  Davida Dahl f. 1/10-1854 som giftet seg med Kristian Konrad Bugge f.17/4-1852 i Kristiania, død i Drammen 10/11-134 Amtsingeniør i Buskerud.Hans far het Cristian Conrad Bugge og var Kongelig Fulmæktig i Larvik. Gir dette noen ledertråd?

Endret av Elisabeth Dahl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fars tremenning het Johannesen. De rodde sammen i Kristiania roklubb i 1930 årene.

Den ene datteren til Nils Petter Dahl f.1/3-1810 og bodde i Schwengensgate 121 i Drammen, hadde en datter Walborg  Davida Dahl f. 1/10-1854 som giftet seg med Kristian Konrad Bugge f.17/4-1852 i Kristiania, død i Drammen 10/11-134 Amtsingeniør i Buskerud.Hans far het Cristian Conrad Bugge og var Kongelig Fulmæktig i Larvik. Gir dette noen ledertråd?

 

Jeg forstår ikke hvordan det skulle være en ledetråd for opphavet til snekker Lars Pedersen Dahl, Klosterøya - så dessverre, nei!

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hej, 

 

Den enda ledtråd jag har är min morfars uppgifter om att Lars Pedersen Dahl´s ursprung var en bondsläkt från Tistedalen. Han kom aldrig längre än så här heller. Kan hans fru Maren Pedersdatter Damsgaard ge någon ledtråd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.