Gå til innhold
Arkivverket

Hva gjør jeg feil?


Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Har du sett denne siden? http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

.

Før hadde vi valgene 'begynner med', 'er lik' og 'inneholder'. Vi kan oppnå det samme ved å bruke stjerne* i begynnelsen eller i slutten av navnet.

 

Skal jeg finne en Berte, så vet jeg ikke om det er skrevet inn med eller uten 'h' og jeg skriver derfor inn Bert* og krysser av for kvinne. Min erfaring er at det er bedre å skrive inn minst mulig og heller snevre inn søket i neste runde. Navnet Kristine kan stå oppført med Kirstine, Kerstine, Kristine, Christine, Cristine og mange flere varianter. Her synes jeg det er best å prøve *stine, for å få treff på flest mulig.

 

Tasten | (eller) er veldig nyttig. Heter personen Christian August, er det ikke sikkert telleren skrev inn begge navnene ved tellingen. Da kan en søke på *ristian|*gust og få treff på begge.

 

Etternavn er mye til bry - særlig om det nærmer seg 1900-tallet. En kvinne kunne være oppført med fem mulige 'etternavn'. Sitt eget patronym, eget patronym omgjort til -sen, farens patronym, som de tok som fast etternavn, ektemannens etternavn eller gårdsnavnet. Ofte dropper jeg å skrive inn noe som helst der..

 

En kan bruke | symbolet også ved søking på fødselsår. 180*|181*|182* eller andre varianter.

 

Selv om en vet fødestedet, har jeg opplevd at det blir 0 treff om dette er med, selv om det blir treff uten. Grunnen er vel den samme - at det er mange skrivemåter også på stedsnavnet/prestegjeldet.

.

Det er flere råd i lenken til søketips øverst.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett denne siden? http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

.

Før hadde vi valgene 'begynner med', 'er lik' og 'inneholder'. Vi kan oppnå det samme ved å bruke stjerne* i begynnelsen eller i slutten av navnet.

 

Skal jeg finne en Berte, så vet jeg ikke om det er skrevet inn med eller uten 'h' og jeg skriver derfor inn Bert* og krysser av for kvinne. Min erfaring er at det er bedre å skrive inn minst mulig og heller snevre inn søket i neste runde. Navnet Kristine kan stå oppført med Kirstine, Kerstine, Kristine, Christine, Cristine og mange flere varianter. Her synes jeg det er best å prøve *stine, for å få treff på flest mulig.

 

Tasten | (eller) er veldig nyttig. Heter personen Christian August, er det ikke sikkert telleren skrev inn begge navnene ved tellingen. Da kan en søke på *ristian|*gust og få treff på begge.

 

Etternavn er mye til bry - særlig om det nærmer seg 1900-tallet. En kvinne kunne være oppført med fem mulige 'etternavn'. Sitt eget patronym, eget patronym omgjort til -sen, farens patronym, som de tok som fast etternavn, ektemannens etternavn eller gårdsnavnet. Ofte dropper jeg å skrive inn noe som helst der..

 

En kan bruke | symbolet også ved søking på fødselsår. 180*|181*|182* eller andre varianter.

 

Selv om en vet fødestedet, har jeg opplevd at det blir 0 treff om dette er med, selv om det blir treff uten. Grunnen er vel den samme - at det er mange skrivemåter også på stedsnavnet/prestegjeldet.

.

Det er flere råd i lenken til søketips øverst.

 

Veldig nyttig! :)  :)  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har vært fraværende i langt tid og har ikke fulgt med!

Nå vil jeg prøve på nytt etter alle anbefalinger som jeg takker for.

 

Underlig er det likevel at det kom opp null forekomster når jeg

bl.a. søkte på mine besteforeldre med opplysninger jeg vet er riktige,

korrekte navn, fødselsår, bosted  etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er hva en vet er riktig, men en annen er skrivemåten på tellingsskjemaet, som kan stelle til besværligheter...

.
1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037041008336
1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036388009858

 

1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037041008833

(Jeg har en av bøkene dine: Slekten Ljødal 1550-1995 utgitt i 1995)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg registrerer at du skriv "korrekte" opplysninger, og det er berre sikkert at det er ufatteleg mange som er registrert under eit anna namn enn det vi i dag oppfattar som "korrekt". Fødsels-år og -datoar sameleis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å svare på det du i emnefeltet spør om, "Hva gjør jeg feil"

 

En feil kan være at du ikke gir hjelperne nok informasjon så de kan prøve ut det samme du har testet.

 

På dette forumet er det personer som løser de fleste problemer, men de trenger grunnlagsopplysninger  og tilbakemeldinger fra deg(spørsmålsstiller).

 

Gi de opplysningene hjelperne her ønsker, så får du hjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanskene med søking i det nye Digitalarkivet dette dreier seg om. Jeg tror nok Ola har funnet nødvendige kilder tidligere, siden han har skrevet flere bøker om slekten sin. http://slekt1.com/index.php/slektsboker/search-by/forfatter-e?value=Ola%20Lj%C3%B8dal

.

Kilde for lenkene i innlegg #9 er fra s. 109 -125 i ovennevnte bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen for Eidsvold 1865: Mitt problem er å finne søsknene Olaus Olsen og Marthine Olsdatter,

født hh-vis 1851 og 1855.

Foreldre Ole Olsen og Anne Dorthea Olsdatter (f. 1827 og 1831).

Bosted: Sameiløkken.

Ettersom Olaus er 14 år i 1865, kan han jo være flyttet hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse? http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038024008630

 

Husstandsmedlemmer
P.nr.     H.nr.     Navn     Alder/født     Fødested     Familiestilling     Sivilstand     Yrke     Bostatus
001     01     Ole Olsen     39     Ejdsvold Prgj.     Husfader     g     Selveier og Skrædder     
002     01     Dørthea Olsdatter     35     Ejdsvold Prgj.     hans Kone     g         
003     01     Olaus Olsen     16     Ejdsvold Prgj.     deres Søn     ug     hjælper Faderen med Skrædderarbejdet     
004     01     Olianna Olsdatter     13     Ejdsvold Prgj.     deres Datter     ug         
005     01     Marthine Olsdatter     11     Ejdsvold Prgj.     deres Datter     ug         
006     01     Andreas Olsen     6     Ejdsvold Prgj.     deres Søn     ug         
007     01     Oskar Olsen     1     Ejdsvold Prgj.     deres Søn     ug
,
Bosted (hus/gård/tomt)
B.nr.     Bostedsnavn     Matr.nr/Gnr     Løpenr/Bnr     Antall husholdninger     Tilstedeværende personer     Hjemmehørende personer
0060     Habbarstad søndre         88c     1         7

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste inngangspunktet for å finne noko, er Avansert personsøk. Der fyller eg ut minst muleg i starten - i dette tilfellet Ol* i både føre- og etternamnfelt. Eg avgrensar så kjelde til Folketellingar, periode frå 1864 til 1866, og geografi til Eidsvoll. Eg prøver også med fødselsår 182*. Då får eg 18 treff, som kan vere overkomelegå bla i. Men vil eg ha færre, opnar eg søkjefeltet for Biperson, og hakar av Berre neste. Her skriv eg Ol* i etternamnfeltet, og vel kjønn Kvinne. I førenamnfeltet skriv eg ikkje noko i fyrste omgang, fordi erfaringa mi er at det er dusinvis av Anne'r som er registrerte berre på andrenamnet sitt.  Eg får då 5 treff som er endå meir overkomeleg å bla i.

 

Eit av treffa er familien som Anne Lise har funne, og som du vil sjå, hadde eg att for å la førenamnfeltet til kona stå tomt.

 

Dersom du utvidar tidsperioden til forbi 1875 vil du finne same familien på Sameiløkken, men det ser ikkje ut til at plassen er registrert under det namnet i 1865.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola, hvis du husker å krysse av for 'Følg dette emne' på høyre side ovenfor emnet, så blir du varslet ved oppdateringer. Greitt å gjøre når det kan gå lang tid imellom hver gang du er innom emnet. :)

 

For å stille inn hvordan du varsles, kan du klikke på navnet ditt aller øverst på siden, og så velger du Kontrollpanel, og når du kommer dit åpner du Varselsinnstillinger, der finner du Varslingsmetode for svar til fulgte emner, kryss evt. av for Epost.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ola.

Jada, jeg har alle 17+1 søsknene til begge to, men Mina var tanta til Senor, ikke søstera!

04.03.1888 død Mina Berntsdatter Holt, 26 3/4 år gammel, etterlatte mor Anne Holt, Ole, Gustav, Marie

Derimot hadde Senor en halvsøster, verdens snilleste menneske som het Maren Gulbrandsdatter. :)

Alle ønsker om en riktig God Jul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.