Gå til innhold
Arkivverket

Botolv Olsen Ørteshue - Hvor kommer han fra?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Botolv Olsen Ørteshue - Flaskerud i Sokndalen. Død 5. februar 1744. Skifte samme dag. Han ble gift med Åse Halvorsdatter Bliksrud fra Sokndalen, død før 1744.

 

De hadde barna: Kari, Gunvald, Jakob, Helje, Guri, Anne, Inger, Åse, Gunvald.

 

Men hvem var Botolv Olsen???

 

På skiftet etter svigersønnen Mogens Kristoffersen, på Veikåker i Krødsherad 4. september 1739 (gift med datteren Kari), nevnes det at en av vergene for barna var Kristoffer Gudbrandsen, husmann på Kvernhusbråten under Redalen, som var moren Kari Botolvsdatters søskenbarn. Denne Kristoffer var sønn av Gudbrand Andersen (fra Hov i Sigdal) og Hælge Torbjørnsdatter Redalen.

 

På skiftet etter denne Kristoffer Gudbrandsen 21. august 1751, får vi vite at hans søskenbarn er Anders Knutsen Grasvik i Sigdal og Gullik Olsen Skretteberg på Modum.

 

Her er det nok et tilfelle av at man har brukt søskenbarn som et utvidet begrep.

 

Vi vet at Kari Botolvsdatters mors foreldre var Halvor Olsen Bliksrud i Sokndalen (fra Sevle i Nore) og Jøran Knutsdatter.

 

 

Kjenner noen til disse slektene og kan man komme videre på Botolv.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Botolf er også blant mine aner, men jeg har ikke kommet noe vider jeg heller. Har noen flere barn på han og kona Aase Halvorsdatter da:

1)Magnhild Bottolfsdatter som ble trolovet og gift 25.03.1722 med Erland Christensen

2)Helge Bottolfsen(vet ikke kilden til det)

3)Kari Bottolfsdatter gift første gang 10.10.1723 med Mogens Christophersen og gift 2 med Knut Ellefsen

4)Gunvald Botolfsen døpt Dom.1.p.epiphan(10.01)1706 i Lunner anneks av Norderhov

5)Jacob Bottolfsen døpt 20.05.1708 i Lunner. Gift 20.02.1746 med Ellie Colbjørnsdatter

6)Helge Bottolfsdatter døpt 09.03.1710 i Lunner. Trolovet Dom Oculi 1730 med Bendik Hansen Lunner anneks, og de ble gift 07.08.1730. Disse er blant mine aner gjennom sønnen Gunvald Bendiksen født 1738

7)Guri Bottolfsdatter døpt 31.07.1712, og gift 29.04.1742 med Sven Halvorsen Haukne

8)Anne Bottolfsdatter døpt 07.10.1713. Gift 1 den 02.01.1744 med Peder Torstensen. Han var bruker i Veme, og født ca 1701. Han døde i 1751, og ble gravlagt 12.04.1751. Trolovet 2 med Ole Trulsen Averøen

 05.11.1751, og de ble gift 22.01.1752

9)Ingeborg Bottolfsdatter døpt 15.03.1716, og gift 29.05.1740 med Knut Christensen

10)Aase Bottolfsdatter døpt 27.07.1720 i Norderhov, og konfirmert 05.01.1738. Gift 26.02.1778 med Hans Julsen

11)Gunvald Bottolfsen døpt 06.10.1725, og død i 1726. Han ble gravlagt 25.03.1726

Er noen år siden jeg jobbet med disse, og jeg har ikke sett noe skifte i 1744. Skal se på det nå. Var ikke mye til hjelp dette da

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker meg jo ellers denne Hælge Torbjørnsdatter Redalen  som du nevner som mor til Kristoffer Gulbrandsen. Hælge eller Helge er jo et sjelden jentenavn, og min formor blant barna til 

Bottolf og Aase het jo også Helge. Så den slektsmessige forbindelsen mellom Kari Bottolfsdatter(og min formor Helge) og søskebarnet Kristoffer Gulbrandsen kan kanskje være via henne. Blir jo

bare Gjetning og teori dette da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener Halvor Olsen Sevle(far til Aase Halvorsdatter) født ca 1645, så har jeg bare en bror på han og det er Erik Olsen født ca 1644 som ble gift med Kristi Gulbrandsdatter ifølge en som har svart 

på nyhetsgruppe i slektsforskning 19.02.2004. Etter det har jo mange kilder blitt utlagt på Digitalarkivet, og Kolbjørn Olsen kan være bror av Halvor. Synd at det ikke er noe manntall 1701 å

finne for Buskerud. Har det gått tapt? Eller er det bare slik at det ikke er digitalisert, og en kan se det på mikrofilm? Ellers takk for svaret. Dette er jo like interessant for meg som for han som

startet dette emnet

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo også en Ole som var fadder på Botolfs og Åses sønn Gunvald i 1706. Var det Ole Kløv? Hvem var det? Var det Bottolfs far?

 

Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 1 (1704-1716), Kronologisk liste 1706, side 14. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8519&idx_id=8519&uid=ny&idx_side=-15
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313640311.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er dåpen til datteren Helge 09.03.1710 med blant annet faddere Elling Olsen og Anne Povelsdatter Uggen(??), og her er også en Ole. Ikke enkelt å lese dette her nei!! Elling Olsen kan jo

være bror av Bottolf og denne Ole kan være far:

 

 

skerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 1 (1704-1716), Kronologisk liste 1710, side 56. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8519&idx_id=8519&uid=ny&idx_side=-59
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313640355.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette svaret. Er ikke kjent i området, og skal helt tilbake til 1791 før noen av mine kom fra Norderhov(Bendik Gunvaldsen var i Skogn og Stjørdal i Nord-Trøndelag som voksen). Da kan jeg se bort

fra Ole Kjos som mulig far til Botolf Olsen iallefall. Har prøvd å finne igjen i tingbok og pantebok angående skjøte fra Kolbjørn Olsen i Funkalsrud i 1726-1727, men det virker både umulig å finne og rett og

uleselig i disse protokollene. Er noe av det verste jeg har sett når det gjelder skrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.