Gå til innhold
Arkivverket

Oscar Johansen Husengen i Amerika 1923-1929. Hvor oppholdt han seg i Amerika i denne perioden?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Oscar Johansen Husengen, født på Skiptveit i Østfold 04.09.1895, dro til Amerika via Kristiania 23.10.1923.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=emikra1&gardpostnr=255586&merk=255586#ovre

 

Han var hustømrer av yrke og oppholdt seg i Amerika frem til 1929 da han returnerte hjem til Norge. Han skal visstnok ha startet et tømrerfirma med 2 andre etter et par år i Amerika.

Dette er jo mellom folketellingene 1920/1930. Men er det likevel mulig å finne ut hvor han oppholdt seg/bodde de årene han var der borte?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen av "Amerika ekspertene" ser den og kan hjelpe. Vilke muligheter er det til å spore en nordmann i Amerika mellom folketellingen i 1920 og 1930?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ankommer NY 2. november 1923 og oppgir Seattle, Washington, som "final destination". Skal til "friend Elmer Carlson, Enumclaw, Wash."

Det er nok vanskelig å finne mer når han kun var der noen få år, og det i tillegg var mellom to folketellinger.

Tror nok det ihvertfall ville kreve et Ancestry-abonnement - der ligger det bl.a. en del City Directories etc.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Kari og Knut for fine bidrag og god hjelp. Jeg er klar over at den godeste Oscar ikke har gjort det lett i ettertid å finne ut hvor han var og hva han gjorde fordi han kom og dro mellom to folketellinger som klart kunne ha vært til stor hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært takknemlig for den hjelpen jeg har fått, men mye vil gjerne ha mer. Er der noen som har abonnement på Ancestry og som kan sjekke der om det finnes noe mer om Oscar Husengen fra hans 6 år i Amerika, særlig om hans oppholdssteder?  Hans datter planlegger en tur til Amerika i mai neste år for å gå i farens fotspor, om det er mulig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kari. Jo det fikk jeg med meg. Jeg kopierte skjemaet han fylte ut og sendte det til datteren. Adressen eksisterer i dag, men ikke huset som sto der den gangen. Så vi er er meget godt stykke på vei, finner man noe mer er det ren bonus.

Takk igjen for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter dene en siste gang i håp om at det skal være mulig å finne ut noe mer om Ascar Husengens opphold i Amerika mellom 1923 og 1929. Hans dattere er meget fornøyd med det som har kommet frem så langt, og de har nå to adresser å oppsøke når de til våren skal trakke i farens fotspor. Men i å med at han startet et sneker/tømrerfirma med to venner, håper jeg at det kanskje kan finnes noe mer. Jeg antar at dette var i Seattle, ettersom han oppholdt seg der i 1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mulighet er å sjekke ut opplysninger om kontaktpersonen han oppga ved emigrasjonen. Hvem kan denne Elmer Karlsen i Enumclaw, Washington, ha vært ?

 

En Elmer Karlsen (24 år) fra Oslo har vært hjemme fra USA på besøk i 1914, han er gift med Signe (23 år). Men de skal til en (ulesbar) adresse i Chicago, og kan godt være en annen enn Oskar Husengens kontaktperson.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000001143158

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957

Name: Elmer Carlsen

Arrival Date: 18 Aug 1914

Birth Date: abt 1890

Birth Location: Nrw

Birth Location Other: christiania

Age: 24

Gender: Male

Ethnicity/ Nationality: Scandinavian

Port of Departure: Christiania

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: United States

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avventer nærmere beskjed om vennene til Oscar for å se om det kan hjelpe. De ble værende igjen og drev firmaet videre da Oscar reiste tilbake til Norge.

Takk for fint innspill Knut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok en adresse fra 1928 i Seattle:

 

U.S. City Directories, 1821-1989

Name: Oscar Huseng

Residence Year: 1928

Street address: 307 Seneca

Residence Place: Seattle, Washington, USA

Occupation: Carpenter

Publication Title: Seattle, Washington, City Directory, 1928

 

Og her fra året 1929

 

U.S. City Directories, 1821-1989

Name: Oscar Huseng

Residence Year: 1929

Street address: 623 Bellevue av

Residence Place: Seattle, Washington, USA

Occupation: Carpenter

Publication Title: Seattle, Washington, City Directory, 1929

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på vegne av min fetter og hans kone rette en stor takk til dem som har hjulpet med ny informasjon her. Takket være dere kan de nå bokstavelig talt gå i hennes fars fotspor når de til våren drar til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.