Gå til innhold
Arkivverket

Ole Syversen og Karen Olsdatter på Austmarka, Vinger - av finneslekt? + tydehjelp.


Mette Falstad
 Del

Recommended Posts

Det jeg klarer å lese:

 

5. Okt Anna Elise.

 

Far: Ungkar Tjenestegutt (?? usikker) Ole Syversen fra Vangen under ?? (Under hva?)

Mor: Pige Karen Olsdatter fra Nabben under ??

 

Fødselsårene klarer jeg, men faddere har jeg problemer med og likedant teksten helt til slutt.

 

Tror det står Faderens 4de. Moderens 2re. Resten klarer jeg ikke å lese. Noen som vil forbarme seg over meg å ta en titt? Prøver å lære meg å lese kråketærne, men det tar litt tid :)

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4984&idx_id=4984&uid=ny&idx_side=-63
 

 

Mvh Mette

Endret av Mette Falstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Elise, Ungk. Tjenestegut Ole Syversen, Pige Karen Olsdatter. Faddere: Husm. Ole Arnesen, Nabben, Husm. Torsten Eriksen, Klokedalen, Husm. Anund Thorbjørnsen, Brunsberg?, Kone Anne Anundsdatter, Mengen?, Pige Gina Olisdatter, Tangen. Faderens 1ste, Moderens 2det Leiermaal (se? 1ste Nr. 15/92)

Bostedene er jeg usikker på, men det ser ut som Vangen u. Tagsnes? og Nabben u. Tagsnes.

 

Tolking av stedsnavn krever oftest litt lokalkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Elise, Ungk. Tjenestegut Ole Syversen, Pige Karen Olsdatter. Faddere: Husm. Ole Arnesen, Nabben, Husm. Torsten Eriksen, Klokedalen, Husm. Anund Thorbjørnsen, Brunsberg?, Kone Anne Anundsdatter, Mengen?, Pige Gina Olisdatter, Tangen. Faderens 1ste, Moderens 2det Leiermaal (se? 1ste Nr. 15/92)

 

Bostedene er jeg usikker på, men det ser ut som Vangen u. Tagsnes? og Nabben u. Tagsnes.

 

Tolking av stedsnavn krever oftest litt lokalkunnskap.

 

Tusen takk :) Da fikk jeg fylt inn litt mer :) Supert å få litt hjelp :)

 

Jeg fant muligens nettopp denne Ole Syversen under navnet Ole Syversen Soikkainen med full fødselsdato, fødested OG oppgitt med partner (merk. ikke hustru) Karen Olsdatter. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få bekreftet at det er samme Ole Syversen, men så mye som man lærer underveis her, så finner jeg sikkert ut av det :)

Er det fagernes det står? Jeg har sjekket så mange blinde spor de siste dagene at jeg har vært nødt til å ta meg en pause.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er rett og slett stedsnavn, ikke navn på bruket de bodde på? Jeg har søkt etter husmannsplasser o.l, men fått dårlig med treff. Tusen takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig, for det er mange som er etterkommere av finneslekter på Finnskogen. Se denne siden: http://fennia.nu/

.

Hvor fant du opplysningene?


Jo, det er navn på gårder og plasser. Om det sto Fagernes-eie kunne det være en av plassene som lå på Fagernes' grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har jeg foreløpig kun funnet opplysningene på geni.com, så jeg må lete etter kilder. Bestemor sa flere ganger at vi hadde slekt fra passvikdalen ikke så langt bakover i familien. Men vil det være håpløst å knytte Soikkainen-navnet til Ole Syversen (far til Anna Elise) så lenge det ikke står ved dåpsdatoen hennes? Jeg mener det er meget sannsynlig at det er riktig Ole Syversen så lenge han er oppført som partner til Karen Olsdatter (begge oppført med riktig fødselsår), men stor sannsynlighet er ikke et bevis og jeg tenker jo å stoppe når jeg kommer til slektninger hvor jeg ikke klarer å finne troverdige kilder som linker de til meg.


Så foreksempel etter navnene til foreldrene hans (eller faren) i fadderlisten, men det var ikke der. Skal sjekke med evnt. søsken også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene som er oppført stemmer med det som står ved konfirmasjonen hans i 1889:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Ministerialbok nr. 15 (1881-1900), Konfirmerte 1889, side 138.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4984&idx_id=4984&uid=ny&idx_side=-131
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060725020178.jpg

(Nr. 3)  Han er født på Fagernes og oppholder seg / bor på Vangen eller Tangen ved konfirmasjonen.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at klarer å finne frem ting så fort og greit. Jeg bruker dagesvis på å lete etter en og samme sak. Damen som har lagt ut denne Ole Syversen Soikkainen har også lagt til partner Karen Olsdatter OG hennes foreldre. Problemet er at det finnes utrolig mange med navnet Karen Olsdatter som er født i det området der hvert år rundt den tiden, så jeg skulle likt og visst hvordan profilinnehaver vet at hun har riktig Karen Olsdatter og dermed riktige foreldre. Det hadde vært en fantastisk god hjelp på veien til å identifisere foreldrene til foreldrene (hvor da den ene forhåpentligvis er Karen Olsdatter Mattistorpet som var fostermor for Anna Elise da hun var liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det dukker opp finske slektsnavn om du tråkler deg bakover i tid med både Karen Olsdatter og Ole Syversen.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet synsing ikke gleder som dokumentasjon, men tror du det dreier seg om samme Ole Syversen som er oppført i dåpsprotokollen til Anna Elise?


Gleder?! Gjelder skulle det stå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Der må jeg pløye igjennom skikkelig:) Har allerede lett etter Karen Olsdatter fra Nabben der, men hun står ikke under Nabben. Er en Karen Olsdatter der, men hun døde 3 mnd gammel og var født 10 år for tidlig også. Er så spennende dette her at man knapt har tid til å sove. Takk for all hjelpen:) Nå har jeg masse nytt jeg kan undersøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spennende er det. :D

.

Her har jeg vært borti samme familie i en annen tråd, men ikke fått med Syver f. 18. mars 1834 i barneflokken:
http://forum.arkivverket.no/topic/178866-trenger-hjelp-med-emigranter-til-amerika-sannsynligvis-fra-vinger-i-hedmark/#entry1523964
.
Syver Amundsens dåp:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Ministerialbok nr. 7 (1826-1839), Fødte og døpte 1834, side 88.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9134&idx_id=9134&uid=ny&idx_side=-87
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603180399.jpg
(Døpt 27. april 1834 - andre ovenfra)

.

Les også innlegg #8 av Magne Thorsen.

Videre herfra: http://helenaslekt.wikidot.com/hans-olsen-sagen-878-og-marte-olsdtr-varildlien-879

.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde endre overskriften på emnet til:

Ole Syversen og Karen Olsdatter på Austmarka, Vinger - av finneslekt? + tydehjelp.

.

Da kan det hende det kommer opplysninger fra andre med slekt i og lokalkunnskap om dette området og kunnskap om de finske slektene her.

Det går nemlig ikke fram av overskriften nå hva emnet dreier seg om.

.

Du har fram til kl. 00.50 på å endre. (Trykk rediger på det første innlegget og om ikke full editor kommer opp, trykk på det valget, og da kommer du til overskriften. Etter at det er blitt låst etter 24 timer, kan moderator endre for deg.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står under gården Åserud / bruket Hanshaugen i Vinger bygdebok bd III s 374:

 

Amund Hansen Hanshaugen 1792 - 28 mars 1839 g m Kari Gundersdatter Åserudmoen f 1795. Barn:

 

Hans - neste bruker

Mari 22.01.1818 g 1841 med Ole Olsen Lysen

Gunder 04.05.1820 g 1 m Berte, g 2 m Ingeborg

Amund 1824 g med Anne Olsdatter

Kristian f 1827 g 1849 m Marte syversdatter

Ole 01.05.1828 g 1850 med Berte Marie Nilsdatter

Ragnhild g 1853 med Ole Olsen sjøviken

Syver 1834 g med Bertea Arnedatter, til Masterudmoen (skal nok være -vangen)

Martin 13.09.1836 g 1860 med Ingerborg Eriksdatter

 

 

Masterudvangen (= Vangen) samme BB s 579:

 

Syver Amundsen Hanshaugen 1834 . 26 aug 1898 og Bertea sine barn:

 

Andrea

Karen 1857

Andrine 1860

Sofie 1863

Ragnhild 1866

Sigvard 1869

Karl 1872

Ole 1875

Elise Ber 1877tea

 

 

Endret av Grete Jøraas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt, Takk for tipset Anne-Lise:) Er det lurt å legge eventuelle fremtidige spørsmål om samme grenen her i denne tråden slik at jeg holder alt samlet på en plass?

 

Takk, Grete:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt her foreløpig. Du får se an hvilken respons du får og eventuelt lage et eget tema om Karen Olsdatter eller besteforeldrene deres senere.

 

Om du skulle åpne et nytt tema siden, så ta med navn på dem det gjelder, hvor det er og omtrentlig tidsperiode i overskriften i allfall og legg lenke til tidligere temaer om samme familie i åpningsspørsmålet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.