Gå til innhold
Arkivverket
Marius Hellerud

Latinsk forkortelse "erectiss: opt." ved konfirmasjon 1812

Recommended Posts

Marius Hellerud

Hei!

I kirkeboken for Stokke i Vestfold har presten på 1810-tallet ført inn latinske omdømmekommentarer på hver konfirmant. Av rangeringen kan man jo tenke seg til hva som er bra og hva som er dårlig, og jeg tror også jeg skjønner hva det rent bokstavmessig sett står i kirkeboken. Derimot skulle jeg gjerne hatt den korrekte latinske bøyningen når dette ikke skrives som en forkortelse, og en god norsk oversettelse.

Kommentaren jeg trenger hjelp til gjelder den første av jentene i 1812 - Karen Mathea Melsom - og forkortelsen "erectiss: opt.". Blir dette erectissimum optimum?

Oversettelsen i mitt hode, som er dårlig på latin, blir "optimal reisning", men det blir ikke helt heldig... Hva er en grei meningsoversettelse her?

Her er en lenke til kirkeboken. Karen Mathea står omtrent på midten på høyre side som nr. 10/1812:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stokke, Ministerialbok nr. 4 (1804-1815), Konfirmerte 1812, side 504-505.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8214&idx_id=8214&uid=ny&idx_side=-173

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070426610904.jpg

På forhånd takk!

Vennlig hilsen fra

Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Biberg Kristensen

Det er ikke alltid helt lett å begripe hva prestene mener med sine latinske forkortelser, noen av dem virker temmelig hjemmesnekrede. Det har neppe med reisning å gjøre, snarere med "bestått". (Jeg kom til å tenke på en venninne som hadde det noe tvetydige fyndordet "Hurra for den som står!" på russekortet sitt.)

Jeg tror ikke det står "opt", men "got".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Hellerud

Takk for innspill!

Det kan godt hende presten har drevet snekkergeskjeft på si da han bedømte disse konfirmantene :-) Jeg var også først inne på at det stod "got", slik du skriver, men forkastet det etter å ha sammenliknet med karakteren til nr. 21 på side 504.

Vennlig hilsen Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kurt Østbye

Hvis det står opt. kan det være forkortelse for 'optimum' som betyr 'beste'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Horn

Hei Marius! Det er mulig at jeg kan hjelpe. Jeg har arvet en latinsk ordbok fra 1921 hvor det står:

erectus, -tior, A. 1. opreist, opretstaaende. - 2. ovf. (= overført betydning?) a. høi, ophøiet, høisindet, - b. hovmodig, stolt. - c. opmerksom, spændt: livlig, ivrig. - d. freidig, modig.

Jeg skulle tro at tolkning c.: oppmerksom, ivrig, skulle passe på Karen Mathea, og erectissimum optimum skulle vel tyde på at hun var ekstra ivrig og oppmerksom under konfirmasjonsforberedelsene.

Vennlig hilsen Kari Horn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Presten har to slags evaluering her, lengst til høyre har vi prestens evaluering av konfirmantens kunnskap. Vi kan se han bruker tre grader (adverb):

optime (opt) - særdeles godt

bene - godt

haud male (h: m:) ikke dårlig, kanskje mer i retning av nogenledes som noen prester bruker

Til venstre mener jeg presten har en evaluering av konfirmantens evner og anlegg (adjektiv):

Stup: (Stupidus/stupida) dum

San: (sanus /sana) eg sunn, klok, forstandig

insanus - det motsatte

erectus /-a - kan sikkert oversettes med oppvakt

erectissimus / a - meget oppvakt

Endret av Astrid Ryen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Hellerud

Hei!

Da tror jeg det lille "mysteriet" mitt er løst!

Takk til alle, både slektninger og ikke-slektninger, for at dere engasjerte dere med gode og opplysende eksempler, tanker og innspill.

Vennlig hilsen fra

Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive