Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Gunild Sørensdatter, død i Kjose, Brunlanes 1802


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Finnes det er skifte etter Gunild Sørensdatter, bosatt på Nes i Kjose (Thjose) i Brunlanes, Vestfold da hun døde i juli 1802. Hennes ektemann var Jonas Johnsen. Han giftet seg på nytt 23.juli 1803 og det må vel ha foregått et skifte før han kunne gifte seg igjen.

 

Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Sissel Johnsen

 

Mye eldre skiftemateriale ligger tilgjengelig i Digitalarkivet. Brunlanes sognet til Larvik sorenskriveri. Skifteprotokoll med navneregister for den aktuelle perioden finner du her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=07&embete=Larvik+sorenskriveri&protokoll=&periode=&navn=

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen andre kan hjelpe meg å lete her. Jeg synes det er så vanskelig å ta seg fram i skifteprotokollene

 

Jeg arbeider også med slekter i Larvik sorenskriveri, og jeg har derfor sett i registeret til Larvik sorenskriveris skifteprotokoll nr. 14 (1793-1808). Det ser ikke ut til å være protokollert noe skifte etter Gunhild Sørensdatter. Det var bare de offentlige skiftene som ble protokollert, så her kan det ha funnet sted et privat skifte og/eller det var ingen eiendeler å skifte i det hele tatt.

 

Forresten finner jeg ingen Gunhild Sørensdatter død på Nes i Kjose i juli 1802; derimot ei Gunhild Sørensdatter Aske, 50 år, gravlagt 23. juli 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeider også med slekter i Larvik sorenskriveri, og jeg har derfor sett i registeret til Larvik sorenskriveris skifteprotokoll nr. 14 (1793-1808). Det ser ikke ut til å være protokollert noe skifte etter Gunhild Sørensdatter. Det var bare de offentlige skiftene som ble protokollert, så her kan det ha funnet sted et privat skifte og/eller det var ingen eiendeler å skifte i det hele tatt.

 

Forresten finner jeg ingen Gunhild Sørensdatter død på Nes i Kjose i juli 1802; derimot ei Gunhild Sørensdatter Aske, 50 år, gravlagt 23. juli 1802.

Hei Kristian! Juli var feil måned, Gunil Sørensdatter Nes-eje er registrert som begravet 24. Okt 1802, neste side i kirkeboka. Mannen hennes, Jonas Jonsen, er virkelig en nøtt for meg. Gift med to ulike damer fra Hedrum skulle jo indikere at han har hatt noe med Hedrum å gjøre. Tenkte kanskje et skifte kunne hjelpe meg litt på veg. Du er jo en mester i dette her, har du forslag til hvor jeg ellers kan finne ut noe?

Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian! Juli var feil måned, Gunil Sørensdatter Nes-eje er registrert som begravet 24. Okt 1802, neste side i kirkeboka. Mannen hennes, Jonas Jonsen, er virkelig en nøtt for meg. Gift med to ulike damer fra Hedrum skulle jo indikere at han har hatt noe med Hedrum å gjøre. Tenkte kanskje et skifte kunne hjelpe meg litt på veg. Du er jo en mester i dette her, har du forslag til hvor jeg ellers kan finne ut noe?

 

Jeg har ikke registrert noe på disse personene fra før.

 

Et skifte etter Gunhild ville neppe hjulpet deg med hensyn til Jonas' opphav uansett. Antar Gunhild var barnløs, og at hennes arving(er) var faren eller - hvis faren var død - mora og eventuelle søsken. Hvis alle arvingene var myndige, kunne man skifte privat.

 

Jonas var et så vidt uvanlig navn i Hedrum og bygdene omkring, at jeg ville gjette på at du har med en innflytter å gjøre. Han var skomaker, og det er mitt inntrykk at håndverkere var over gjennomsnittet geografisk mobile. Kanskje var han svensk?

 

Det er ikke lett å peke på kildemateriale som kan si noe om hans opphav. Kanskje kan det finnes en tilfeldig opplysning i ei tingbok, men det kan godt tenkes at ingen kilder fra Larviksdistriktet kan gi noen pekepinn om opphavet. Hvis løsningen finnes, vil den kanskje finnes i kildemateriale fra hans hjemsted - for eksempel et skifte etter foreldrene som sier at han bodde i Kjose - men når hjemstedet nettopp er ukjent, blir det gjerne nåla i høystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.