Gå til innhold
Arkivverket

Østfold, Trømborg i Eidsberg: Far til Betzy


Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trømborg i Eidsberg, Ministerialbok nr. III 2 (1906-1934), Fødte og døpte 1910, side 14.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22807&idx_id=22807&uid=ny&idx_side=-16

Nr. 14, døpt 17. okt. 1910: Betzy

Jeg leter etter faren til Betzy, som jeg leser; Bernt Laurits Kristian Holter, men kan ikke tyde hvor han er født. Finner han ikke døpt i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser farens navn som Bernt Laurits Kristiansen, Holter, Nannestad. Født 1888. Behøver ikke nødvendigvis være født i Nannestad, det er nok heller bosted.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig kandidat sees i: I FT 1900 for Frogn. Der bor far og sønn på Holteberget i Frogn. Bernt brukte Holte eller Holter til etternavn.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037026001490

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Frogn i Drøbak, Ministerialbok nr. III 2 (1878-1891), Fødte og døpte 1888, side 79. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5510&idx_id=5510&uid=ny&idx_side=-82

Nr. 16. Bernt Kristiansen, sønn til Kristian Pettersen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg mener Betsy selv hadde fortalt til familien at den biologiske faren hennes faktisk bodde i Røyken, men at de lurte på om det virkelig kunne stemme. Det tror jeg det kan. Jeg tror ganske bestemt han er identisk med Bernt Laurits Kristiansen Haug (født 3. eller 9. april 1886 i Nannestad, død 15. september 1964 i Røyken).

 

Jeg har funnet opplysninger om ham på en nettside. Der står det videre at han giftet seg 24. juni 1911 hos byfogden i Oslo med Emma Kristine Henriksen (født 29. september 1891 i Røyken, død 9. desember 1967 i Røyken). Barn som nevnes er: Karen Haug gift Larsen (født 11. juli 1921 i Røyken, død 19. desember 2000 på Nøtterøy) og Inger Haug (født 11. juli 1929 i Røyken, død 1. desember 2001 på Nøtterøy. Det er vel sikkert flere barn også, men det er disse som nevnes på http://www.myheritage.no/family-1_1000112_17349871_17349871/kristiansen-haug-bernt-laurits-kristiansen-haug-emma-kristine-haug-fodt (lesedato 5. november 2014).

 

Bernt Laurits Kristiansen Haug oppgis med fødselsdato 9. april i nettsiden jeg har funnet opplysningene over på, men står som 3. april 1886 ved dåpen. Jeg vet ikke hva han kom til å bruke. Han var født på Holtereie i Holter sokn i Nannestad, så der kommer forklaringen til Holter-navnet inn. Når Betsy selv kom til å bruke Holter som pikenavn før hun etter hvert tok i bruk stefaren Evens etternavn, og kalte seg Johansen, kan det dermed nesten virke som om det skyldes en misforståelse. Siden hun var bortsatt, er det jo ikke sikkert man hadde så god rede på opphavet hennes der hun bodde, og dette kunne skje. Senere ble jo Mina gift og hentet hjem begge barna hun hadde fått før ekteskapet.

 

Her er Bernt Haug i 1910-tellingen, og allerede da bosatt i Røyken: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036476002734

 

Kanskje kan Mina ha hatt tjeneste i Røyken hun også da hun ble på vei med Betsy, men reist til søsteren Anna og svogeren Ingvald Pedersen, som da bodde i Trømborg, for å føde datteren? Dette blir imidlertid bare spekulasjoner.

 

Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk først til Kari Sandberg. Marius' funn lyder sannsynlig. Barnebarn av Betzy har hørt sagt at hennes far var "bonde" i Røyken. Haug-navnet på Ølstad er kjent. Det er også sannsynlig at Mina var tjenestepike i Røyken da Betzy ble unnfanget. Mina giftet seg med Even Johansen i Røyken i 1917 (født i Rakkestad). Kanskje ble Betzy oppfostret i Røyken. Hun bodde ikke sammen med moren i Skedsmo ifølge 1910-tellingen. Jeg har ikke funnet Betzy i FT 1910, hun burde vært der siden tellingen vel skjedde på slutten av året.

Jeg er takknemlig for at Marius har gått så grundig inn i denne saken for det viser seg at Betzys etterkommere, i lang tid, har vært på leting etter hennes egentlige far. Jeg snakket senest i dag med ett av hennes barnebarn som fortalte at de skal undersøke i bohave som finnes etter Betzy. Betzy døde 29.10.2010 på Klokkarstua i Hurum. Mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at informasjonen kunne være til hjelp. Jeg hadde det meste liggende fra før siden Betsy jo var kusine av min bestemor, slik jeg vel også nevnte i et tidligete innlegg om broren hennes. Betsys hundreårsdag er forresten den eneste hundreårsdagen jeg har vært i til nå, så det var et hyggelig selskap å bli bedt i. Ellers hadde jeg møtt henne tidligere også. Hun pratet da selv om faren sin, men jeg skulle selvsagt spurt mer. Lett å være etterpåklok. Hun ville sikkert visst både om både riktig navn, halvsøsken og annet, slik at den kandidaten jeg kom med lett hadde blitt bekreftet eller avkkreftet.

 

Alt god fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betsy fortalte forresten at hun hadde bodd på Elverhøy i Eidsberg da hun var barn. Pleiemoren var enken KAREN Amalie Elverøi (1869-1943). Her er hun imidlertid ikke i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036351003195 så hun må ha kommet dit på et senere tidspunkt. Det "pussige" er at "tante Karen" senere var pleiemor for en halvsøster av Mina, Betsys mor. Tanten var for øvrig syv år yngre enn Betsy selv!

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.