Gå til innhold
Arkivverket

Digitalarkivets kirkebøker nok en gang


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Da er det fredags ettermiddag, servicefolket har gått hjem, og det tar allerede lenger og lenger tid å få fram kirkebøkene. Det blir en lang og slitsom helg..

 

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnst no massevis av andre "kilder" på nettet, kanskje gjere seg litt kjent med andre ting også  :)

 

Eller ringe å snakke med dei eldre i slekta  :) Den dagen dei er vekk så er all den infoen dei måtte ha borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnst no massevis av andre "kilder" på nettet, kanskje gjere seg litt kjent med andre ting også  :)

 

Eller ringe å snakke med dei eldre i slekta  :) Den dagen dei er vekk så er all den infoen dei måtte ha borte...

Det finnes veldig få andre primærkilder på nettet Ingmar, og det bør du vite. Men er du uenig, så må du gjerne liste de opp.

 

Det andre tipset du ga er også delvis utdatert, De fleste som driver denne hobbyen seriøst har ingen eldre i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O joda. Jeg har en onkel på nærmere 90 som er veldig aktiv med slektsforskning

i Sverige, driver med data og sender over bilder til meg av slekt fra 30 årene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O joda. Jeg har en onkel på nærmere 90 som er veldig aktiv med slektsforskning

i Sverige, driver med data og sender over bilder til meg av slekt fra 30 årene.

 

Jwg skrev "de fleste av oss"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss har vel slekt i utlandet også; så dersom Digitalarkivet er nede (eller uholdbart tregt) så kan man jo bruke tida på og titte litt rundt i disse kildene også! Riktignok må man betale for de fleste av disse, men det fine med denne hobbyen er at det er alltid noe og gjøre. Jeg sitter selv på en haug med bilder som skal skannes og katalogiseres. Jeg har også en haug med bilder som allerede er skannet og katalogisert og som nå skal knyttes til personer i slektsdatabasen. Litt nedetid kan vi alle tåle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får no berre sete der og kverulere Lars, for å gjenta deg, eg skreiv "kilder"

 

Ønsker alle ein god helg, med eller uten slekt  :)

 

Ja Ingmar. Jeg ønsker deg også en flott helg :-)

Men at du minner oss på at vi andre seriøse kan klare oss uten kirkebøker og det DA har av primærkilder, med det du kaller "kilder", er jo helt på "hatten", og helt på jordet.

 

Alle seriøse slektsforskere vet at primærkilder er det som det som gjelder. De finnes ikke på nettet når DA er nede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til må man ty til sekundærkilder,så som bygdebøker osv. for å få en pekepinn for hvor man skal lete og i hvilken tidsperiode.

 

Da jeg begynte med dette for ca.30 år siden var bygdebøker helt nødvendig som starthjelp.

 

Og da kan jo nedetiden på  DA være fin.

 

Og så er det jo vintersport og sjakk i disse dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe tull, slenge spissfiendtligheter om en bagatell.

De skal ikke legge ned tjenesten, de skal oppdatere, og vi har ikke

kirkebøker på en dag.

 

Stikk ut å kjøp julepresanger eller finn på noe annet så lenge.

Men å slenge spydigheter til hverandre må vi være for voksne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til må man ty til sekundærkilder,så som bygdebøker osv. for å få en pekepinn for hvor man skal lete og i hvilken tidsperiode.

 

Da jeg begynte med dette for ca.30 år siden var bygdebøker helt nødvendig som starthjelp.

 

Og da kan jo nedetiden på  DA være fin.

 

Og så er det jo vintersport og sjakk i disse dager. 

 

Enig. Men trådstarteren savnet primærkilder, ikke sekundær :-)

 

Hva er dette for noe tull, slenge spissfiendtligheter om en bagatell.

De skal ikke legge ned tjenesten, de skal oppdatere, og vi har ikke

kirkebøker på en dag.

 

Stikk ut å kjøp julepresanger eller finn på noe annet så lenge.

Men å slenge spydigheter til hverandre må vi være for voksne til.

 

Har du sett noe vi ikke har eller følt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente vel helst å gi Helge et subsistutt for valium.:-)

 

"Spytter ut Valiumen, eller tar tre---usikker" :-)

 

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Men trådstarteren savnet primærkilder, ikke sekundær :-)

 

 

Har du sett noe vi ikke har eller følt?

 

Den skjønte jeg ikke, hva mener du med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnst no massevis av andre "kilder" på nettet, kanskje gjere seg litt kjent med andre ting også  :)

 

Eller ringe å snakke med dei eldre i slekta  :) Den dagen dei er vekk så er all den infoen dei måtte ha borte...

 

For å avslutte denne måten å "rive kjeft" på, så er det etter min mening i korte trekk skremmende at en sentral DISér anbefaler kilder som ikke er de mest viktigste kildene for en slektsforsker, nemlig primærkilder.

Tirsdag, onsdag og i går hadde jeg kurs for nye slektsforskere, og jeg håper de ikke leser at Ingmar oppfordrer å ta til seg opplysninger de finner via sekundærkilder. Det er skremmende at noen kan oppfordre til det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle innleggene her har jo vært vennskapelige(14 av 15) så dette går nok bra.

 

Og hvem sitt er det. Er det meg du mener -mitt innlegg. Jeg

syntes at tonen i tidligere innlegg før mitt var spydigheter mot hverandre, og det var det jeg bemerket.

Hvis du bifaller, som jeg ser du har gjort i Lars sitt innlegg, så synes du at det er OK at vi bruker kjefting på hverandre.

Jeg kaller det slett ikke vennskapelige.  

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, vri å vrenge så eg ikkje kjenner igjen det eg sjølv skreiv på ein vennskapelig måte så...  :rolleyes:

 

Gjentar mitt tidligere budskap - Ha ein fin helg alle sammen - EOD frå mi side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche: temperatur må finnes :D , men

Jeg kunne jo synes det kunne vært morsomt å få bekreftet at noen mener at sekundærkilder er mer viktige enn det DAs kirkebøker er.

Men den diskusjonen skal jeg garanteret ikke delta i, for så dum og kranglete er jeg ikke.

At noen MÅ være uenige med meg er jeg inneforstått med, noen bare for å bare være uenig, noen fordi de ikke vet bedre.

 

Men selv om noen av dere synes jeg er kranglete: Ja: dere vil aldri få rett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at vi som er bortskjemte med DA må finne på noe annet i helgen.

 

geni.com er det dårligste alternative nybegynnere. Lei heller "Flåklypa grand pri" Der er mer sannhet om fortiden

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem sitt er det. Er det meg du mener -mitt innlegg. Jeg

syntes at tonen i tidligere innlegg før mitt var spydigheter mot hverandre, og det var det jeg bemerket.

Hvis du bifaller, som jeg ser du har gjort i Lars sitt innlegg, så synes du at det er OK at vi bruker kjefting på hverandre.

Jeg kaller det slett ikke vennskapelige.  

 

Wenche da!!! Vi er jo bare noen enkle mannemennesker som rasler med manndommen vår, Vi har ikke målt lengden på den, så vi vet ikke hvem som vinner. Den som vinner kan også tape.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Noen primærkilder finnes jo her da: http://slektskilder.blogspot.no

Og noen avskrifter finnes også på nasjonalbiblioteket.. 

Lenker til andre som fx: byarkivenes samlinger 

I det siste har jeg søkt etter gamle gårdskart: http://forum.arkivverket.no/topic/193131-gamle-gårdskart/

 

Nok å ta av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.