Gå til innhold
Arkivverket

Digitalarkivets kirkebøker nok en gang


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Wenche da!!! Vi er jo bare noen enkle mannemennesker som rasler med manndommen vår, Vi har ikke målt lengden på den, så vi vet ikke hvem som vinner. Den som vinner kan også tape.....

 

Slike uttalelser synes jeg ikke egner seg på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lun humor må det vel være rom for på en fredagskveld, eller?

 

Når det gjelder å få pepper her på forumet, så er det vel ingen som har fått så mye som Lars Ove.

 

Tror ikke det har gått så mye inn på han.

 

Han har en direkte måte og si ting på som jeg synes er grei.

 

På den måten vet jeg hvem han er. Derfor bifall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for nybegynnere David :-)

Joda sant det...

Men så er vel heller ikke å lese avfotograferte kirkebøker det første flest begynner med vel?

Uansett så begynner det vel å bli lenge siden jeg var nybegynner.. Men tabbekvoten håper jeg ikke er brukt opp helt ennå for det :p

 

Uansett så er vi litt bortskjemte med godt tilgjengelige kilder her i Norge, har i det siste forsøkt å forske i min svenske slekt, men synes det er lite som er tilgjengelig i forhold til Norge (både med abonnement og gratis..)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avslutte denne måten å "rive kjeft" på, så er det etter min mening i korte trekk skremmende at en sentral DISér anbefaler kilder som ikke er de mest viktigste kildene for en slektsforsker, nemlig primærkilder.

Tirsdag, onsdag og i går hadde jeg kurs for nye slektsforskere, og jeg håper de ikke leser at Ingmar oppfordrer å ta til seg opplysninger de finner via sekundærkilder. Det er skremmende at noen kan oppfordre til det

 

 

Dette er ikkje enten eller, men både og. Munnlege kjelder som f. eks. eldre i slekta er og blir viktige, både i seg sjølv og som leietråd for å finne fram i primærkjeldene. Men desse har ein vesentleg skilnad frå kyrkjebøker og folketeljingar, nemleg at dersom ein ikkje benyttar seg av dei innan ei viss tid går dei tapt for alltid. Dette er elementært i samband med å lære opp nye (unge) slektsforskarar, sidan noko av det fyrste ein bør byrje med er å spørje slekta om laust og fast om dei som levde før. Så kan ein bruke dette (og bygdebøker, "internettkjelder" osv.) til å finne fram, og då passar det å forklare skilnaden på primærkjelder, munnlege kjelder, "ikkje-kjelder" osv. Ein kan ikkje stole blindt på munnlege kjelder, heller ikkje når det er eigne foreldre som fortel. Dersom det skulle verte sagt noko slikt som at "i følgje munnleg tradisjon stammar slekta frå keisar Wilhelm" (jf. tidlegare diskusjon under "Statsarkivet i Bergen"), så er dette også ei opplysning, men då skriv ein det også slik, og ikkje at familien er etterkommarar av han. I slike tilfelle vil ein nok også kunne tilføye at kjeldene viser noko heilt anna. I andre tilfelle vil slike munnlege kjelder kunne verifiserast, og i atter andre tilfelle halde fram med å vere det det er, nemleg ei sjølvstendig opplysning som ikkje kan verifiserast. Likevel har dei ein verdi.

 

Opplysningar frå slekta er svært viktige f.eks. når ein leitar etter utvandrarar. Oldefar min hadde fleire brør som var i Amerika. Det er heilt håplaust å leite etter ein Ivar Kolbeinson Haugland (eller Hovland som var det eigentlege namnet på staden frå gammalt av) i U.S.A. når ein ikkje veit verken namn eller kvar ein skal leite. Men så hugsa nokon at han var farmar i California, og plutseleg hugsa nokon namnet Ed Davis. Dermed vart det mogeleg å spore han opp i amerikanske folketeljingar, og å spore opp levande etterkommarar. Ein annan bror, Kornelius veit eg ikkje noko om etter at han kort tid etter ankomst står oppført i Census frå 1900 som "Kornelius Hovland" hos ein bonde i Sør-Dakota. Truleg har det gått gale med han på ein eller annan måte, men sidan eg er eit par generasjonar for seint ute (og at dette kanskje ikkje vart snakka så mykje om), så kan eg ikkje finne han att sidan. Hadde mor mi spurt bestefar sin litt meir om han hadde eg nok også hatt løysinga. Samstundes er det slike uløyste spørsmål som gjer slektsgransking spennande. Kanskje finn eg løysinga ein dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne være interessant å høre hvilke kilder vi har lagt ut som Wangensteen sikter til når han skriver "Og veldig mye helt unyttig" om bloggen "Avfotograferte slektshistoriske kilder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Kari, og de andre som har bidratt fortjener all mulig heder for det dere har gjort med å gi oss andre tilgang på kilder som ellers ikke er så opplagt tilgjengelig. Det jeg har sett av det dere har skannet og publisert, er alle relevante kilder. Så Kari, du og dere andre fortjener en plass i "Kildetilgjengelighets hall of fame".

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, primærkilder er primærkilder. Jeg synes det er viktig at alt tas vare på og gjøres tilgjengelig. Heldigvis er det svært mange (og både Kari og Lars er utvilsomt viktige personer i den sammenheng) som bruker av egen tid og egne ressurser slik at vi som ikke har anledning til og besøke arkivene likevel kan ta del i vår historiske arv. Og det synes jeg vi skal rose og være takknemlig for; uansett for viktig eller uviktig vi anser enkeltkilder å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg i min spede ungdom ville finne opphavet til farfar var de muntlige overleveringene helt avgjørende for at jeg kunne komme videre.

 

Det min far fortalte meg var viktig uten at han visste så mye. Men det var avgjørende for det jeg senere har funnet ut.

 

Det jeg brukte 10 år på å finne ut, kunne jeg i dag kanskje klart på 1 år, ja kanskje mindre.

 

Så Kari og alle dere andre som bruker så mye av deres fritid uten betaling til å gi oss kilder. Tusen, tusen takk for deres oppofrende gjøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som bekymrer meg mere enn ei helg er romjula. Det har jo hendt en del ganger at når det er "langfri" så har det vært problemer med DA.

Får inderlig håpe at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har jeg holdt kurs for 38 nye slektsforskere.

 

Brorparten var i en alder som tilsier at de med få unntak hadde eldre i familien de kunne spørre. Sånn er det bare.

 

Kari #34: Du har gjort en kjempejobb, men primærkilder som Digitalarkivets kan du ikke sammenlikne deg med :-)

 

Så min påstand står ved lag: Hvis seriøse slektsforskere skal gjøre en god jobb så er sekundærkilder lesestoff, mens primærkilder er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig da. Jeg ville bare påpeke at tilgangen til skannede kirkebøker har en tendens til å være veldig treg, og dels fraværende, i mange weekender. Og weekender er ofte den tiden mange av oss nerder har tid og gleder oss til å grave i kirkebøker. Andre bøker er et dårlig alternativ, ikke minst om en har utenlandsk IP-adresse som jeg har, for da er tilgangen ofte sperret så vi klimaflyktninger ikke skal snike i de nasjonale arkiver. Takk for mange interessante og kreative forslag til alternativ virksomhet..

 

Mvh

Helge Berntsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Wangensteen som skrev: "Kari #34: Du har gjort en kjempejobb, men primærkilder som Digitalarkivets kan du ikke sammenlikne deg med :-)"

 

Jeg har da aldri sammenlignet meg, eller det arbeidet vi har gjort med å legge ut kilder, med Digitalarkivets kilder. Tvert i mot. Jeg hadde ofte kontakt med Kristian Hunskaar for å høre om hvilke planer Arkivverket hadde for skanning, slik at jeg kunne fotografere noe annet. Hva de andre fotografene gjorde, vet jeg ikke. Nettopp for å unngå dobbeltarbeid. Som det eneste private nettsted ligger det lenke til "Avfotograferte slektshistoriske kilder" under fanen kilder på websiden til Statsarkivet i Oslo. Noe brukbart må det ha kommet ut av vårt arbeid, sett fra Statsarkivets side i all fall. Det er da noe.

 

Nå venter jeg på listen fra Wangensteen "med veldig mye unyttig". Det er bare noen tastetrykk som skal til for å fjerne skrotet.

 

Tilbake til temaet:

 

Slektshistoriewiki har en kildeportal med en mengde lenker til steder hvor det finnes kilder. Der er også lenker til en stor samling bøker og aviser. Mitt beste tips er å søke på navn på aner. Navnet på settes i anførselstegn f. eks "Jonas Rein". En kan velge innsnevre søket til f. eks. bøker eller aviser. Jeg har funnet mye morsomt og interessant i aviser om vanlige enkle mennesker som husmenn, arbeidere og leilendinger.

 

Et tips til: Skifter er en flott kilde. Jeg har lastet ned noen slik at jeg kan transkibere skifter når jeg ikke har tilgang til internett. Det hender jeg sitter med en liten PC på fanget og gjør slikt arbeid på toget til og fra Oslo. Det er en 1/2 time hver vei, nok til at filene vokser.

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge # 40: Det blir ofte litt 'veldig' når Kong Lars O den Seriøse kjører en av sine kjepphester.

 

Jeg regnet med som helt sikkert at Kari Thingvold sjøl var i stand til å bedrive folkeopplysning overfor den Seriøse, men for å understreke det elementære: Mye av innholdet i  "Avfotograferte slektshistoriske kilder" er nettopp primærkilder som de fleste av oss ikke ville hatt tilgang til fra godstol'n. At den Seriøse ikke finner noe av dette nyttig, forbauser meg. Jeg er nok ikke seriøs nok.

 

Det kunne forøvrig vært interessant om noen vil påta seg å definere begrepet 'seriøs slektsforsker/-gransker', men det blir vel å gå for langt utenom trådstarters tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge # 40: Det blir ofte litt 'veldig' når Kong Lars O den Seriøse kjører en av sine kjepphester.

 

Jeg regnet med som helt sikkert at Kari Thingvold sjøl var i stand til å bedrive folkeopplysning overfor den Seriøse, men for å understreke det elementære: Mye av innholdet i  "Avfotograferte slektshistoriske kilder" er nettopp primærkilder som de fleste av oss ikke ville hatt tilgang til fra godstol'n. At den Seriøse ikke finner noe av dette nyttig, forbauser meg. Jeg er nok ikke seriøs nok.

 

Det kunne forøvrig vært interessant om noen vil påta seg å definere begrepet seriøs slektsforsker/-gransker', men det blir vel å gå for langt utenom trådstarters tema.

 

Det er like fornøyelig hver gang å registrere at noen ikke liker undertegnedes evne til å få opp temperaturen her inne, og det blir ennå morsommere når jeg også  blir kalt seriøs. Humor er visst også et gen noen ikke er utstyrt med, men at Kjell H ikke har noe annet å komme med enn å gå til personangrep er velkjent, og jeg humrer og ler like godt hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primærkilder er det viktigste, men selvsagt kan sekundærkilder sette en på sporet! Det finnes mye verdifullt i bøker og artikler som absolutt bør leses, vi bør ha respekt for de som har forsket før oss. Det som er viktig er at man alltid sjekker primærkilder for alle opplysninger, for ingen er ufeilbarlig.

 

Kari, din side slektskilder.blogspot.no bruker jeg veldig ofte, her har jeg funnet mye interessant, så takk for en alternativ side med viktige primærkilder!

 

Takk også til alle andre som legger ut lenker til primær- og sekundærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20 personer som har bidratt til denne samlingen med avfotograferte slektshistoriske kilder. Alfabetisk på fornavn:

 

Arnfinn Kielland
Arne Langås
Arnt Stavne
Asbjørn Værnes
Carl Birger van der Hagen
David Widerberg Howden
Erlend E. Mæhlum
Jan Myhrvold
Kari Thingvold
Kjell Halvorsen
Kjell Ove Hattrem
Kjersti Andersen
Lars Ove Wangensteen
Knut Sande
Lisbeth Løchen
Per Inge Nilsen
Rune Nedrud
Stig Løchen Dragseth
Tom Larsen
Torleif Odland

 

Samlingen gir et variert utvalg av en mengde forskjellige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Kari, og de andre som har bidratt fortjener all mulig heder for det dere har gjort med å gi oss andre tilgang på kilder som ellers ikke er så opplagt tilgjengelig. Det jeg har sett av det dere har skannet og publisert, er alle relevante kilder. Så Kari, du og dere andre fortjener en plass i "Kildetilgjengelighets hall of fame".

Det som er helt sikkert er at mange har hatt nytte av de kildene som er lagt ut, som ikke DA har hatt tid til å prioritere eller interesse av å publisere. Jeg har flere ganger hatt bruk for en del av materialet, og spesielt kildene for områder hvor brann eller annet har ødelagt en del av kildematerialet. Jeg anbefaler flere enn de som i dag står på listen over bidragsytere til Karis slektskilder om å bidra med mer fotografert primærkildemateriale. Mange av oss kommer til å få bruk for slikt materiale etterhvert som vi jobber oss rundt i slektstreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.