Gå til innhold
Arkivverket

Digitalarkivets kirkebøker nok en gang


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Da får jeg si takk til alle de som allerede har bidratt med fotografering, og takk til alle de som har sagt og skrevet pene ord både til meg og om prosjektet gjennom mange år. Odd Annar Tangens ord rørte meg. Det var veldig pent sagt.

 

Usaklig og ubegrunnet kritikk sier mer om den som kommer med det, enn det som blir kritisert. Jeg bryr meg ikke om det. Jeg vet hva denne samlingen av primærkilder er verd. Den kan gjerne bli større.

 

På ønskelisten står mer kirkeregnskap og ekstraskattemanntall. Skoskatten er skannet av Riksarkivet, og de hadde planer om å legge det ut i 2014, så det kommer nok snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott innsats Kari :-)

At én enkelt person synes det er passende å kritisere andre for uselvisk arbeid sier, som du selv sier, absolutt mest om denne personen selv.

At nevnte person samtidig selv velger å fortsette å videreformidle uriktige opplysninger etter gjentatte "klager" sier vel også noe om graden av seriøsitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn #52

 

Så du mener at din og Karis uttalelse IKKE er å kritisere en annen som i mange år uselvisk har jobbet daglig for å tilby slektsforskere materiale?

 

 

Og hva f... mener du med: "At nevnte person samtidig selv velger å fortsette å videreformidle uriktige opplysninger etter gjentatte "klager" sier vel også noe om graden av seriøsitet?"

 

Og du burde ha lest alle innleggene her inne før du og andre forsøker å kneble en som overhode ikke er redd for å sette ting på spissen og få i gang en god diskusjon. At noen av dere er mer hårsåre enn det som helsemessig er forsvarlig, er jo tydelig. Mine innlegg her i helgen har medført 2 gode ting for dere

 

1. Det er blitt satt søkelys på Kari Tingvolds utmerkede arbeide. Mange flere her inne har blitt klar over dette, og hvor det finnes

2. Jeg har igjen helt frivillig lagt hodet på hoggestabben til stor forlystelse for deg og noen andre som elsker en slik situasjon for å forsøke å få meg til å holde kjeft. Dere vil for alltid mislykkes :-)

 

Så alt i alt var denne tråden flott

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og veldig mye helt unyttig

 

Hvis det er denne uttalelsen som får noen her til å rasle med sablene, så kan jeg berolige dere med at jeg selv produserer mengder av unyttig materiale.

 

Jeg tror jeg kan påstå at 95% av det jeg har skannet og publisert er unyttig. Det kan jeg se på mine statistikker, men jeg blir da ikke fornærmet på statistikken fra Google Analytics av den grunn. Jeg tåler å få servert fakta, og det er fakta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 1. : Flott :-)

Til 2. : Helt feil at jeg forlyster meg over din stil. Tvert imot så gremmes jeg over at du greier å ødelegge din egen (sikkert velmente og uselviske) innsats/image ved å kjøre en slik provoserende og storkjefta profil.

 

Det er en stor forskjell på å kritisere en bidragsyter for hennes/hans bidrag til felles nytte, og å kritisere den som kritiserer dette.

 

Og ang. feil du videreformidler så hadde vi en tråd om det for lenge siden, hvor jeg bl.a. påpekte at det var feil i Trane/Godtzens familiebibel, som jeg ser er en av de få publikasjoner som fortsatt er tilgjengelig på dine sider.

Der står det minst to steder (side 34 og 35) at Søfren Thronsen Schive var sogneprest i Bjelland og Søgne. Dette er feil, selv om det er også nevnt andre steder. Hans sønn Thorn var sogneprest i Søgne, og det samme var hans barnebarn Daniel (sønn av Søfren II). Så de hadde 2 x Schive i Søgne.

Denne påpekelsen, og mine forsøk på å få se kildene til påstanden om at Søfren Thornsen Schive også var sogneprest i Søgne, medførte, av alle ting, at jeg fikk reprimande.

Jeg hadde da håpet at denne feilen hadde blitt rettet i stillhet, men neida - det står fortsatt der og lyser.

Jeg synes faktisk dette er ganske useriøst, selv om det ikke er du selv som har skrevet det...

 

Du må gjerne mene at 95% av det du publiserer er unyttig - og det kan godt være du har rett i det (jeg har uansett ikke tilgang til å se mesteparten av det). 

Men å påstå at andres publiseringer er unyttige er ikke helt det samme - og jeg kan ikke forstå at det skulle være nødvendig å påpeke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn 55#:

 

"Til 2. : Helt feil at jeg forlyster meg over din stil. Tvert imot så gremmes jeg over at du greier å ødelegge din egen (sikkert velmente og uselviske) innsats/image ved å kjøre en slik provoserende og storkjefta profil."

 

Jeg synes ikke du trenger å irritere deg eller gremme deg over min stil. Den har du ikke noe med, og du må heller ikke lese det jeg skriver.

 

Og hvor og hvem har jeg kritisert  i denne tråden?

 

Jeg vil påstå at det finnes feil i 99% av alle bøker og artikler jeg har publisert. Det sier seg selv at dette er sekundærkilder, og jeg har selvsagt ingen mulighet til å gjøre rettelser i dette.

Verken du eller andre har gitt meg en "advarsel", og jeg har aldri gitt deg en "reprimande".

Alle må forstå at sekundærkilder er nettopp sekundære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at mitt lille surmagede innlegg vedrørende svarstider skulle føre til denne debatten, Lars Ove. Fortsett ditt gode arbeid for slektsforskningen i Norge, og gi F.. i de som misliker din stil !

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.