Gå til innhold
Arkivverket

Frosta


Ola Herje Raumli
 Del

Recommended Posts

Gjøre oppslag etter hva? Og likedan, en informativ tittel (navn, sted, årstall) trigger de som kan hjelpe til å gå inn og lese emnet. (jeg har ikke selv angjeldende nr av Frostabøkene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle de nye Frostabøkene, og selvføglelig også bind VII.  Bare kom med spørsmålet eller spørsmålene. 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole og kona Martha er i ført under Vangberg Mellom på side 618 i bind 7 av Frostaboka. Ole var sønn av Ole Olsen født ca 1723, og kona Martha Olsdatter. De var først i Frøstad, og fikk bygsel på Vangberg 

09.07.1767. Kjente barn: Ole Olsen født ca 1752, Guru født 1754 i Frøstad, Peder født 1759 i Frøstad, Tharald født 1762 i Frøstad og Kirsti født 1764 i Frøstad. Ole og Martha ble gift i 1778, og hun var fra

Leksvik. Hun var datter av Ole Isaksen Volden og kona Kirsten Kolbanusdatter som ble gift i 1744. Noen av navnene her virker veldig kjent for meg, og jeg skal se hva jeg har i mine avskrifter av skifter for

Frosta og Leksvik

 

Finner at det var skifte etter Ole Isaksen Wolden under Hiellopen i Leksvik 28.10.1768, og igjenlevende enke var Kiersten Colbanusdatter. Deres barn: 

-Colbanus Olsen 23 år. Curator var Isach Olsen Sonnen

-Isach Olsen 19 år.Curator var Isach Olsen Sonnen

-Martha Olsdatter 22 år. Formynder var Lars Lars Olsen Wiig

-Barbro Olsdatter 15 år. Formynder var Lars Olsen Wiig 

 

Ved skiftet etter Kirsten Colbanusdatter 25.11.1782 kommer det mer frem. Arvingene var: Ektemannen Ole Tørresen, og hennes barn fra tidligere ekteskap:

-Isach Olsen Wold

-Colbanus Olsen Sandvig. Begge var "fuldmyndig"

-Martha Olsdatter som var gift med Ole Wangberg "paa Frosten". Jeg har føyd til Ole Olsen Wangberg der

-Elen Olsdatter 27 år, og hennes formynder var Ole Talmoe

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.02.1765 var det skifte på Wangberg etter Gunhild Nilsdatter, og arvingene var:

-Jacob Olsen 55 år, som var i Vangberg

-Augustinus Olsen 53 år, som var i Moksnes

-Peder Olsen var 47 år og bodde i Breiset

-Ole Olsen 42 år som bodde i Frøstad(og altså far til den Ole du spør om)

-Ote Olsen 41 år, som bodde i Vangberg

-Arn Olsen 39 år, som bodde i Frøstad

-Kirsti Olsdatter 38 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en liten oppsummering her med Ole Olsen Vangberg(den du spør etter) som nr.1 og anene dobbelt bakover:

 

1)Ole Olsen født ca 1752

   Foreldre:

2)Ole Olsen Wangberg født ca 1723

3)Martha Olsdatter

Besteforeldre: 

4)Ole NN

5)Gunhild Nielsdatter som døde i ca 1765, og det var skifte på henne 14.02.1765. Hun må være født senest ca 1690(barn på 55 år i 1765 og født ca 1710)

6)Ole Isachsen Wolden under Hielloppen i Leksvik, som det var skifte på 28.10.1768

7)Kirsten Colbanusdatter som det var skifte på i Leksvik 25.11.1782

 

Kan være lurt å låne bygdebøker for Frosta, og bind 7 i første omgang. Blir jo for mye for meg å skrive særlig mye om hver enkelt person her. Når det gjelder Leksvik er det dessverre

ikke kommet ut noen bygdebok tror jeg, selv om det ble sagt for noen år siden at det skulle skje og at noe var på gang da. Jeg har jo skrevet av navn fra skiftene for Frosta frem til 1823,

og frem til 1785 for Leksvik er nesten ferdig(mangler korrekturlesning og kanskje noen få skifter der). Har laget egne dokumenter med alfabetisk register på alle navn i skiftene frem til

1785, og startet på nye dokumenter 1786-1823 for Frosta og noen flere steder i Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for mange opplysninger.

Det er mange Ole Olsen med tilknytning til Vangberg, så vidt jeg kan forstå. Dette har skapt endel hodebry.

Den Ole Olsen som Frostaboka mener er far til Ole Olsen på nedre Vangberg i 1801 er vel han som dør 2. januar 1797, 74 år gammel, vil jeg tro. Her står det han er gift. Det jeg ikke får til å stemme er at han skal ha vært gift med Martha Olsdatter. Det må det ha vært sønnen Ole som var. Hun var fra Leksvik og Ole jr. ble gift med henne i 26.11.1778 i Frosta. Det kan være at Ole Olsen senior var gift med Marit Olsdatter som blir begravet 6.10.1804. Her er det skrevet Beret Olsdtr. Skalet, eller Wangberg død 29.9.1804 (87 år gammel). Navnet Beret ser ut til å være rettet til Marith. Alderen passer og er den før høy, passer den enda bedre. I margen til venstre står det noe som er nesten uleselig, men mener det bl.a. står Ole Olsen Wangberg? Litt utfordrende å lese og få fram mening. Jeg finner ikke noen vielse for Ole Olsen sr. og evt. Marit Olsdatter. En aktuell vielse kan være trolovelse 20.9.1750 og vielse 18.10.1750 mellom Ole Olsen og Marit Olsdatter. Dersom Ole jr. var første barnet (f. 1752) så er den jo ikke utenkelig. En Ole Willumsen står som trolover og han har tilknytning til Vangberg (Ole Willumsen Vangberg f. ca. 1703 d. 1756 - sønn av Willum Pedersen Fånes som det er skifte etter 21.8.1738). Om det er slektsmessig tilknytning mellom Willum Pedersen og Ole Olsen jr. og sr. på Vangberg vet jeg ikke. Ole Willumsen Vangberg som døde i 1756 hadde også en sønn som het Ole Olsen, han var født i 1740..

Vel, det er kanskje lurt å ta en tur på biblioteket. Frostabøkene kan kanskje gi noen flere ledetråder. Igjen tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det er jeg som har rotet med Martha og Marit her. Ole Olsen Vangberg den eldre var gift med Marit Olsdatter. Men opplysningene om Marthas foreldre i Leksvik blir jo likevel riktig. Prøver 

pånytt igjen med aneoppsett, og denne gangen starter jeg med ett av barna til Ole og Martha som nr.1

 

1)Guru Olsdatter født (1754(søsken var Ole Peder, Tharald og Kirsti som også kunne stått som nr.1)

Foreldre:

2)Ole Olsen født ca 1752

3)Martha Olsdatter født ca 1747 og fra Wolden under Hielloppen i Leksvik

Besteforeldre:

4)Ole Olsen d.e født ca 1723

5)Marit Olsdatter

6)Ole Isaksen som det var skifte på 1768

7)Kirsten Kolbanusdatter

Oldeforeldre:

8)Ole NN

9)Gunhild Nilsdatter, som det var skifte på 14.02.1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole den eldre var jo også bruker i Frøstad, og der står det bare noen få linjer om han på side 359 i bind 5 av Frostaboka: Før jul i 1751 var Frøstad oppropt på kirkebakken som bygselledig. Ole Olsen Wangberg

fikk bygselen mot 6 riksdalder, småtiende og soldatutrustning. Men bra gikk det ikke for den nye mannen heller dessverre, og i 1759 var Frøstad uten bruker. Jord og hus forfalt. I september 1760 fikk Arnt og Ole

Wangberg(samme som forrige bruker) bygselen for 8 riksdaler årlig, pluss soldatutrustning som som var kole o.a, mundering og våpen. Ved ekstraskatten 1762 var Arnt og Ole ført som  menn i Frøstad. De var

gifte med hver sin Marit

 

Har noen usikre kandidater når det gjelder Marit Olsdatter i skiftene, men vanskelig å si om din Marit kan være den riktige i noen av disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen takk for hjelpen. Har vært en tur på biblioteket og bestilt noen av Frostabøkene, så får vi se hva det fører til. Skulle gjerne ha sjekket skiftet etter Ole Olsen Vangberg f. ca. 1752 som døde 11.4.1828. Skiftet ble holdt i 1829 og da finner jeg det vel ikke på DA. Denne Ole var gift to ganger, først med Martha Olsdatter fra Leksvik. Med henne fikk han tre barn, Arnt i 1780, Anders i 1782 og Isak i 1790. Ingen av disse overlever faren. I ektesksap nr. 2 med Martha Colbanusdatter (som var betydelig yngre og også fra Leksvik) fikk han sønnen Colbanus i 1819. Jeg har Arnt fra første ekteskap som ane og lurer på Arnts tre døtre kunne være nevnt i skiftet etter bestefaren Ole Olsen Vangberg i 1829? De het Ellen Martha, Jonetta og Otine Fredrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, for jeg har bare skrevet av skiftene til med 1823. Det var det som var mikrofilmet, og som etterhvert ble scannet og lagt ut på Digitalarkivet. Kan hende Statsarkivet i Trondheim

kan hjeloe deg der

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det militære utstyret skulle være kjole, mundering og våpen når Ole fikk bygsel i Frøstad i 1760. Ellers passer det vel bedre å sette inn Arnt Olsen født ca 1780 som nr.1 enn Guru i innlegg lengre oppe her. Ellers 

blir anerekka riktig. Synd det ikke går an å rette opp slike ting etter at det har gått ett døgn

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.