Gå til innhold
Arkivverket

"Nasjonalbiblioteket har skannet en m e n g d e (?) aviser."


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hva man egentlig prøver å formidle her.

 

Altså, til saken: På slektshistoriewiki finner man denne siden: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Digitale_aviser

Ved å trykke på der det står "lenke" i øverste avsnitt kommer man til denne siden: http://www.nb.no/nbsok/statistics/newspapers

 

Siden gir inntrykk av, i hvert fall slik jeg "leser" informasjonen på denne siden, at NB har liggende "fix ferdig" skannet titusenvis av norske avis-sider fra A-Magasinet til Åsanene Tidende i alfabetisk rekkefølge.

 

Spørsmålet blir da: Hvor er avis-sidene? Hvordan finner jeg f.eks. de 16806 sidene til Haugesunds Avis som lenken til NB "reklamerer" for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom men kan ikke finne noen eksemplarer av Haugesunds Avis. Jeg bruker norsk IP adresse. Hva gjør jeg feil når NB reklamerer med at de har over 16000 Haugsunds Avis sider skannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være slik at avisene er skannet, men ikke digital tilgjengelige enda. Jeg har sett tilsvarende for mange bøker. De ligger som "metadata". Det kommer nok etterhvert, og det er en fantastisk kilde for slektsforskere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være slik at avisene er skannet, men ikke digital tilgjengelige enda. Jeg har sett tilsvarende for mange bøker. De ligger som "metadata". Det kommer nok etterhvert, og det er en fantastisk kilde for slektsforskere.

 

Da får vi bare være tålmodige og vente!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fleste avisene er ikkje digitalt tilgjengelege etter 1918 på grunn av omsynet til opphavsrett. Dersom ein er i Nasjonalbiblioteket sine lokale i Oslo skal alt vere tilgjengeleg. Ein del aviser er tilgjengelege i bibliotek, og nokre få nedlagde aviser er fritt tilgjengelege. Meir om dette her. Dersom du vel "Digitalt" i staden for "Digitalt tilgjengelig" når du søkjer får du opp det som verkeleg er skanna.

 

Søkjesida er www.nb.no/aviser Haugesund Avis gjev 17458 treff, men du må nok dra til Nasjonalbiblioteket for å kunne få fram dei skanna avisene på skjermen.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at Nasjonalbiblioteket fortsatt låner ut mikrofilm av aviser på fjernlån til andre bibliotek.

Det er jo selvsagt avhengig av at biblioteket har leseapparat for mikrofilm. Foreslår at du tar kontakt med ditt lokale bibliotek.

Endret av Tove D. Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.