Gå til innhold
Arkivverket

Sjømannsruller for Haugesund


Rolf Vandeskog
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om Tollak Johan Knutsen født 12. des. 1848 og Simon Knutsen født 27. des. 1853, begge fra Sveio. De gikk begge til sjøs og mønstret sannsynligvis ut over Haugesund. Statsarkivet i Bergen finner dem ikke i sine ruller.

 

I FT 1875 er Tollak Johan oppført som søfarende,oppholdsted Sør-Afrika og Simon er på vei til Stettin.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052267004024

 

Jeg lurer på om de døde under den reisen FT. viser til. En til Sør-Afrika og en til Stettin.

 

På forhånd takk.

 

Mvh Rolf Vandeskkog

Endret av Rolf Vandeskog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sjømannsrullene for Haugesund ligger nå på Digitalarkivet. Der finner du både register og selve rullene. Det kan ta litt tid å lete dem frem, men vi må

bruke samme metode, så da er det like greit at du leter selv.

 

Lykke til!

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sjømannsrullene for Haugesund ligger nå på Digitalarkivet. Der finner du både register og selve rullene. Det kan ta litt tid å lete dem frem, men vi må

bruke samme metode, så da er det like greit at du leter selv.

 

Jeg har lett gjennom disse rullene på jakt etter mønstringsprotokoll for Haugesund 1864 og 1867, men finner ingen ting så gammelt. Er ikke alt scannet inn?

Så har jeg i registeret funnet to interessante personer i sjømannsregister nr 4. som henviser til hhv matrosrulle 5045 og 5826 - men hvor finner jeg dem?

mvh

John A. Bauge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Alle sjømannsrullene er skannet. Det finnes ingen for Haugesund som er så gamle som 1864 og 1867.

 

Nummerne du har funnet er så pass høye at de må du slå opp i "Hovedrulle 13", som du finner på samme side som sjømannsregister nr. 4.

 

Lykke til!

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det finnes ingen for Haugesund som er så gamle som 1864 og 1867.

 

 

Takk. Men Ove Caspersen skriver i sin Borgerbok for Haugesund at "Dominicus Nagell Smedsvig f. 1833 druknet ifølge Hgsd Mønstringsprotokoll i Kattegat i juni 1864 med Viken". Hvilken protokoll er det da han viser til?

mvh

John A. Bauge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg ser at Caspersen døde i 1959. Arkivet fra Haugesund sjømannskontor ble avlevert i 1989. Denne Mønstringsprotokollen er, så langt jeg kan se, ikke nevnt i avleveringslistene, og vi kan derfor ikke ha mottatt den, og den er følgelig ikke skannet.

 

Det blir ren spekulasjon hvor den kan ha tatt veien.

 

En ørliten mulighet er jo å ta kontakt med Haugesund Byarkiv, om de ved en feil kan ha fått den "avlevert" en gang i denne perioden mellom 1959 og 1989.

 

Ellers så finnes det sjømannsruller/mønstringsprotokoller også for Skuedenshavn, men disse ser også ut til å være for nye i forhold til 1864.

 

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sjømannsrullene for Haugesund ligger nå på Digitalarkivet. Der finner du både register og selve rullene. Det kan ta litt tid å lete dem frem, men vi må

bruke samme metode, så da er det like greit at du leter selv.

 

Lykke til!

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei begge!

 

 

Når vi skriver at sjømannsrullene for Haugesund ligger på Digitalarkivet, så mener vi altså de rullene som for tiden er tilgjengelige, altså de som er skannet, og ikke slike som kan ha eksistert på 1950-tallet, og som av en aller annen årsak ikke ble avlevert sammen med resten av  sjømannsrullene i 1989.

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har i dag vært i Haugesund byarkiv og der funnet "Sjøfarts annotationsprotoll 1860-1866" og Sjøfarts hovedrulle 1860-1868". for Haugesund kreds under Bergen distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan.

 

Jeg har ikke lett meget i sjømannsrullene og grunnen er rett og slett at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, for meg er dette upløyd mark. Kan du gi meg et lite hint om hvor jeg begynner for de to jeg har nevnt innledningsvis.

 

Mvh. Rolf Vandeskog

Endret av Rolf Vandeskog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner ikke med at det finnes noe register til disse to protokollene, hvis ikke noen har laget et hjelperegister som hører til. Så da må du nesten bare bla deg gjennom hele protokollen i jakten på disse to som du søker. Det tar ikke så lang tid at det er noe problem.

 

 

Lykke til.

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig; byrarkivet har ikke register, og det tok meg bare et par timer å bla gjennom begge. Jeg fant for så vidt det jeg lette etter, men for den enes vedkommende sto det at han var "innført i Riisøen kreds ..." Så da starter en ny jakt på den protokollen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er usikker på om "innført i Riisøen kreds" betyr at det var en egen sjøfartsprotokoll for "Riisøen". Jeg ville neste ikke tro det.

Det kan kanskje heller referere til hvor personen er ført i en rulle for "militære mannskaper", men som sagt, dette er noe usikkert.

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pussige vil i tilfelle være at det ikke står oppført en eneste hyre på denne sjømannen, som vi ser har vært i utenriksfart i 15 måneder. Hvor er i tilfelle disse mønstringene ført? Johannes Jakobsen (Smedsvig) var bl.a. om bord i "Sofie" da skipet forliste i desember 1867. Jeg leser teksten, som er oppført to steder, som "Innført i Riisøen Kreds sjømand Ruller No 351 Rode No 1". Usikker på ordet sjømand.

 

mvh

John A. Bauge

 

post-2198-0-85943900-1423466594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det står "Hoved Rulle" No. 351, Rode No. 1. 

 

Dette kan være en millitær rulle, ført av innrulleringssjefen. Hoved-ruller omfattet alle unge menn fra 17-31 år. De ble satt opp rodevis og har opplysninger om navn, fødselsår, bosted, tjeneste, flytting m.v. - Jeg er usikker på om denne er bevart. Jeg skal komme tilbake med nærmere informasjon i løpet av dagen.

 

 

Med hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Det ser ikke ut som om denne type "Hovedruller", som innrulleringssjefen førte, og i dette tidsrommet, er bevart ved Statsarkivet i Stavanger.

Det finnes eldre militære ruller, men ikke noen større fra midten av 1800-tallet.

 

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei!

 

Alle sjømannsrullene er skannet. Det finnes ingen for Haugesund som er så gamle som 1864 og 1867.

 

Nummerne du har funnet er så pass høye at de må du slå opp i "Hovedrulle 13", som du finner på samme side som sjømannsregister nr. 4.

 

Lykke til!

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Jeg tar oppigjendenne tråden for ett par spørsmål. Du sier at sjømannsrullene for Haugesund ikke går tilbake til 1867, hvor langt tilbake går de? Hvor ble sjømannsrullene eventult ført før Haugesund?

 

Mvh Rolf Vandeskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar oppigjendenne tråden for ett par spørsmål. Du sier at sjømannsrullene for Haugesund ikke går tilbake til 1867, hvor langt tilbake går de? Hvor ble sjømannsrullene eventult ført før Haugesund?

 

Mvh Rolf Vandeskog

 

Hei!

 

Alle vi har ligger jo på digitalarkivet.no. Den eldste sjømannsprotokollen for Haugesund ser ut til å starte i 1868. Jeg antar at den eller de to som mangler, eller som finnes på Haugesund byarkiv, også starter rundt 1860. Før den tid ble det ikke ført sjømannsprotokoller. Så langt jeg husker starter også Stavanger sine sjømannsruller i 1860.

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei igjen!

 

Jeg har nå i ettertid fått vite at Statsarkivet i Bergen har mønstringsprotokoller som er eldre enn 1860 for Stavanger og flere andre utmønstringssteder i Rogaland. Beklager at jeg ikke gjorde deg oppmerksom på det. Men jeg var rett og slett ikke klar over at det fantes slike protokoller i Bergen.

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.