Gå til innhold
Arkivverket

Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteutlodningsprotokoll 7 , 1882-1897


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Min oldemors "tante Romsås", Maren Kristine Andersdatter, var ugift og barnløs. Hele livet arbeidet hun som husholderske på Romsås gård. I motsetning til sine søsken med større familier, så hadde hun det økonomisk ganske bra, såvidt jeg kan forstå. Skifte etter henne inneholder endel opplysninger om hennes søskens barn og bosted, så det er nyttig lesing for meg.

 

Jeg har gjort et forsøk på å transkribere skifte etter henne, men jeg trenger litt hjelp.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteutlodningsprotokoll 7 , 1882-1897, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Aker kriminaldommer - skifte- og auksjonsforvalterembete 1897.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23737/272/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081015640517.jpg

 

Her er første delen av skiftet, det jeg mangler er merket med rødt:

 

Aar 1893 den 26de April blev Skifte ut sat på Akers Sorenskriver .????., adm. af Sorenskriver Meidell og i .????. af undertegnede Vitner for at lodde og .????. Boet etter Maren Andersen Romsås af vestre Aker.

Hvor da: Blev fremlagt: 1 Fuldmagt fra Johan Andersen af 14de febr d.a., 2 skr.(?) af 28. .????. f.a. fra Alfred A. Kjølberg med påtegnet Kvittering for modtaget Forskud Kr. 200.00, hvorhas Administrator kun .????. at Anna Løkke Davidsen efter eget opgivende skylder til Boet Kr. 76.00 og at Ole Jakobsen Sveiva har betalt Kr. 30.00 i Afdrag på sin Gjæld.

 

Videre går teksten under "Indgjæld" greit, mens jeg mangler endel under "Udgjæld".

 

1.Skifteomkostninger beregnet af Indgjælden Kr 4268.98+det .????. Løsøres Taxtsum Kr 128.00 tils Kr 4393.98

Skiftesalær 41.57

Skrivesalær 31.97

Skifte???. 4 .????. med .????. og .????. Papir 6.35

Fogde????. o/man?. 1.07

Omk. ved Skjøde???. af Smedstuen til Alfred Hansen 20.50

Proklama Kundgjørelse med .???. .???. 4.36

Lokale og .????. 11.20

Porto til Sorenskriveren 2.50

Lensm. .?. :

For Registreringen 5.30

.????. af Proklama 0.80

- For Tilsigelse 7.20 13.30

 

 

Under "der deles således"

 

5. Josefine Andersen er gift med Skovholt (eller Skovholdt) - hva er hans tittel?

12. Anne Jonsen - hun er gift Kjølberg. Hva er tittel og adresse?

 

Under "Udlodning":

 

Er det ordet Indtægtspost som brukes?

 

Så lurer jeg på noen kommentarer:

 

Nr. 8 - kommentar ved Indtægtspost 5

Nr. 12 - kommentaren ved Indtægtspost 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første delen:
Aar 1893 den 26de April blev Skifteret sat på Akers Sorenskriverkontor, adm. af Sorenskriver Meidell og i Overvær af undertegnede Vidner for at lodde og skifte Boet efter Maren Andersen Romsås af vestre Aker.
Hvor da: Blev fremlagt: 1 Fuldmagt fra Johan Andersen af 14de febr d.a., 2 Skr[iv] af 28. Decbr. f.a. fra Alfred A. Kjølberg med påtegnet Kvittering for modtaget Forskud Kr. 200.00, hvorhos Administrator bemærkede at Anna Løkke Davidsen efter eget opgivende skylder til Boet Kr. 76.00 og at Ole Jakobsen Sveiva har betalt Kr. 30.00 i Afdrag på sin Gjæld.


Udgjæld:

1.Skifteomkostninger beregnet af Indgjælden Kr 4268.98+det uregistrerede Løsøres Taxtsum Kr 128.00 tils Kr 4393.98
Skiftesalær 41.57
Skrivesalær 31.97
Skiftebrev, 4 Ark med Bekræftn.  og stempl. Papir 6.35
Fogden for Opnævnelse 1.07
Omk. ved Skjødning af Smedstuen til Alfred Hansen 20.50
Proklamas Kundgjørelse med stmpl. Papir 4.36
Lokale og Vidner 11.20
Porto til Sorenskriveren 2.50
Lensm. Nordmyr:
For Registreringen 5.30
Opslag af Proklama 0.80
- For Tilsigelse 7.20 13.30

Der deles således:
5. Gårdbr. Skovholdt
12. g.m. Mekanikus Kjølberg, Strømsveien 26

Udlodning:
Ja, ordet er Indtægtspost, men jeg forstår ikke helt hvilke ord du tenker på her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Else! :)

Det jeg tenkte på, var udlodning for arvinger nr. 8 og 12:

No 8 for Kr 323.03 Udlæg:
I Indtægtspost 1 104.70
I do 3 6.33
I do 4 5.00
I do 5 at li???? 207.00 323.03


No 12 for Kr 323.03 Udlæg:
I Indtægtspost 1 111.70
I do 2 ????? 200.00
I do 3 6.33
I do 4 5.00 323.03

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nr. 8:
... 5 at likvidere ...

For nr. 12:
...2 at likv...

 

Ellers ser jeg nå at i mitt forrige innlegg har jeg glemt å markere med rødt de rettelsene jeg gjorde, Men du ser dem vel likevel, tenker jeg ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! :) Jada, jeg har gått gjennom teksten du har skrevet, så jeg tror jeg har fått med meg det meste. Da skulle hele skiftet være ferdig, og jeg er veldig fornøyd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.