Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er Mary Welo?


Walter Norman Welo
 Del

Recommended Posts

Kanskje en ide å høre med gravferdsetaten og spørre om noen fester graven. Kanskje de har oversikt over nålevende slektninger.

 

Eva Tomters ide er god og du kan jo sjekke Ragna, Elna og Nora sine også, siden disse gravstedene faktisk eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn noen flere data på Nora Sofie og barn:

 

Vielse med Carl Ludvig Berg, nr 21.

Buskerud fylke, Strømsø i Strømsø, Ministerialbok nr. I 24 (1899-1912), Ekteviede 1910, side 73.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4204&idx_id=4204&uid=ny&idx_side=-84

 

Astrid Karen Gunhilda Berg dåp, nr 20:

Buskerud fylke, Strømsgodset, Ministerialbok nr. 2 (1910-1920), Fødte og døpte 1910, side 12-13.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=74&idx_id=74&uid=ny&idx_side=-8

 

Konfirmasjon, nr 7:

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. III 9 (1921-1939), Konfirmerte 1924, side 32.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22298&idx_id=22298&uid=ny&idx_side=-37

 

Kari Berg dåp, nr 117 (Einar Kristoffersen, fabr.arb. var fadder):

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 9 (1902-1911), Fødte og døpte 1911, side 285.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22294&idx_id=22294&uid=ny&idx_side=-290

 

Konfirmasjon, nr 7:

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. III 9 (1921-1939), Konfirmerte 1926, side 50.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22298&idx_id=22298&uid=ny&idx_side=-55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opplyst at Krinsilen 10, der Gunda Severine bodde før hun døde, har nå en annen adresse Kleivene 103. Der bor en gammel dame som forteller at hun kjøpte huset av to damer (kan det være Ragna og Elna, ugifte døtre av Gunda) for mange år siden. I så fall har denne eiendommen gårdsnr 111, Bruksnr 380. Er det mulig å finne offentlige dokumenter bakover i tid som viser eierskap?

 

Ellers har vi fått informasjon om en grav som eksisterer på Strømsø kirkegård. Her ligger søstrene Elna og Ragna Kristoffersen, barnebarnet til Gunda, Astrid Helene (se innlegg nr 67), hennes mann Arne Larsen, deres sønn og svigerdatter, Solveig Berit og Ulf Larsen. Graven festes av Ulfs bror Børre Larsen, som bodde i Drammen i 2009. Hvor han er nå har jeg ikke klart å finne ut, foreløpig. Jeg fant nemlig dødsannonsene til Ulf og Solveig Berit i Drammens Tidende, og de hadde bare en datter, som tydeligvis er gift og bor i England eller USA. Børre Larsen oppgis som bror.

 

Det er Børre Larsen som kan vite en god del om slekta, evt. hvem som måtte ha en god oversikt.

 

2 oppgaver :)

 

Hvem har eid Krinsilen 10 i Drammen? Kan det være familien Kristoffersen?

Hvem eller hvor er Børre Larsen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary var med Anton hjem til Chisholm Minnesota i juni 1907. Her er et postkort han sendte i oktober samme år. Han må ha blitt kjent med Clara under Norges oppholdet fra januar til juni 1907. Et eller annet skar seg på vei hjem fra Norge. Tor Fors i Vesterås i Sverige er i besittelse av Mary dvs Marias russiske pass. Kan det ha blitt et problem? At hun og Heizel ble sendt tilbake?

 

Tjernstue-fra-Anton-til-Clara-07.jpg

 

postkort-anton-til-Clara-07.jpg


Og det var tydelig romantikk for Clara på vei over i 1908. Her er en søtladen hilsen fra Clara til Anton.

Valentine-fra-Clara-til-Anton-.jpg

 

Liverpool-fra-Clara-til-Anton.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I post #65 fikk vi et gjennombrudd i denne saken. Et brev til Anton dukker opp,skrevet av Heizel Eriksson Fors i 1946, en finsk svensk kvinne som er identisk med det 3 år gamle barnet som Mary og Anton hadde med seg på båten og til Ellis Island og videre til Hibbing Minnesota i 1907.

 

I dette brevet forteller Heizel om sine barn, Doris, Berit, Tor og Ann Mari. Jeg klarer å spore opp Tor Fors i Væsterås i Sverige, en 84 år gammel mann, som blir forbauset over denne åpenbaringen om hans ukjente morfar. Tor skrev i en epost at han har en god del materiale, bilder og brev, som han skal gå gjennom. Jeg og min kone Bibbi har planer om å besøke ham i marsmåned, noe som han også har gitt tydelig uttrykk for at han ser frem til. Vi er jo fettere!

 

Jeg venter utålmodig på mer informasjon fra ham. Forrige dagen bestemte jeg meg for å ringe ham. Det ble en hjertelig samtale. Jeg spurte etter hans 3 søstre, om de levde osv. Det som var av størst interesse er at lillesøster Ann Mari lever i beste velgående og overvintrer på Tenerife. I Puerto de la Cruz. Nå er det slik at Bibbi og jeg skal til Puerto de la Cruz 17. februar. Tor har sendt meg hennes adresse og skal informere henne at jeg kommer. Dette blir rene Tore på Sporet i NRK stil!!

 

Anton var en habil fotograf. Han ville sikkert forevige opplevelsene i 1907. Min far Norman hadde en eske med glassnegativer med bilder fra hjemstedet i Jevnaker. Noen av disse har blitt brukt på Hadelandskalendaren og er i varetekt av en slektsforsker i Jevnaker. Han har digitalisert alle sammen. Forrige dagen tok jeg kontakt med ham og spurte om han kunne sende meg digitale utgavene som ikke har relevans i Hadeland. Jeg tenker på Heizel og Maria? kanskje Clara i Drammen? Og riktig nok kommer en rekke interessante bilder som jeg foreløpig bare kan fantasere om. Kan noen av disse kvinnene være Maria? Kan en av jentene være Heizel? 

 

Her er et bilde av Anton og en ukjent kvinne. Kan det være Mary?

Anton-og-ukjent-kvinne.jpg


Legg merke til at han har en giftering på venstre hånd, som er tradisjon i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tok kontakt med Kvevlax menighet en stund tilbake og etter noen telefonsamtaler og mailer med svært hjelpsomme folk på pastorekspedisjonen fikk jeg brevet og kopien av dåpsboken som er gjengitt under.

 

ac04e458d4c7eb7a89e6612f92dc1456.png

 

 

 

2dc6ab65a742779166b7c6c6850dc6d2.png

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heizel og moren Maria (Mary Welo) sendte i 1952 en jule og nyttårshilsen (Vasabladet, se under) til forskjellige folk i Minneapolis. Hvem var disse folkene?

 
3ed34b4971965ea26379cd129bd19255.png
 

Mr & Mrs Charles Asplund var Marias søster Lovisa Hurr og ektemannen Carl Asplund. De giftet seg i Hennepin, Minnesota 18.9.1893.

Name:

Carl Asplund

Event Type:

Marriage

Event Date:

18 Sep 1893

Event Place:

, Hennepin, Minnesota, United States

Spouse's Name:

Louisa Hurr


https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QJGY-123J


Lovisa og søsteren Maria emigrerte til USA iflg. Kvevlax kirkebøker i 1893. Iflg. de samme kilder reiste deres bror Gustaf Hurr året før, i 1892.


Mr Fred Asplund med familie var sønnen til Louisa og Charles, Fred Carl, født 1895 og hans familie; kona Ina M (født Holgers) og barna Kenneth og Arlene.


Mr & Mrs H. Van Reyper samt Charlotte var datteren til Louisa og Charles, Alma Marie, født 1903. Hun var tidligere gift (senere skilt) med Willard H. Navratil, og de hadde datteren Charlotte Navratil, født 1930. Alma Marie gifte seg påny i 1951 med Howard Van Reyper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette emnet "Hvem er Mary Welo" ble startet i november 2014. I post 83 over kan man lese at Heizel og Maria sender julehilsen til navngitte personer i Minneapolis, Minnesota. Mrs Charles Asplund er søsteren til Maria Hurr, dvs Lovisa Hurr og reiste med Maria til USA i 1893, samme år som hun giftet seg med Charles eller Carl Asplund. Det var nok tante Lovisa som hjalp Heizel i leting etter sin far Anton Eriksen Welo, som var godt etablert i Hibbing. Les gjerne brev på post 65 som Heizel sendte til Anton i 1946. Og det er i det brevet jeg fant frem til mine søskenbarn i Finland og Sverige. For en drøy uke siden besøkte jeg min kusine Ann Mari på Puerto de la Cruz på Tenerife. Og det ble et hjertevarmt møte med en sprek 80 åring som ble tatt fullstendig uforberedt på slektsbesøk.

 

Walter-og-Ann-Mari-Nylund.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mandag 16. mars drar vi til Vesterås i Sverige for å besøke min fetter, 85 år gamle Tor Fors. Jeg har sendt han bildet av Anton med giftering og en ukjent kvinne (se post 81) Han har sagt at han ikke kjenner vedkommende igjen?? Til mandag vil jeg bli presentert for bilder av Maria for første gang. Da kan jeg sammenligne selv.

Over til noe annet. I post 83 leser vi om familien Asplund. Charles eller Carl og Marias søster Louise som bor i Minneapolis. Jeg har tidligere fortalt at jeg disponerer over en stor samling fotografier som Anton tok i 1907 under sitt Norges besøk. Negativene har vært hos slektsforskere i Jevnaker som har identifisert veldig mye. Den siste uke har jeg mottatt samtlige bilder digitalt med til dels fantastisk skarphet og oppløsning. 

 

Over til poenget: På oversiktsdokumentet heter to av bildene Asplund. Disse to bildene har sikkert vært merket med navnet Asplund, og tydeligvis er fra USA. Jeg er veldig spent på om hvem de avbildede menneskene er?? Er dette bildet tatt med Maria og Heizel når de kom til Minnesota sommeren 1907? Før de dro tilbake til Finland og forlot Anton?

 

Er gutten på hesten til høyre sønnen Fred Carl Asplund, født 1895, dvs 12 år, og de to småjentene, datter Alma Marie født 1903 OG den minste selveste Heizel født 8. desember 1904? Er mannen Carl Asplund, kona Louise? og den andre kvinne MARIA??

Det blir et spennede møte til uken. Her er bildet som er merket ASPLUND.

Asplund1907.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kommet hjem fra besøk hos Marias dattersønn og min fetter Tor Fors. Det var to fine dager der vi pratet mye, så på mange bilder og kjørte nordover fra Vesterås til Fagersta og besøkte graven til Heizel Antonsdatter Eriksson Fors. Jeg har mye å fortelle, fortsatt mange spørsmål, men du verden: veldig mye som faller på plass. Under vises et bilde av Anton og Maria, tatt i Minneapolis . . . og så lille Heizel på 2,5 år, som må være tatt da de kommer til USA i juni av 1907. Og så er det bilder av gravstenene til Heizel i Fagersta og Maria i Kvevlax, Finland. Maria hadde 9 søsken, men de som ikke døde i meget ung alder, reiste til Amerika, bortsett fra store bror, 20 år eldre Isak Erik, som hun er begravet sammen med. Tor nevnte og jeg kan spekulere også at Maria reiste hjem for å være hos sin gamle mor, som var enke, førdt i 1828, og hele 79 år i 1907. Moren døde i 1916.

 

Når jeg ser på bildet av Anton og Maria, og samtidig ser på bildet over i post 85, blir jeg usikker.De to damene er tydeligvis søstre. Mannen er ganske tydelig Carl Asplund. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de er fra venstre: Lovisa Asplund og datter Alma Marie, Heizel og Maria Hurr Eriksen, Carl Asplund, og sønn Fred Asplund på hesten?? Men når jeg ser på bildet av Anton og Maria, blir jeg veldig i tvil??

 

Noen kommerntarer?

 

Besok-hos-Tor-Fors-mars-2015.jpg

Endret av Walter Norman Welo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 24.11.2014 den 16.59, Walter Norman Welo skrev:

Jeg skrev i mitt første emne om Clara Lovise Carlsen fra Drammen som emigrerte til Hibbing i Minnesota i USA i august 1908. Hun giftet seg trolig i 1910 med min farfar Anton Welo som kom fra Velo gård på Jevnaker, sønn av Erik Andersen. Min far er født første juledag i 1910, og så kom 3 brødre til før Clara døde i 1917.

 

Er det noen som klarer å finne ut når Anton Welo (Anton Eriksen http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052100007130 ) emigrerte til USA første gang. Det kan være så tidlig som 1890, for han var som vist i 1870.

 

OK, over til saken: Anton Welo reiste hjem til USA i juni 1907, etter å ha vært på besøk i Norge. På Ellis Island ved å søke Anton Welo, ser man fort at han reiste sammen med kona Mary, 34 år, dvs født i 1873, og sønn Nagel på 3 år. 

 

Disse forhold har jeg oppdaget etter at min far døde. Min fars yngste bror bekreftet at de riktig nok hadde en halv bror som besøkte og bodde hos Anton og 4 sønner noen ganger på slutten av 20 årene. Han hadde heller aldri hørt om hans fars første kone Mary.

 

Hvem var Mary? Hvor ble det av henne? Ettersom Nagel levde videre, er det sannsynlig at hun forlot ham og tok gutten med?

 

Jeg skjønner at dette bort i mot er umulig å finne ut av men??

 

Noen tanker? http://www.libertyellisfoundation.org/passenger-details/czoxMjoiMTAyMDA1MDYwMDcwIjs=/czo5OiJwYXNzZW5nZXIiOw==

 

Man får straks opp linken over ved å søke Mary Welo på Ellis Island.

 

På forhånd takk. mvh Walter Welo, 934 02 977

 

 

Hej!

 

Jag vet vem Mary Welo var. Hon hette som barn Maria Hurr (f 19.03.1873 d 17.03.1962). Hon föddes i Kvevlax, Finland. När hon dog använde hon efternamnet Eriksson.  Barnet som hon hade med sig på resan till USA 1907 var en flicka vid namn Heizel (f 08.12.1904 d 11.04.1961 i Fagesta, Sverige). I någon uppgift står det Maria skulle ha emigrerat till Amerika 1904 och att Heizel skulle vara född i Amerika. Men antagligen hade Maria varit hem till Finland mellan 1094 och1907. När Maria träffat Anton vet jag inte men det vore väldigt intressant att veta lite mera. Anton står registrerad som far till Heizel. Visserligen har jag inte förstahandsuppgifter utan har läst detta i andra släktutredningar. Heizel fick fyra barn. Den första dottern (Doris Eriksson, lever ännu i Västerås, Sverige) kom att växa upp med sin mormor Maria i Kvevlax, Finland och mitt intresse kommer av att jag är ägare till den lilla stuga som Maria och Doris bodde i.

 

Jag är väldigt intresserad av detaljer kring Anton och vad som hände sedan. Jag har sett en uppgift om att Heizel skall ha skrivit ett brev åt Anton 1946 och velat ha kontakt med honom med sedan vet jag inget mera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen!

 

Jag skrev min förra post innan jag läst hela tråden. Mycket trevligt att du Walter fått kontakt med Tor och Ann-Mari. Och speciellt att du hann före han dog för något år sedan. 

 

Som jag skrev tidigare så grundar sig mitt intresse för denna släkt utgående från att jag äger stugan där Lovisa (Marias mor), Maria, Heizel och Doris växte upp. Välkommen att bekanta dig med Kvevlax när du har vägarna förbi Vasa. Intresset kommer också från det att Doris växte upp här nästan som ett syskon till min far och hans 8 syskon. Och eftersom alla fyra damernas historia varit lite brokig ville jag ta reda på varifrån efternamnet Eriksson härstammar. Nu har jag fått allt detta klargjort via denna tråd. Tack till alla som bidragit.

 

Roligt att du också träffat Ann-Mari. Du kanske besöker henne just nu eftersom vi märkte på Facebook att du är på Teneriffa. Hälsa från Kvevlax i såfall. Jag skulle också vara väldigt intresserad att få Ann-Maris kontaktuppgifter. Doris är gravt dement och ligger på ett vårdhem i Västerås utan närmare släkt nu när Tor har gått bort. Ifall det händer Doris något vore det bra att ha Ann-Maris kontaktuppgifter.

 

Tack och ha ett Gott Nytt År.

 

Mvh

 

Anders Hjortman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Ahj skrev:

Hej igen!

 

Jag skrev min förra post innan jag läst hela tråden. Mycket trevligt att du Walter fått kontakt med Tor och Ann-Mari. Och speciellt att du hann före han dog för något år sedan. 

 

Som jag skrev tidigare så grundar sig mitt intresse för denna släkt utgående från att jag äger stugan där Lovisa (Marias mor), Maria, Heizel och Doris växte upp. Välkommen att bekanta dig med Kvevlax när du har vägarna förbi Vasa. Intresset kommer också från det att Doris växte upp här nästan som ett syskon till min far och hans 8 syskon. Och eftersom alla fyra damernas historia varit lite brokig ville jag ta reda på varifrån efternamnet Eriksson härstammar. Nu har jag fått allt detta klargjort via denna tråd. Tack till alla som bidragit.

 

Roligt att du också träffat Ann-Mari. Du kanske besöker henne just nu eftersom vi märkte på Facebook att du är på Teneriffa. Hälsa från Kvevlax i såfall. Jag skulle också vara väldigt intresserad att få Ann-Maris kontaktuppgifter. Doris är gravt dement och ligger på ett vårdhem i Västerås utan närmare släkt nu när Tor har gått bort. Ifall det händer Doris något vore det bra att ha Ann-Maris kontaktuppgifter.

 

Tack och ha ett Gott Nytt År.

 

Mvh

 

Anders Hjortman

 

 

Walter har ikke vært pålogget siden 16 juni 2016.

 

Håper han får varsel om at det er kommet svar i temaet.  🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.