Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er - sesong 3 -presentert


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Leser på hjemmesidene til Monster at sesong 3 av "Hvem tror du at du er" nå er klar. De åtte kjendisene som skal søke slekta si er Jon Almaas, Birgit Skarstein, Geir Lippestad, Halvdan Sivertsen, Kari Bremnes, Mona Levin, Mia Gundersen og Odd Nordstoga. God spredning både geografisk og på "type" kjendis. Det gledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monster gjør bare en produksjon som NRK har bestilt. Så blir det opp til NRK å sette det inn i sendeskjemaet. Blir vel på nyåret denne gangen også, tenker jeg. Skulle ønske at statskanalen tok sjansen på å bestille ny sesong med en gang, for slik det er nå blir det (pga tidkrevende produksjon) 2 år mellom hver runde. Svenskene klarer jo å få i stand nye programmer hvert år, så hvorfor ikke her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monster gjør bare en produksjon som NRK har bestilt. Så blir det opp til NRK å sette det inn i sendeskjemaet. Blir vel på nyåret denne gangen også, tenker jeg. Skulle ønske at statskanalen tok sjansen på å bestille ny sesong med en gang, for slik det er nå blir det (pga tidkrevende produksjon) 2 år mellom hver runde. Svenskene klarer jo å få i stand nye programmer hvert år, så hvorfor ikke her også?

 

Som researcher og deltaker i sesong 2 vet jeg at dette er en tidkrevende prosess, med først å kartlegge som regel dobbelt så mange kandidater som man til slutt ender opp med i selve serien, med å finne historier, finne fram til dem som kan tenke seg å bidra med ytterligere stoff, både til selve slektshistorien og til historietimene, de innslagene som danner den ytre historien eller rammen rundt slektshistorien. Norge har vel heller ikke et så stort antall kjendiser å ta av, - det er bare å zappe mellom kanalene en vanlig kveld, så kan samme kjendis dukke opp i to ulike programmer samme kvelden! Kan hende svenskene rår over andre ressurser i alle ledd i produksjonen, slik at de kan produsere på kortere tid.

 

Grethe  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som researcher og deltaker i sesong 2 vet jeg at dette er en tidkrevende prosess, med først å kartlegge som regel dobbelt så mange kandidater som man til slutt ender opp med i selve serien, med å finne historier, finne fram til dem som kan tenke seg å bidra med ytterligere stoff, både til selve slektshistorien og til historietimene, de innslagene som danner den ytre historien eller rammen rundt slektshistorien. Norge har vel heller ikke et så stort antall kjendiser å ta av, - det er bare å zappe mellom kanalene en vanlig kveld, så kan samme kjendis dukke opp i to ulike programmer samme kvelden! Kan hende svenskene rår over andre ressurser i alle ledd i produksjonen, slik at de kan produsere på kortere tid.

 

Grethe  

 

Det er nok mye i det ;) Vi er et lite land, så mange "kjendiser" kan jo være nært beslektet.. Samtidig er det viktig å finne personer med både variert personlig og slektshistorisk bakgrunn.

Mye handler jo om de gode historiene, om mysterier som en ønsker svar på, både i nær fortid og lenger tilbake. Heldigvis har også kjendiser mye forskjellig slektsbakgrunn til både fattigfolk og embetsmenn. Noen historier kan vel også fortelle oss at bakgrunn kan gi noen fordeler i samfunnet, men også at vi lever i "mulighetenes land" der også kjendiser kan komme fra en fattig husmann.. Vi er et lite land, så det skal vel ikke så mange sesonger til før de fleste har en eller annen fjern forbindelse til de som er med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner at trass i at Norge er eit lite land har ein likevel mange kjende innan felt som sport, musikk, forfattarar, politikk, tv for å nemne noko. Elles tykkjer eg at det er mykje viktigare med varierte og spennande historier enn om deltakarane er kjendisar eller ein heilt vanleg drosjesjåfør frå Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere i at det er historiene som er viktigst her, og så må man ha bakgrunnskunnskap blandet med litt teft og en god porsjon nysgjerrighet for å vite hvor man skal lete etter opplysninger og "se" mulighetene i stoffet. Og hvis vi skulle klart å produsere en sesong pr år, tror jeg vi måtte hatt en fast redaksjon som jobbet med dette på heltid. Som sagt, så går man bredt ut i starten med antallet personer, men så er det ikke sikkert at de man har satt på "ønskelista", vil være med. Og så finnes det også de som har ønsket å være med, men som ikke har hatt anledning pga andre oppdrag. Det hender også at familiemedlemmer trekker seg, fordi de synes det blir for vanskelig - det er ikke alltid like lett å brette private historier ut på skjermen og kanskje særlig hvis det dukker opp ting man ikke visste om eller som - ja, blir for vanskelige. Det er en del utfordringer underveis, både for dem som deltar og for dem som skal produsere selv programmet, dvs for Monsters folk. 

 

Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 Og hvis vi skulle klart å produsere en sesong pr år, tror jeg vi måtte hatt en fast redaksjon som jobbet med dette på heltid.

 

Nettopp. Når NRK bestiller en og en sesong, og venter med ny bestilling til de ser om årets programmer ble en suksess, så må produsenten kobles av og på arbeidet med denne serien. Når bestillingen kommer, kan man ikke regne med at Monster har et svært produksjonsteam gående "ledig", som bare kan hive seg over oppgaven. Kanskje går det så mye som et halvt år fra bestilling til produksjonen er i gang for fullt. Sesong 3 ble bestilt på vårparten 2013, og er ferdig på ca 1,5 år. Om de allerede nå visste at NRK ønsket en sesong 4, ville de som arbeidet med sesong 3 straks kunnet ta til med arbeidet, uten å gå inn i andre oppgaver i mellomtiden.

 

Antall kjendiser tror jeg ikke er noe problem. Som Torbjørn skriver er det en lang rekke kjendiser på ulikt nivå innen en rekke ulike sjangre. Tenk bare på "nasjonalidretten" vår, langrenn: Det er vel bare Vegard Ulvang som har blitt presentert så langt. Mange å ta av her: Oddvar Brå, Gjermund Eggen, Sture Sivertsen, Thomas Alsgaard, Berit Aunli, Trude Dybendahl, Bente Skari, Bjørn Dæhlie, Grete I Nykkelmo, Terje Langli, Magne Myrmo, Harald Grønningen, Pål TYldum, Ole Ellefsæter, Odd Bjørn Hjelmeseth, Annette Bøe og Anne Jahren

 

Og da har jeg  bare nevnt løpere med individuelt gull fra OL eller VM, og som ikke lenger er aktive....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg gleder meg også til å se det endelige resultatet! Jeg har vært med i redaksjonen i produksjonsselskapet Monster et halvt år og gjort mye av den grunnleggende researchen til flere av programmene i sesong 3, med god hjelp av dyktige folk i arkivene, historiske foreninger, privatpersoner, universitetsmiljøer, både i inn- og utland! Stoffet er levert videre til et team som har jobbet med hvert sitt program, så de har videreutviklet stoffet og funnet nye veier ettersom de har fått kontakt med personer rundt hovedpersonene. 

 

Det er et omfattende, tidkrevende og ofte utfordrende arbeid, men så utrolig morsomt når man finner opplysninger og får brikkene på plass! Det vet alle vi her inne som driver på og som har denne "driven" i oss! Og vi som ikke er kjendiser, kan også ha vel så spennende familiehistorier å fortelle som de historiene som blir fortalt på skjermen! Men litt ok å se kjendiser også er vanlig hverdagsmennesker og kanskje vi også møter kjendisene på en helt annen måte enn slik de er framstilt i mediene. 

 

ØNSKER ALLE ET RIKTIG GODT NYTTÅR! 

 

Grethe 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Ann-Mary,  benker meg foran tv'n  i morgen kveld.

har alltid sett fram til nye episoder, masse ros til de som jobber i bakgrunn med researchen, osv.

 

Godt nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som liker denne typen program, kan jeg anbefale å gå inn på youtube og se på who do you think you are - også forkortet wdytya.

Det finne serier både fra Storbritannia, USA og Australia. Du verden så mye historie jeg har lært, og hvor interessant det er å se hvordan mennesker har flyttet på seg over grenser og til nye verdensdeler. Her er mange timers god underholdning og lærerike tips. Har mange favoritter i serien, bl.a. Jeremy Irons. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halfdan Sivertsen er firmening til pappa, så dette kan bli interessant. Selv om han trolig har mer interessante forfedre enn de vi har felles...

Ja, det skal bli spennende å høre hva de tar frem om forfedrene til Halfdan Johannes - om den kinkige Bodø-saken eller om den gamle adelsslekten Benkestok - eller Falck'ene for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer inn på slekten Falch, men da skal jeg helt tilbake til ca 1597 med Adrian Jacobsen Falch som yngste på min gren(bror av fogden på Helgeland Peter Jacobsen). Har usikker tilknytning til

Benkestokslekten i forbindelse med noen aner jeg har i Rødøy hvor mistanken er sterk til forbindelse, på grunn av at flere i etterslekten er inngiftet i slekten Benkestok(var jo mye inngifte innen familien der ellers)

Ja dette skal bli spennende, og jeg skal selvfølgelig også se serien. Er takknemlig overfor dem som har jobbet for å få til denne programserien. Tusen takk til dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv, både i min og kona si slekt mye Benkestokk, Dass, Falch/Falk, men det er mer rykter og antagelser. Etter hvert blir det verifisert etter kildene og så får vi jo se om DNA etter hvert kan si at vi er knyttet sammen :)
Strekningen langs kysten på Vestsiden av Norge har mye blandinger av disse og andre slekter. Det var jo har man drev aktiv næring og tjente penger i gamle dager :)
Adrian kan vi vel dra nedover i Europa for å finne starten av dette treet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første episode i sesong 3 kringkastet. Spennende å høre om Geir Lippestads oldefar og slektens arbeid for psykisk utviklingshemmede. Selve slektsforskningen var kanskje ikke så komplisert. Men hvem overtok gården Lippestad i Hobøl da hele gjengen dro til Torshov i Kristiania? Gikk gården helt ut av slekten? Hvordan kom for øvrig Brandt-navnet inn - bestefaren hadde det jo da han ble døpt, så det ble ikke antatt under krigen som familiemyten sa. Programleder kunne ha sagt et par ord om det.

 

DTH

 

***

Tilføyd noen minutter senere:

 

Ser man på ft 1910 og Lippestad i Hobøl, så er vel svaret ja, gården ser ut til å ha gått ut av slekten, hvis det da ikke er en forbindelse mellom gammel og ny eier som jeg ikke ser umiddelbart.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk gården helt ut av slekten? Hvordan kom for øvrig Brandt-navnet inn - bestefaren hadde det jo da han ble døpt, så det ble ikke antatt under krigen som familiemyten sa. Programleder kunne ha sagt et par ord om det.

 

Det må være en perfekt oppgave å løse for deltakerne i herværende forum!

 

Carl Thorvalds lillesøster Emma Lippestad ble for øvrig gift Emma Hjorth. Det kunne også vært et poeng å nevne, men har vel blitt prioritert vekk.

 

Lista over ansatte, som ble nevnt, skal forresten identifiseres som folketellinga 1885 for Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen om Emma Hjorth. Min kone, som er spesialpedagog og godt kjent med disse institusjonene, syntes det var rart at ikke den forbindelsen ble nevnt.

 

Når det gjelder Lippestad søndre, så var det altså en Nygård som kjøpte gården. Ser ingen umiddelbar forbindelse, nei.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en perfekt oppgave å løse for deltakerne i herværende forum!

 

Jeg starter selv: Carl Thorvald Lippestads kone het Gudrun Hildeborg Møller og var født 29.12.1865 i Nord-Aurdal. Det må være hun som i FT1865 kalles Lilla Møller, og som vi ser, het hennes mor Johanne Fredrikke Kristine Møller, født Brandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nygård forpaktet gården, ser jeg nå, så han kjøpte nødvendigvis ikke gården. Men ut av slekten gikk den nok.

 

Tusen takk for Brandt-koblingen!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nygård forpaktet gården, ser jeg nå, så han kjøpte nødvendigvis ikke gården. Men ut av slekten gikk den nok.

 

Panteregisteret for gnr/bnr 38/1 Lippestad Søndre i Hobøl: Skjøte fra fra Andreas A. Lippestad og hans hustrus arvinger i 1912 til Konrad Brekke. Arvingene synes altså å ha forpaktet bort gården i 20-30 år før de valgte å selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.