Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er - sesong 3 -presentert


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

I programmet er det firmenningen til Kari som fortel dette, så då er vel kjelda munnleg overlevering i slekta. Kanskje har ein også spekulert i kvifor dei to oldefedrene ikkje var vener.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Torbjørn:

Det er riktig person i 1875.

 

Til spørsmålet om hans bakgrunn er det antagelig ikke så mye å si ut over det som kom fram i programmet: at han var fisker og hadde gjort det ganske bra. Etter en av de store ulykkene på Lofothavet hvor en god del folk fra Gildeskål mistet livet, trakk han vel på land og fant en mulighet i det å drive handel. Handelsmann var han vel egentlig ikke egnet til, han var vel for snill.

 

Som arkivperson reagerer jeg litt på vektlegging av eventuelle alkoholproblem. Det kan jo hende, men det finnes ingen dokumentasjon i arkivene. Det var flere brødre av Christoffer, og de fleste av dem stilte opp når han hadde problemer, men en gjorde det ikke så vidt jeg husker.

 

Kari visste ikke mere om denne delen av slekta enn det som kom fram i programmet, og slektsboka fra Gildeskål tviler jeg på at hun har sett tidligere. Dessuten står det vel ganske lite om folka der annet enn slektskap.

Hva er tittelen til denne omtalte slektsboken, forresten?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DTH: Slektsboken heter: "Slektsrøtter i Holmsundfjorden i Gildeskål fra midten av 1700 tallet" samlet av Håkon Odding. Utgitt: Oslo 1981. Eget forlag. Uten ISBN. Tror jeg kjøpte min fra kulturkontoret i Gildeskål kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i redaksjonen i produksjonsselskapet Monster et halvt år og gjort mye av den grunnleggende researchen til flere av programmene i sesong 3, med god hjelp av dyktige folk i arkivene, historiske foreninger, privatpersoner, universitetsmiljøer, både i inn- og utland! Stoffet er levert videre til et team som har jobbet med hvert sitt program, så de har videreutviklet stoffet og funnet nye veier ettersom de har fått kontakt med personer rundt hovedpersonene. 

 

[...]

 

Og vi som ikke er kjendiser, kan også ha vel så spennende familiehistorier å fortelle som de historiene som blir fortalt på skjermen! Men litt ok å se kjendiser også er vanlig hverdagsmennesker og kanskje vi også møter kjendisene på en helt annen måte enn slik de er framstilt i mediene. 

 

 

 

Programmi er sikkert interessante, om ein ser dei utifrå den vinkelen, men om eg har forstått dette rett, so trekker programmi først og fremst publkum utifrå det "moderne" ønsket om "dyrking" av sokalla "kjendis-profilar", noko eg personleg aldri har hatt sansen for.  Eg kan ikkje forstå at einskildpersonar skal ha so mykje større "verdi" enn alle oss andre.  Og ikkje heller ser eg nokon grunn til at desse "kjendis-profilane" skal ha meir spennande soger attende i slekti enn mange andre.  Eg er sjølvsagt klar over at ymse vekeblad og andre tidsskrift, ikkje berre i Noreg, men over heile den "siviliserte" delen av kloden, lever av "kjendis-stoff" og ikkje hadde overlevd utan, men eg er glad for ikkje å høyra til den "flokken" som spring etter slikt!

 

Kvifor lagar ein ikkje heller program om t.d. pelsjægaren frå Finnmark som utvandra til Alaska, men som kring 1900 busette seg heilt aust i Sibir og som hadde eit heller "uvanleg" liv, eller om fattigjenta frå Sogn som kring 1880 vart sambuar med ein afroamerikanar i Chicago, men som aldri fekk løyve til å gifta seg.  Eller kva med den haltande husmannssonen frå indre Sogn som etter segni var ein av tre nordmenn som vart rike på gullgraving i Klondyke og som sidan kjøpte land i Oklahoma der dei "tilfeldigvis" fann olje...?  Det er nok av soger å ta av og som burde kunne syta for TV-publikum utan at ein eller fleire etterkomarar må vera "kjendis'ar"!

 

 

Når man sitter og jobber med disse såkalte "kjendisene", så oppdager man at de er bare vanlig folk, som alle oss andre. Jeg håper også jeg har klart å få fram i mine innlegg her, at mange av oss, som aldri blir kjendiser (og heldigvis for det, for det må være slitsomt i perioder!), også har spennende slekt og historier. Jeg har vel selv trukket fram min egen oldemor, som kom fra Værøy, og som er en flott representant for kystfolket med alle de utfordringene de hadde.

 

 

 

Jeg registrerer at det diskuteres hvorvidt kjendiskonseptet er bra eller ikke bra for programmet. Det er nok ingen tvil om at kjendisene skaper flere nysgjerrige og kanskje større rekruttering til miljøet vårt enn en ukjent pelsjeger eller en halt husmannssønn.

 

Sett fra en lisensbetalers synspunkt derimot, så er det mange som vil mene at NRK bør kjøre mindre kommersielt enn de gjør i dag. Det er jo dessuten en kjensgjerning at programmer som Norge Rundt og "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" har mange seere, og hovedpersoner som slett ikke er kjendiser. Slik sett ville det ikke være noe i veien for å kjøre slike programmer også med slektsforsker-perspektivet på plass. Det ville vært interessant og seerverdig med et slikt konsept.

 

Samtidig tror jeg ganske sikkert at selve "Hvem tror du at du er" er tuftet på kjendis-genealogi, og dette er en forutsetning når nasjonale kanaler kjøper seg rettigheter til å lage og vise programmene.

 

 

Som én av dem som har levert grunnlagsmaterialet til sesong 3, så kan jeg si at forrige sesong var "enklere" på den måten at ikke bare kjendisene me også kjendisene og historiene - sett sammen - kom lettere til oss enn det har gjort denne gangen. Det er et krav at det skal være fire menn og fire kvinner, og med det større antallet kjendiser vi har, så høres det vel kanskje merkelig ut når jeg sier at det var en god del og intens jobb å få den siste kvinnelige deltakeren på plass, inkludert en historie som vi ikke hadde fortalt før. Det har vært et mål å forsøke ikke å gjenta oss selv fra forrige sesong, og vi har i alle fall fått noen temaer opp som ikke har vært omhandlet før: offiserer i tysk fangenskap, holocost, skolehjem, abnormskolevesen/særskolen i Kristiania osv. Det kommer også an på hvilke sider av familien som kan være forsket på av familien selv, hvis det er noen ivrige slektsgranskere der.

 

 

 

En HELT gratis programidé til NRK:

 

Hvis man har planer om en ny runde av denne serien, hva med å spørre seerne "Hvem tror DU at du er?"? Man kan invitere seerne til å komme med historier om sine forfedre - historier som det kan være verdt å gå dypere inn i. Kanskje har det gått historier og rykter i familien, kanskje kjenner man bare til brokker av noe som har skjedd i familien i tidligere tider, kanskje er ting blitt holdt skjult, kanskje har man en gjenstand som har vært i slekten gjennom generasjoner, og så ønsker man å finne ut hvem den har tilhørt. Her vil det helt sikkert komme frem mange vel så gripende, vel så varierte og vel så interessante historier som dem vi er blitt servert hittil.

 

Som det er blitt sagt over her, har ikke "kjendisenes" deltagelse i disse programmene noen annen begrunnelse enn at de nettopp er "kjendiser" - deres forfedre er akkurat som våre. Ved å involvere "folket" kan man oppnå et større engasjement blant seerne.

 

Grethe Flood - du skal få lov til å bringe idéen videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, man vil nettopp ikke fange mer folks interesse om slekten til hvem som helst blir presentert, men så klart hadde det jo vært mange interessante historier som du nevner, TSF. Hvis man ikke har kjendisene med mister NRK også en stor del av seertallet.

 

Håper det kommer ny sesong om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore på sporet er eit program som har hatt høge sjåartal utan at deltakarane er kjendisar. Eg er overbevist om at det er fullt mogeleg å lage god tv med høge sjåartal av spennande historier utan at det er kjendisar med. Det er nok av uinteressant tv-underhaldning med kjendisdeltakarar.

 

Eg ynskjer meg fleire program som ein lærer noko av, og då er Hvem tror du at du er interessante uavhengig av om deltakarane er kjende eller ikkje.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig for et sånt program, men jeg er i tvil om seertallene. Det ville vært svært mange gode historier å komme med, men det ville vel bli en slags annen spinn-off siden ideen bryter med de foregående sesongene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal være forsiktig med å tukle med noe som har vist seg som en suksessoppskrift. Men det er et interessant forslag. Kan jo som forrige innlegg nevner være en "spin-off", særlig dersom programskaperne føler man er i ferd med å "gå tom" for kjendiser

Endret av Kjetil Øien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tror du at du er (Who do you think you are):

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Do_You_Think_You_Are%3F_(UK_TV_series)

 

Den norske utgaven baserer seg på den engelske utgaven, så slik jeg oppfatter det, er rammene for programmet lagt, og det skal være kjente personer, fire menn og fire kvinner - i alle fall i den norske utgaven. 

 

Den svenske utgaven: http://www.svt.se/vem-tror-du-att-du-ar/

 

USA: https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Do_You_Think_You_Are%3F_(U.S._TV_series)

 

Dette er vel den australske versjonen: http://www.artemisfilms.com/productions/who-do-you-think-you-are-series-7

 

Det er til sjuende og sist NRK som avgjør om det blir noen ny sesong. 

 

Grethe 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgerskap

Det var et spørsmål tidligere her som jeg overså og som gjaldt Halvdan-programmet og krav til borgerbrev.

 

Hjemmelen for kravene som ble gitt, er en provisorisk Anordning fra 24. oktober 1816 hvor det blant annet heter i §1:

Borgerskab som Grosserer eller Kjøbmand maa herefter ei meddeles nogen, med mindre han a) er fulde 25 Aar gammel; b) Skriver en tydelig Haande skrift og det norske Sprog rigtigt; c) forstaaer at læse og nogenlunde rigtigen skrive det engelske, franske eller tydske Sprog.

 

I den lokale gjennomføringen av dette i Nordland amt, ble vel det tolket til engelsk og tysk, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underveis i denne tråden har det flere ganger vært nevnt litt om hvordan produksjonen av denne serien foregår. Jeg ble nysgjerrig på å vite enda mer om dette. I serien fremstilles det som at deltageren selv bestemmer seg for en person eller gren av slekta han/hun vil vite mer om. Er det slik det foregår i virkeligheten også? Tar man kontakt med et antall kjendiser og spør dem hva de er nysgjerrige på, for deretter å kjøre en research på det kjendisen ville vite mer om, og deretter sjalte bort de deltagerne der man ikke fant noe "spennende nok"? Eller kjører man full kartlegging av slekta til et antall kjendiser noen generasjoner bakover, for deretter å velge noen man vil gå videre med? Vært spennende å vite litt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Underveis i denne tråden har det flere ganger vært nevnt litt om hvordan produksjonen av denne serien foregår. Jeg ble nysgjerrig på å vite enda mer om dette. I serien fremstilles det som at deltageren selv bestemmer seg for en person eller gren av slekta han/hun vil vite mer om. Er det slik det foregår i virkeligheten også? Tar man kontakt med et antall kjendiser og spør dem hva de er nysgjerrige på, for deretter å kjøre en research på det kjendisen ville vite mer om, og deretter sjalte bort de deltagerne der man ikke fant noe "spennende nok"? Eller kjører man full kartlegging av slekta til et antall kjendiser noen generasjoner bakover, for deretter å velge noen man vil gå videre med? Vært spennende å vite litt om dette.

 

 

På Norsk Slektshistorisk Forenings vårmøte ikveld (lenke) vil Grethe Flood holde et foredrag om arbeidet med denne programserien, så da får man forhåpentlig svar på både disse og andre spørsmål om den. (For ikke-medlemmer vil møtet dessuten være en ypperlig anledning til å melde seg inn i foreningen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Norsk Slektshistorisk Forenings vårmøte ikveld (lenke) vil Grethe Flood holde et foredrag om arbeidet med denne programserien, så da får man forhåpentlig svar på både disse og andre spørsmål om den. (For ikke-medlemmer vil møtet dessuten være en ypperlig anledning til å melde seg inn i foreningen.)

 

Eg er medlem, men busett "nokre meter" frå Oslo, og difor ikkje i stand til å kunne vita kva Grethe fortalde om.

 

Så, Tore, din innfo er sjøvsagt godt meint.  Men det bur ein del personar her i landet, eit stort fleirtal faktisk, som ikkje bur i Oslo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Så, Tore, din innfo er sjøvsagt godt meint. Men det bur ein del personar her i landet, eit stort fleirtal faktisk, som ikkje bur i Oslo.

 

 

Ja, det er jeg da fullstendig klar over - men hva er det du egentlig forsøker å si? Skulle man la være å gi informasjon om et møte eller et arrangement bare fordi denne informasjonen også vil tilflyte folk som er forhindret fra å delta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er medlem, men busett "nokre meter" frå Oslo, og difor ikkje i stand til å kunne vita kva Grethe fortalde om.

 

Så, Tore, din innfo er sjøvsagt godt meint.  Men det bur ein del personar her i landet, eit stort fleirtal faktisk, som ikkje bur i Oslo.

 

Jeg velger å tolke deg slik at du hadde ønsket vi kunne ha noen flere slike møter også utenfor Oslo.

Noe som selvsagt er en målsetning for oss i det nye styret i tiden fremover og noe vi bla. snakket om på årsmøtet. Nå er det iløpet av 2014 startet lokalavdelinger for Oslo omegn, Hedmark, Telemark og Trondheim, samt holdt slektsforskerkurs flere steder. Så ved interesse er det sikkert mulig å få til noe også på vestlandet?, gjerne i samarbeid med lokale krefter og foreninger ;)

 

I tillegg vil jeg gjerne få takke Grethe som stilte opp og ga oss en innblikk i hvordan det er å jobbe med et slikt TV-konsept, utfordring med research, produksjon og hva slags interesse/utfordring programmet har skapt for bla. arkivene. Samt veien videre!

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde vore mogeleg å følgje slike foredrag på nett ville ein nå ut til langt fleire, og då vil NSF også kunne få fleire medlemmar frå andre stader i landet Og så kunne ein evt. i tillegg veksle litt mellom ulike møtestader. Temaet ovanfor ville ha like stor interesse f. eks. på Vestlandet, og eg er også sikker på at folk i Bergen eller andre stader vil kunne halde foredrag om historie og arkivmateriale som vil vere like interessante også aust for vasskiljet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde vore mogeleg å følgje slike foredrag på nett ville ein nå ut til langt fleire, og då vil NSF også kunne få fleire medlemmar frå andre stader i landet Og så kunne ein evt. i tillegg veksle litt mellom ulike møtestader. Temaet ovanfor ville ha like stor interesse f. eks. på Vestlandet, og eg er også sikker på at folk i Bergen eller andre stader vil kunne halde foredrag om historie og arkivmateriale som vil vere like interessante også aust for vasskiljet.

Det er nok mange lignende temaer som burde vært mulig å overført på nett til interesserte medlemmer.

Blir nok viktigere for oss som forening å bli mer mobile både på nett og møtesteder. Selv pendler jeg mellom Tønsberg-Oslo-Trondheim pga. studier og som det også ble nevnt på årsmøtet, så har møtene utenfor Oslo så langt hatt veldig godt oppmøte.

 

Som halvt vestlending hadde det også vært spennende å sett litt mer av landet utenfor Oslo ;)

Statsarkivet i Bergen var vel blant de ledende i oppstarten av det som nå er digitalarkivet og det er mye bra kunnskap der og andre steder som vi på østlandet sikkert ville kunne ha nytte av å høre.. Det tar tross alt ikke så lang tid med et fly og noen timer med togtur er jo heller ikke så galt..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Spørsmål til meg frå Tore på # 190 er nok tilnærma likt som ein kan koma ang svaret frå David på # 191.

 

Og som Torbjørn skriv foredrag på nett for medlemar. Er bank ID så kostbart at det vanskelig å gjennomførast utan auke i medl.kont ?

 

No er eg diverre laaaaangt utføre Hvem tror du at er , så eg oppfordrar Moderator i DA om å stoppa meg, dersom det er nokon Moderator her då . . .

 

Uansett, God Pinse !

 

Jon S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til meg frå Tore på # 190 er nok tilnærma likt som ein kan koma ang svaret frå David på # 191.

 

Og som Torbjørn skriv foredrag på nett for medlemar. Er bank ID så kostbart at det vanskelig å gjennomførast utan auke i medl.kont ?

 

No er eg diverre laaaaangt utføre Hvem tror du at er , så eg oppfordrar Moderator i DA om å stoppa meg, dersom det er nokon Moderator her då . . .

 

Uansett, God Pinse !

 

Jon S.

Det er nok mulig at Bank-ID er mer kostbart og mer komplisert å administrere enn Paypal.

Men det kjenner jeg desverre ikke så mye til.. 

 

Dette ble litt utenfor tema, så vi får heller stoppe med det og heller ta det opp 

i en annen tråd ved behov ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.