Gå til innhold
Arkivverket

My Heritage har gitt meg nytt etternavn.


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Jeg fant bilde ( stjålet fra min facebookprofil ) på et MH tre. Det er sikkert et år siden og jeg fikk sent melding til den som administrerte treet og sendte en oppfording til å slette, fikk svar at det var gjort, men bildet lå der fremdeles samt av mindreårige som jeg vet hvem er , men jeg ikke er i familie med . Ny henvendelse litt skarpere og sa fra at dette var stjålet fra meg og oppfordret til sletting hvis ikke ville jeg rapportere. Ny beskjed om at det var slettet. Da det da ikke ble gjort kontaktet jeg MH og forklarte at dette var stjålet bilde og at jeg ikke kjenner eieren av treet og ikke er i familie med vedkommende( vet fremdeles ikke hvem dette mennesket er ) . MH tok affære og mitt navn , bilde samt bilder av mindreårige på treet ble slettet. MH vil nok bli lei hvis de får hauger av mailer om dette.

Så min oppfordring klag til MH under kontakt oss fanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Arne. Du kommer med 3 ulike måter å kontakte medlemmer av MyHeritage. Nr 1 er selvfølgelig mulig, men vel lite interresant. Litt frekt at man skal betale for å få tak i et medlem som legger ut feilaktige og evt opplysninger om deg og dine du ikke vil ha der.

 

nr 2, ja det er sikkert helt greit hvis det var du Kjell Arne Brudvik som hadde lagt det ut. Det er neppe så mange med ditt navn, så det burde kanskje være greit å finne, men har vedkommende et navn som eks Ole Olsen eller Anne Olsen eller lignende hvor det er utrolig mange, da skal det godt gjøres å finne ut hvem av dem det er. I mitt tilfelle ville det fungert for en eller 2 av de mange som jeg så.

nr 3 samme som nr 2, avhenger veldig av navnet.

 

Er det MyHeritage sin skyld eller brukerne. Begge faktisk etter min mening. MyHeritage hadde hatt en glimrende mulighet ved å privatisere levende mennesker noe man ser på Ancestrys trær.

De kunne tydeligere nevne dette, men de gjør det ikke for det er de ikke interresert i. Dessuten gjort det lettere å kontakte medlemmer. Emailadresser trenger ikke ligge leselig, det burde bare vært å legge en trykk på de aktuelle personer og i stedet for å gå til pengeinnkreving kunne det sendt en melding til de aktualle brukerne.

Brukerne, ja noen legger ut ting uten å tenke på det overhodet, mens ande mener at de må ha anledning til å legge ut akkurat hva de vil. Babyen som ble født for 2 måneder siden skal selvfølgelig være med.

Jeg har f eks sett min familie lagt ut på et tre av en fjern slektning vel 8 generasjoner unna, og merket meg at hennes egen familie var helt fraværende.

 

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å legge ut nålevende personer, og att på til en haug mennesker du overhodet selv ikke er i slekt med. Det var mye snakk om slektsgranskere og slektssamlere. Her er det vel snakk om slektsblærer, mitt tre er mye større enn ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyHeritage er kyniske, og nettstedet er designet slik at det skal trigge din nysgjerrighet til å betale dem (enda) mer. Jeg betalte i fjor vår for et års abonnement(basic tror jeg de het), og la inn et lite slektstre. Gikk ikke lang tid før det hagla inn med mail om såkalte smart matches til andres slektstrær av (som regel) elendig kvalitet, og mail fra MyHeritage om rabatterte priser på oppgradering til et bedre abonnement. Ikke lenge etter begynte de å ringe meg også.

Valgte kort tid etter å slette treet mitt da jeg syns dette virket useriøst.

 

Disse forslagene til "smart match" kommer fremdeles på mail annenhver mnd selv om treet er slettet, utrolig nok. Hvordan kan det ha seg?

 

Etter å ha lest igjennom denne debatten tidligere idag valgte jeg for første gang på lenge å gå inn på min side på MyHeritage(har ikke et betalende abonnement der lengre) En time etterpå ringte de fra MyHeritage. Fikk ikke tatt telefonen da den ikke var ved min side på det tidspunktet, men de ringer vel igjen imorgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Når det kommer til slekts- og bygdebøker er dette en helt annen sak. Bøker er laget i et begrenset opplag, og de må letes opp på en annen måte. Opplysningene er ikke så lett tilgjengelig som ved et tastetrykk heller.

 

Mange av desse ligg fritt tilgjengelege for norske ip-ar på nb.no, så då har opplaget lite å seie. Eg er einig i resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE FORUMET fungerer som opplæring i slektsgransking.

Det kan ikke advares nok om konsekvensene av å bruke disse programmene og takk til Anne H. som la ut emnet!

.

Det er svært betenkelig at MyHeritage / GENI har eiendomsretten til det en legger ut og dersom en også i årevis etter at en har sluttet å bruke det skal plages med utidige forespørsler om sammenslåing av slektstrær, synes jeg grensen er nådd! Noe må da kunne gjøres med en så tvilsom forretningsskikk?

.

Fra Slettmeg.no: https://slettmeg.no/artikler/kan-slektsgransking-offentleggjerast-pa-nett

.

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er en uting og legge levende mennesker ut på nettet. Jeg fant nettopp ut at en rekke personer har lagt ut hele familien min på MyHeritage åpent og fritt.

De ligger nok ikke ute "åpent og fritt". Levende personer i treet ligger ute som "<privat> Etternavn".

Hvis du har et slektstre som stemmer med et annet tre via SmartMach får du se opplysninger i andre tre, men kun de personene du også har lagt inn.

Hvis f-eks- jeg har registrert tre barn i en familie og en annen har fem barn i samme familie vil ikke jeg kunne se hva de barna heter eller andre opplysninger om dem. Jeg ser bare om det er sønner eller døtre. Ancestry har vel samme måte å gjøre dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke alltid. Min mor lå faktisk "åpent og fritt" ute, med navn, bosted, bilde osv., selv om hun er høyst levende. Det verste var imidlertid at disse opplysningene ikke var knyttet opp mot medlemskap i My Heritage og Smart Match. Kreti og pleti kunne finne disse ved å google navnet hennes.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ligger nok ikke ute "åpent og fritt". Levende personer i treet ligger ute som " Etternavn".

Hvis du har et slektstre som stemmer med et annet tre via SmartMach får du se opplysninger i andre tre, men kun de personene du også har lagt inn.

Hvis f-eks- jeg har registrert tre barn i en familie og en annen har fem barn i samme familie vil ikke jeg kunne se hva de barna heter eller andre opplysninger om dem. Jeg ser bare om det er sønner eller døtre. Ancestry har vel samme måte å gjøre dette på.

Joda, men veldig mange bruker også å skrive navn , alder og sted på bildefilene, siden MH oppfordrer til å skrive tekst der...og sper gjerne på med ansiktsgjenkjenning, og så får andre opp bildet med all nødvendig informasjon, mens det står f.eks."privat" Olsen på høyre side der hvor det er lenker til slektstreet, profil, etc... Det oppdaget jeg tilfeldig da jeg (uten å være innlogget på MH) fant et barnebilde av ungen til en mangemenning via Google. Noen i annet skandinavisk land hadde tatt bildet fra treet til en nær slektning av barnet, men korrekt nok privatisert nålevende. Det hjalp ikke da bildet lå med samme informasjon som var lagt inn av den som først la det ut. Jeg tror ikke folk flest skjønner MH sitt småsleipe opplegg. Det er veldig vanskelig å få skjult ALLE opplysninger, og det er vel det som er poenget for MH, for de ønsker jo folk skal få treff og

lokkes til å bli abonnenter. Det er ikke det at flertallet av brukerne er for dumme, men heller at de som har laget

opplegget, er litt for smarte og gjør det altfor vanskelig å få privatisert alt. For enkelt er det ikke. Noen innstillinger må gjøres i programmet man har på pcen, mens andre må gjøres på nettsiden. Og noen funksjoner må folk helst droppe å bruke, ser det ut som. Jeg har uansett en mistanke om at MH har full tilgang til å kunne se hva som er privatisert. Mulig det er paranoiaen som blomstrer... :) Jeg er ikke blitt fristet til å bli betalende abonnent enda, og mas fra MH hjelper ikke. Tvert om, vil jeg si.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er altså både greitt og korrekt hvis samme opplysninger om nålevende ligger på en side med følgende bunntekst:

"This Web Site was Created 27 Oct 2003 with Legacy 4.0 from Millennia"?

 

Dette er klart to forskjellige ting. Det vi diskuterer er kommersielle firmaer som har full kontroll over sine egne publiserte sider og kan bestemme hva som skal ligge åpent. Millenia som selger et slektsprogram har en funksjon som gir private anledning til å publisere nettsider med slekten sin på. I det siste tilfellet må det være privatpersonene som står ansvarlig for hva som legges ut. Da er det de som "eier" nettstedet. Etikk og moral må ligge til eierens ansvarsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utefor tema men:

 

Denne tråden brukte jeg som et eksempel på et nybegynner-kurs jeg holdt for 21 medlemmer i NITO i går kveld med stort hell. Mange fikk seg en AHA-opplevelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det er svært betenkelig at MyHeritage / GENI har eiendomsretten til det en legger ut ..

.

 

????

 

Nå må en lese hva MyHeritage faktisk skriver før man kaster om seg påstander (gjelder ikke bare ikke bare denne påstanden).

 

 

 

All content posted on the Website, except for user-submitted content, is owned by us or by third parties who granted us a limited license in respect of such content. Content posted on family sites is owned by the person who created the content, is under the control of the family site manager into which it is submitted, and is hosted by us under the terms and conditions of this Agreement.

 

http://www.myheritage.com/FP/Company/popup-terms-conditions.php?lang=NO&dispLang=EN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

All content posted on the Website, except for user-submitted content, is owned by us or by third parties who granted us a limited license in respect of such content. Content posted on family sites is owned by the person who created the content, is under the control of the family site manager into which it is submitted, and is hosted by us under the terms and conditions of this Agreement.

 

http://www.myheritag...=NO&dispLang=EN

 

Over denne setningen står følgende:

Copyrights

By posting content on the Website, you grant us a royalty-free, worldwide, perpetual and non-exclusive license to host, copy, post and distribute such content.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rune, og i dette ser jeg egentlig ikke noe særskilt kontroversielt.

 

Royalty-free - brukeren kan ikke kreve penger for det etterfølgende

Host - brukeren gir dem lov til å hoste (tilby serverplass) data

Copy - sier seg selv, brukeren gir dem lov til å kopiere til sikkerhetskopi, noe som er helt vanlig for enhver tilbyder.

Post and Distribute - Denne kan nok ha flere betydninger, men rent umiddelbart tenker jeg på måten de gjør det på via Geni. Finner men en person der, så vil det samtidig dukke opp forslag til en antatt tilsvarende person på MyHeritage. Slik sett er det brukt og distribuert.

 

Jeg er på ingen måte jurist eller i nærheten av det, og det kan godt være man legger flere ting i disse betydningene, men det er uansett veldig ryddig og greit å forholde seg til. Prøv å lese Microsoft, Google eller Apple sine tilsvarende, og man ser fort at MyHeritage sine er betydelig bedre tilrettelagt for vanlige folk å forstå.

 

Her står det forøvrig også om hvordan man skal forholde seg til personvern, herunder en garanti for at MyHeritage skal fjerne informasjon som en bruker uten samtykke har lagt ut. De ber om 10 dager. Fortrinnsvis ønsker de å kontakte brukeren, om ikke det hjelper, så vil de selv fjerne innholdet. Forutsetningen er jo selvsagt at man tar kontakt med dem. E-postadresse er inkludert i teksten.

 

Forøvrig kjempebra at du Anne Lise i #30 henviser til slettmeg.no

 

Dere som er veldig opptatt av dette med sletting fra MyHeritage, hvorfor ikke skrive en kort artikkel på hvordan man går frem for å få fjernet informasjon fra MyHeritage? Nå er jo fakta på bordet, MyHeritage skriver lettfattelig på hva man må gjøre og hvordan man går frem i ulike situasjoner. Slettmeg.no er en ypperlig portal som er med på å ivareta personvernet vårt, jeg kan ikke tenke meg de sier nei-takk til en slik artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My Heritage er noe dritt. Har ikke vært der men gikk inn der og ble tilbudt 7 dagers gratis prøveperiode/medlemskap. Det fungere ikke som et  7 dagers gratis prøvemedlemskap fordi det er noe muffens her. Du må oppgi kortnummer med mer....men da kan de bare trekke av det senere før du vet det?

Kan jeg da prøve med et kortnummer der kontoen er tom slik at jeg får denne uken uten at noe trekkes senere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror slettingen er begrenset av at en ikke har delt innholdet med andre og de ikke har slettet det, Jørgen. Hele poenget med å legge ut slektstrær og ens liv forøvrig på internett er vel nettopp å dele det med andre? Innholdet kan dermed leve sitt liv videre i cyberspace og jeg er usikker på om det er mulig å gjøre noe med det.

 

Jeg har ikke egen erfaring med hverken facebook, Geni eller MyHeritage, men har forstått at en har liten kontroll med hvordan innholdet blir brukt om en først har åpnet for å dele det med andre. I likhet med meg selv, tror jeg ikke folk flest leser brukeravtalene de krysser av 'Godkjent' på. Dette tas opp her vedrørende facebook:

 

J. Omdahl: ALLE RETTIGHETER: Da du ble Facebook-bruker ga du nettsamfunnet en «ikke-eksklusiv, overførbar, royaltyfri, underlisensierbar og verdensomfattende lisens til å bruke alt åndsverkbeskyttet innhold du publiserer på eller i forbindelse med Facebook».

http://www.dagbladet.no/2012/12/02/kultur/analog_digital/data_og_teknologi/nettsamfunn/facebook/24641031/

.

Det er mulig MH er 'ryddigere' enn andre aktører, men jeg tror likevel ikke det oppleves lett av den enkelte bruker å bli hørt når det oppstår problemer.

.

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i annet skandinavisk land hadde tatt bildet fra treet til en nær slektning av barnet, men korrekt nok privatisert nålevende. Det hjalp ikke da bildet lå med samme informasjon som var lagt inn av den som først la det ut.

 

Mvh

Linda

 

Her er det vel den personen som først la det ut som har gjort en "tabbe".

Snapchat har vel bevist at når noe er lastet opp, selv om det bare skal være tilgjengelig for mottaker i noen sekunder, så kan det finnes og misbrukes.

Selv kaller jeg bildene med bare fornavn eller ev. "onkel Holger" uten noen mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til My Heritage da jeg oppdaget at det lå opplysninger om min mor "åpent og fritt" på nettet. Tilbake fikk jeg et hyggelig og imøtekommende svar om at de skulle ta kontakt med brukeren og be ham fjerne informasjonen. Nå slapp de jo å gjøre det, ettersom jeg ikke ville vente til over den påfølgende helgen og derfor heller googlet vedkommende for å ringe ham opp selv. Ellers tror jeg det er et poeng å gå inn på personverninnstillingene og gjøre noe aktivt for å hindre at uvedkommende får tilgang til slektstreet og den informasjonen som er lagt ut der. Dette gjør jo selvsagt at en ikke får de såkalte Smart Matches, men man går som regel kke glipp av noe, for å si det sånn. Disse er mest til ergrelse, full av faktafeil som de ofte er. Men jeg har syntes at My Heritage har sin berettigelse og har brukt nettstedet til å dele slektsinformasjon, digitaliserte brev, bilder, nekrologer osv med resten av slekta. Likevel ser jeg det betenkelige i at My Heritage evt har "alle rettigheter" til alt jeg har lagt ut.

 

Når det gjelder bilder som blir "stjålet" av andre, er det jo ofte et poeng at en selv ikke har lagt ut bildene på My Heritage, men det kan være perifere slektninger som har gjort dette. I den forbindelse har jeg opplevd at en for meg fremmed person har snappet opp et bilde av en forlengst avdød tante og knyttet bildet opp mot et ukjent menneske i sin egen database. Nå hører det til saken at vedkommende bruker hadde nær 100 000 personer i databasen sin, og da må det jo nødvendigvis bli litt krøll. Men da snakker vi vel ikke om slektsforskning, men om "slektsshopping".

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til My Heritage da jeg oppdaget at det lå opplysninger om min mor "åpent og fritt" på nettet. Tilbake fikk jeg et hyggelig og imøtekommende svar om at de skulle ta kontakt med brukeren og be ham fjerne informasjonen. Nå slapp de jo å gjøre det, ettersom jeg ikke ville vente til over den påfølgende helgen og derfor heller googlet vedkommende for å ringe ham opp selv. 

 

...

 

Likevel ser jeg det betenkelige i at My Heritage evt har "alle rettigheter" til alt jeg har lagt ut.

.

 

Bra Anita, dette viser at om man leser og gjør en innsats, er det ingen problemer med å få fjernet informasjon fra MyHeritage. Det du skriver er i mine øyne et fornuftig standpunkt i forhold til det å ha slektsinformasjon på en tredjeparts webside. Det er helt klart den som legger ut informasjonen sitt ansvar å sørge for at uvedkommende ikke får tilgang gjennom innstillingene i programmet.

 

Hva angår at MyHeritage har "alle rettigheter", så har de på ingen måte det. Som nevnt i noen poster over, så har de gjennom sine "terms and conditions" sagt at det er den som har lagd informasjonen er den som eier opplysningene. Med andre ord, opphavsmannen til opplysningene (det være seg brukeren selv, sekundære opplysninger brukeren formidler, mv.). De gjør på ingen måte krav på eiendomsrett.

 

Se forøvrig #37/39

 

 

Nå har jeg i dette temaet tatt MyHeritage i forsvar, mot det jeg mener er urettmessig behandling, basert på synsinger og meninger uten grunnlag i fakta. Det er ikke dermed sagt jeg er fullstendig enig i alt de foretar seg.

 

Særlig ett element er at MyHeritage med fordel kunne lagt bedre til rette for rapportering og sletting av ulovlige opplysninger. De er langt fra verstingene på Internett, men det er ingen unnskyldning for å gjøre ting lettere tilgjengelig. De har tilstrekkelige retningslinjer, de har et internt system som fungerer (som Anita forteller om), det som gjenstår er at de får på plass et system som gjør det enklere for ikke-medlemmer å rapportere mulige ulovligheter (mao. å enkelt finne et rapporteringsskjema evnt. opplysningene om hvordan man går frem).

 

 

Om MyHeritage er i stand til dette betinger jo at brukere presser på. E-postadressen til dem er publisert, support@myheritage.com Er presset tilstrekkelig og de gjør ting lettere, så gjenstår det jo å se om andre aktører følger etter. Ancestry, Geni, FamilySearch mv.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.