Gå til innhold
Arkivverket

Ole Andersen Linto i Eidsberg (ca 1745-1817). Hvem var hans foreldre?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter foreldrene til Ole Andersen Linto i Eidsberg og hvor og når han var født.

Dette er det jeg har funnet ut:

Ole Andersen giftet seg 1776 i Eidsberg med Gunnor Olsdatter fra Berg. Trolig bodde også Ole på Berg, for i en militærrulle fra 1767 er en Ole Andersen 21 år knyttet til dragonkvarteret Berg, men tjente på en annen gård i sognet. I 1801 er Oles alder oppgitt til 57 år og i en militærrulle fra 1806 61 år. Aldersangivelsene er relativt samstemte, og tyder på at han var født rundt 1745.

Oles kone Gunnor var f. 1744på søndre Knold i Eidsberg og døde 1785 på Linto i Eidsberg. Hun var datter av Ole Gustavusen og Maren Hansdatter.

En gjennomgang av kirkeboken for perioden 1744-1747 viser ingen Ole med far Anders som passer, men det er en Ole Andersen Rud som konfirmeres i 1763 18 år gammel som passer rent aldersmessig. Jeg har ikke klart å finne ut om Ole Rud og Ole Berg/Linto er samme person.

Det er også andre ting som tyder på at Ole ikke opprinnelig kom fra Eidsberg. Ved en gjennomgang av fadderne til hans barn, har jeg klart å plassere de fleste. Og de er alle knyttet til barnas mødre.

 

Med Gunnor Andersen hadde Ole barna:

1.       Anne f. 1776 på Berg i Eidsberg. g. 1797 med enkemann Anders Hansen i Eidsberg. Flyttet rundt 1800 til Slora under Solberg i Trøgstad. Anne døde kanskje der som legdeslem i 1844. Flere barn.

2.       Maria f. 1778 på Bergseiet i Eidsberg, g. 1803 med enkemann Peder Olsen (som var mye eldre enn henne og døde året etter). Levde fortsatt i 1807, da hun nevnes som enke på Linto. Ingen kjente barn.

3.       Erik f. og d. 1782 på Linto i Eidsberg

Ole bygslet Linto fra 1780 og frem til sin død.

Da Oles kone Gunnor døde, giftet han seg nesten umiddelbart med Gunhild Jensdatter f. ca 1749 - d. 1838 hos datteren Ingeborg på Vollebekk under Elgetun i Eidsberg. Hun var datter av Jens Larsen Elgetun.

 

Ole og Gunhild hadde barna:

1.       Anders f. 1786 på Linto. Levde fortsatt på Linto i 1807. Sannsynligvis død i brigaden Holst i 1808 og begravd på krigskirkegården i Fredrikstad

2.       Ingeborg f. 1788 på Linto, d. 1857 på Vollebekk under Elgetun. g. 1816 med Christian Andersen fra Rakkestad. I alle fall 2 barn vokste opp.

3.       Dødfødt barn 1791

4.       John f. 1794 på Linto, d. 1871 på østre Løken (Dreierud). g. 1817 i Eidsberg med Helene Nilsdatter. Flere barn.

 

I 1790 var Ole Linto Lagverge for Marthe Jacobsdatter. Hennes av døde ektemann var Aksel Hansen Hethol under Elgetun. I 1805  var han verge for avdøde Jacob Olsen Engen under Elgetun sine barn (enke Christine Jensdatter (trolig ikke konens søster)).

 

Ole døde på Linto i Eidsberg 4. okt 1817 72 år gammel, og jeg har ikke funnet noe skifte etter ham.

 

Jeg håper at noen, med bakgrunn i det jeg allerede har funnet ut, kan hjelpe meg videre slik at jeg kan finne Oles foreldre og hans fødested.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sjekket om Eidsberg historielag har noe om Ole Andersens opphav, men det var ikke notert noe på hans arkivkort om det. Du er selv inne på at han kanskje ikke er født i Eidsberg. At opplysninger om foreldre mangler, kan styrke denne teorien, selv om en ikke helt kan utelukke at han er født i Eidsberg.

 

Arkivet inneholdt ingen opplysninger som du ikke allerede har.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Da får jeg håpe at jeg etter hvert kommer over et skifte der Ole Andersen nevnes, slik at jeg kan finne ut hvem hans foreldre var.

Er Eidsberg historielags register stort?

Jeg har nemlig også en etterlysning etter Oles svigersønn Anders Hansen. Jeg mistenker at heller ikke han opprinnelig er fra Eidsberg. Innlegget er her:

 

Cecilie

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På nettsidene til DIS-Norge, genealogiske ressurser står det at de nærmeste naboene til Eidsberg er  MarkerTrøgstadAskimSkiptvetRakkestadAurskog-Høland

 

Dette er et skudd helt i blinde, men i 1744 ble det døpt en Ole i Aurskog, sønn av Anders Arnesen og Anne Troensdatter:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4CV-BTL

 

Problemet er at det ser ut som fødselsåret 1745 står "sterkere" enn 1744, for eksempel ved dødsfallet. Jeg tenkte vel mest på at eldste datter til Ole ble døpt Anne og jeg tenkte på oppkalling. Men det er ikke alltid at barn oppkalles etter besteforeldre heller...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en mulighet, men jeg klarer ikke å følge denne Ole. Det skiftes etter hans far Andersen Arnesen (på plassen Holtet under Killingmoen i Aurskog) i 1748 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25578/183/. Da lever i alle fall Ole sammen med moren, brødrene (halvbroren) Amund 8 år og Gulbrand 1 år. Men hva som så skjer Ole og med familien har jeg ikke funnet ut av. Jeg får lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.