Gå til innhold
Arkivverket

Hva har skjedd med Børje Jonsens hjemmeside(Trekilen)?


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Skulle gjerne ha kommet meg inn på Børje Jonsens hjemmeside(Trekilen), men det er umulig å komme inn der. Kommer inn på noe på en side der, som her helt ulik den som var før.

Når jeg forsøker å søke videre får jeg bare at siden ikke er tilgjengelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at den ikke er tilgjengelig lenger. Det er mange grunner til at private hjemmesider forsvinner, Anne Lise. Det kan være alt fra at vedkommende går lei, slutter å betale abbonementet hos leverandøren, til helt andre årsaker. Det kan jo også være at den kun midlertidig er nede av forskjellige årsaker.

 

Generelt om private hjemmesider:

Det skaper utfordringer for flere, da det ofte refereres til hjemmesider vedrørende slektsopplysninger. Derfor bør alle opplysninger fra hjemmesider sjekkes mot originalkilder og referansen til originalkilden må fremkomme i egne forskningsresultater. Mange har gått i fella med slike ting, også jeg.

 

Så er det slik at disse hjemmesidene ofte inneholder søkmuligheter slik at en kan lete etter opplysninger som kan brukes som spor i egen slektsforskning. Den muligheten forsvinner selvsagt også.

Det burde finnes en mulighet for mennesker med private slektsforsker-sider/kildesider å kunne oppbevare disse hos en forening. Foreningene er mer bestandige enn private engasjementer.

En av de landsdekkende foreningene burde tilby lagerplass for hjemmesider og elektronisk materiale ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha kommet meg inn på Børje Jonsens hjemmeside(Trekilen), men det er umulig å komme inn der. Kommer inn på noe på en side der, som her helt ulik den som var før.

Når jeg forsøker å søke videre får jeg bare at siden ikke er tilgjengelig

Siden er nok lagt ned. Men husk at det er noe som heter Archive.org! :-)
 
På siden https://web.archive.org/web/20140103150040/http://trekilen.com/ får man beskjed om at siden er "Saved 68 times between mai 26, 2002 and januar 3, 2014."
 
Her er versjonen av 3. januar 2014:
 
 
DTH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 Ja, svært kjedelig. Bare 26 xls filer er nå tilgjengelige: https://web.archive.org/web/*/http://trekilen.com/xls/*

 

Nå kjenner vi ikke bakgrunnen for hvorfor siden er lagt ned, men alle som drifter tilsvarende sider med kildeavskrifter og andre viktige kilder bør vurdere "testamentering" - NSF overtar gjerne innholdet til slike sider hvis den aktuelle hjemmesideansvarlige ønsker det.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært en selvfølge å testamentere innholdet på en privat hjemmeside til feks NSF.

Ingen vil tape på det, alle vil vinne.

 

Selv om jeg har samlet og skannet/fotografert ca 70 GB materiale siden våren 2008, så har jeg gjort det for å dele med andre.

Skulle jeg lagt ned wangensteen.net uten å gi NSF materialet, så hadde jeg følt meg både dum og slem. Det kan jo hende at noen slektsforskere kunne dra nytte av dette i framtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trekilen.com har vært delvis nede tidligere også. Jeg ville nok ventet noen dager med å avskrive den helt.

 

Skulle det verste skje, så har jeg en del av avskriftene Lars nevner i #4. Andre har sikkert noen jeg ikke har, og dermed kan det være mulig å restaurere dette glimrende materialet Bõrje gjorde tilgjengelig for oss.

 

Edit: sidene er faktisk tilgjengelig, førstesiden tok det meg 2 minutter å laste inn (veeeeldig tregt med andre ord). Det tyder vel helst på et server eller router-problem, ikke sidene i seg selv.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kilde/38465

Transkribert av: Börje Jonsson

 

Det ser ut som deler av siden hans (avskriftene) er på vei ut på Digitalpensjonatet: http://digitalarkivet.arkivverket.no/digitalpensjonatet/aktor/57

Men også her ser de ut til å "gå i fella", når de i sin beskrivelse av Jonssons materiale sier: "For korrekt verdi på skyld og på brukene se Börje Jonssons hjemmeside."

 

Det er ikke enkelt å få folk til å innse at internett-innhold ikke lever evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 8 Jeg tipper at du har rett. Det har vært mange tilfeller der det har vært "heng" på disse sidene. Forhåpentligvis er det bare en restart som skal til før de er oppe igjen, men uansett så bør disse sidene eller i hvert fall deler av innholdet over på en "permanent" ikke-privat løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://trekilen.com.w3snoop.com/

 

Domain Name: TREKILEN.COM

---
Status: ok
Updated Date: 06-nov-2014
Creation Date: 07-may-2002
Expiration Date: 07-may-2015

 

 

#10 Ja, enig. Han gjorde et særdeles grundig arbeid, spesielt med skrifter som ikke er lett tilgjengelig. Problemet med en del av disse avskriftene er at de vanskelig kan puttes inn i en database. Form og struktur er jo umulig å katalogisere på noen måte, men man har jo alternativet å legge det inn som en "fulltekstavskrift", uten at jeg vet hvilke kriterier Digitalarkivet setter for slike.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svarene. Når det gjelder å sjekke originalkilder på Børje Jonsens hjemmeside, er det akkurat det jeg har gjort når det gjelder min venninnes slekt i Lofoten. Nå manglet jeg å få 

sjekket Mallene Jensdatter fra Flakstad som skal være født ca 1717. Børje Jonsen mener at hun ble døpt i 1722, med Jens Ericksen som far. Jeg tviler veldig på at dette kan være den rette, og blant

annet fordi hun ble gift allerede i 1739 med Didrik Johansen Greve. . Ut fra folketellingen 1801 skulle hun også være født ca 1717, men noen år feil der kan det jo være da.Jeg skulle se nærmere på

om Børje Jonsens kilder der, men det gikk altså ikke. Jeg har letet opp kirkebokføringer og skifter etter hans anvisning av kilder, og mye har stemt i forhold til min venninnes slekt. Der jeg ikke har funnet

det eller har vært usikker ut fra manglende kilder hos han, har jeg rett og slett latt være å skrive eller slettet etter at jeg hadde skrevet. Er veldig synd om Børje Jonsens avskrifter skal komme bort når

siden legges ned, og hvis det er det som har skjedd nå er det et stort tap.På siste linken det vises til er det ikke hans side jeg kommer inn på, men om hvordan en skal slanke seg. Mulig jeg kunne

trenge det, men det har jo ikke med slektsforskning å gjøre da

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant versjonen fra januar i år i din lenke Dag, men søkesiden som jeg skal ha kommer jeg ikke inn på. Så Mallene Jensdatter som ble gift med Didrik Johansen Greve i 1739 blir nok foreldreløs inntil jeg får sjekket

Børje Jonsens kilder der. Skulle gjerne ha funnet skifter på en av foreldrene. Litt vanskelig å lete på Digitalarkivet også, når man ikke vet når de døde. Skulle ha sett mer da jeg var der inne, men skulle ta det igjen

senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nettop ut det jeg også, men Børje Jonsen har ikke endelig bevis for hvem som var foreldre til Malena Jensdatter i Flakstad, selv om det står at foreldrene var Jens Ellefsen og Karen Olsdatter. Kan ikke

se at det er skifter på noen av disse, og heller ikke å finne det i skifteprotokollene for Lofoten som er utlagt på Digitalarkivet. Så da får hun stå uten foreldre, men med anmerkning om hvem Børje Jonsen har skrevet

som foreldre uten å ha bevis. Håper siden holder seg oppe nå, for jeg har mye mer bruk for denne siden. 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lagt til grunn fadderlisten til Didrik og Malene sin sønn Jens http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16700&idx_id=16700&uid=ny&idx_side=-138 Der faddere var Ole Hansen Sandnes, Johan Hansen Voÿe, Ellef Jensen Houge, Ingebor Hellman Buxnæs, Karen OlsDr Sandnes. Ellef var bror og Karen mor til Mallene.

Endret av mdm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett det, og faddere kan ofte være slektninger men ikke alltid. Malene var i såfall bare 17 år da hun giftet seg(døpt 1722 og gift i 1739). Det kunne vel gå an, men i såfall måtte hun vel ha hatt 

kongelig tillatelse til å gifte seg. Det står det ingen ting om i kirkeboka. En annen ting at at hun står som Johansdatter ved trolovelsen, men Jensdatter både ved 3.gangs lysning, giftermål og ved

barns dåp i Borge på 1750-tallet og i 1762. Er vel Jensdatter som er riktig da

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.På siste linken det vises til er det ikke hans side jeg kommer inn på, men om hvordan en skal slanke seg.

 

:lol: Det er en side som forteller noe om den tekniske tilstanden på en webside. F.eks hvor serveren fysisk befinner seg, når domenenavnet utløper, når det ble opprettet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.