Gå til innhold
Arkivverket

Noe på kanten.


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Jeg har ikke noe imot Facebook, bruker det endel selv, men jeg synes vel det er svært vanskelig å følge "tråden" på Slektshjørnet, og nærmest umulig å finne tilbake til noe. For meg er det mye enklere å følge med på et forum. For meg er ikke slektsforskning så veldig egnet for Facebook-grupper.

 

En annen sak er at gruppen på Facebook ikke blir indeksert av søkemotorer. Jeg bruker Google endel når jeg søker etter slekt, og da havner jeg enten her, på Slektsforum - eller på private slektssider der opplysningene jeg søker er enklere å finne frem i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektshjørnet eller andre grupper på facebook er for facebookmedlemmer og selv om andre også er interessert i slektsspørsmål,

blir denne gruppen ekskluderende for oss som står utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig med deg Inger Karin, men det er egentlig greit nok, om en oppdager noe som er matnyttig. Men slik er jo Facebook, en må bla seg langt tilbake for å finne tråden. Men jeg ser der er endel som bruker "Slektshjørnet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem på "slektshjørnet" på FB, kan vel si at det er ikke den siden som er mest proff men, det som er fint er at man får med seg den yngre genrasjonen. Er redd at Brukerforumet her på DA virker avskrekkende på mange ungdommer.

At man må være medlem av FB er vel egentelig rett og rimelig, kommer jo heller ikke inn her på forumet uten å være medlem.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette forumet har en grei policy.

Du leser det uten å være medlem, men må være medlem for å  opprette eller kommentere et emne.

 

For å kunne kommentere må du først si hvem du er.

 

Prøver du å være anonym blir du fort satt til veggs.

 

På den måten slipper man det vannvittige som blir publisert på andre diskusjonsfora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Annar Tangen Er enig med deg i det du skriver, men har ingen problemer med å se at nybegynnere i slektsgransking fort kan miste motet ved å legge inn spørsmål her og heller vender seg til slekthjørne etc.

Vi må vel være så ærlige å innrømme at dette forumet ikke inngir noe slingringmonn for de helt uerfarne, trår man litt feil er det kjeft å få.

Mvh.Mette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

Det ble litt feil formulert.

Det jeg skulle ha skrevet var medienes nettsiders kommentarfelt.

Har sluttet å besøke disse da de oppsøkes av personer(etter min mening) som ikke ellers,i dagslys, har meninger om noe vettugt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.

Helt på linje med deg.

Det er mange her som er litt krasse mot nybegynnere.

Derfor er det viktig at når vi oppdager overtramp, gir klar beskjed om at nybegynneren er velkommen og skal få all den hjelp nybegynneren behøver.

 

Alle har vi vært nybegynnere i alle livets stadier og har trengt veiledning.

 

Også i denne vår kjære hobby.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Annar Tangen Er enig med deg i det du skriver, men har ingen problemer med å se at nybegynnere i slektsgransking fort kan miste motet ved å legge inn spørsmål her og heller vender seg til slekthjørne etc.

Vi må vel være så ærlige å innrømme at dette forumet ikke inngir noe slingringmonn for de helt uerfarne, trår man litt feil er det kjeft å få.

Mvh.Mette.

 

 

Hvor er disse innleggene med kjefting på nybegynnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være forsiktig med å si at disse eller de har kjeftet. Det tjener ingen, men bare hauser opp og gjør ting lite fruktbar.

 

Mette, du trenger ikke svare på dette.

 

Ser at enkelte bidragsytere i dette forumet er veldig musikalske når det gjelder og tilnærme seg spørsmålsstilleren.

 

Jeg skal ikke nevne navn, men den ene som er iblandt de beste følger akkurat(kl.01.30) dette temaet. Du vet hvem du er. :)

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook er i grunnen greit nok det og jeg bruker det selv mye i slektssammenheng, men jeg synes ikke det er riktig media for slektsdiskusjoner. Det er primært ett sosialt media egnet for korte spørsmål og sosiale kontakter, men lengre slektsdiskusjoner blir fort tungvindt på Facebook. Man kan ikke søke etter enkeltinnlegg og på store grupper med mye aktivitet blir enkeltdiskusjoner fort borte i rotet.

Selv bruker jeg Facebook til og holde (og etablere) kontakt med familie, kjente og felles slektsinteresserte. Og selv om jeg er medlem av flere slektsrelaterte grupper på Facebook så synes jeg forumet er mye mer nyttig i slektshistorisk sammenheng. En regel slik jeg ser det: Facebook er ett fint media for levende familie og kontakter; alt annet er bedre bevart på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være forsiktig med å si at disse eller de har kjeftet. Det tjener ingen, men bare hauser opp og gjør ting lite fruktbar.

 

Mette, du trenger ikke svare på dette.

 

Ser at enkelte bidragsytere i dette forumet er veldig musikalske når det gjelder og tilnærme seg spørsmålsstilleren.

 

Jeg skal ikke nevne navn, men den ene som er iblandt de beste følger akkurat(kl.01.30) dette temaet. Du vet hvem du er. :)

 

 

Det var et helt enkelt spørsmål fra min side, ettersom jeg selv ikke kan huske å ha lagt merke til noen særlig mange (om noen) innlegg med kjefting på nybegynnere. At jeg ikke får noe svar på spørsmålet, og at det også oppfordres til ikke å  svare på det, det synes jeg faktisk er ganske merkelig.

 

Jeg svarer deg direkte, Odd Annar – for det må jo være meg du henviser til jfr. linje 2, 3 og  4. I linje 1 motsier du deg selv fullstendig jfr. ditt innlegg nr. 14. (rettet, leste deg feil, og rett skal være rett). Om linje 3 og 4 ikke er myntet på meg, så understreker det bare poenget med klare meldinger nevnt nedenfor.

 

Ellers så synes jeg at bruk av spøkelsesfenomenet `jeg skal ikke nevne navn...` og  `noen` er en uting, det bidrar bare til tåkelegging, mistenkeliggjøring og dårlig stemning. Jeg foretrekker at spørsmål gis og svares klart  og direkte, og ikke med mer eller mindre vage hentydninger som kan tolkes på forskjellig vis – noe som sikkert er fint for å kamuflere sleivspark, men ikke særlig redelig.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen.

Mette bestemmer selv hva hun skal svare på. Min intensjon var å ikke lage noen stor sak om akkurat om hvem som har sagt hva.

 

Nei Espen. Jeg har ikke siktet til deg.

 

Jeg har ikke sett at du noen gang har vært ubehagelig på noen måte. Hvis du har trodd det beklager jeg det.

 

Har sett deg som en ok. type, hvis jeg kan si det.

 

Når jeg ikke ville nevne" noen", så ville jeg ikke nevne navnet på personer jeg synes er spesielt dyktig når det gjelder å svare nybegynnere.

 

Men jeg kan jo røpe at den jeg tenkte på er Astrid Ryen.

 

Hun er et stort forbilde i det og være overbærende med noviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Ken V. Norberg presenterer en fornuftig holdning vedr. bruk av Facebook i slektsforsking. Jeg er ikke FB medlem, men jeg har jo ved anledninger fulgt linker fra dette og andre slektsforumer til FB-sider som krever innlogging for å lese innholdet, noe jeg ikke liker.

Jeg registrerer at noen synes dette forumet er vanskelig å komme inn i for nybegynnere. ???? Jeg har da inntrykk av at alle her hjelper nykommere så godt de kan. Det er også nevnt at man må være registrert for å lese, det er feil. Man kan fritt gjøre alt, bortsett fra å skrive poster, og så vidt jeg vet er det vanlig i det fleste norske forumer. Og jeg har litt vanskeligheter med å fordøye motforestillinger mot å registrere seg her, det er gratis og det er trygt og ikke kommersielt. Facebook krever jo også registrering, og når det gjelder slingringsmonn for ikke å bli uthengt på grunn av manglende kunnskaper o.l., så har jeg forstått av oppslag i andre media at Facebook ikke er noe godt eksempel...

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen.

Mette bestemmer selv hva hun skal svare på. Min intensjon var å ikke lage noen stor sak om akkurat om hvem som har sagt hva.

 

Nei Espen. Jeg har ikke siktet til deg.

 

Jeg har ikke sett at du noen gang har vært ubehagelig på noen måte. Hvis du har trodd det beklager jeg det.

 

Har sett deg som en ok. type, hvis jeg kan si det.

 

Når jeg ikke ville nevne" noen", så ville jeg ikke nevne navnet på personer jeg synes er spesielt dyktig når det gjelder å svare nybegynnere.

 

Men jeg kan jo røpe at den jeg tenkte på er Astrid Ryen.

 

Hun er et stort forbilde i det og være overbærende med noviser.

 

Det var klare og  fine ord, Odd Annar. Alt i orden.

 

Det jeg ønsket klarhet i, er om dette forumet virkelig er så avskrekkende som det påstås vedrørende `kjefting` - mitt inntrykk er at det ikke er det. Men, uten å kunne belegge det, så kan det kanskje være avskrekkende i form av krav til kildekritikk og sårbarhet for kritikk av egne feil (er man ung og nybegynner kan dette sikkert for enkelte være vanskelig å svelge før man har lært seg hva som gjelder) -  og om dette stemmer, så fungerer forumet som det skal.

 

Påstanden var at spesielt unge nybegynnere føler avskrekket og mister motet på dette forumet pga kjeft, kanskje det heller er slik at det er disses egen stolthet og selvfølelse som kræsjer med de krav som god genealogi er tuftet på? – i så fall er det vel bare snakk om naturlige voksesmerter, og at de forhåpentligvis dukker opp her når smertene har gitt seg (bare en tanke, for jeg vet ikke).

 

Ellers, siden vi er inne på temaet oppførsel og bortskremte brukere, jeg har i høst sett et par innlegg jeg har som jeg reagert på innholdet av, men det var begge postet av gamle forumbrukere mot gamle forumbrukere. Det gjaldt et tilfelle hvor en bruker ble veldig fortørnet over at en annen postet riktigere og mer presis  kunnskap enn det h*n selv hadde postet. Så fortørnet ble denne brukeren over at en annen formidlet god kunnskap at h*n fant det for godt å melde sin avgang. Vedkommende kan kun skylde på sin egen oppførsel idèt  h*n ikke godtok andre å vite bedre. Den andre postingen gjaldt en bruker som følte seg hakket på, og derfor ytret vegring mot å bruke forumet. Vedkommende følte seg hakket på av en bruker som helt klart bare ville være hjelpsom med et problem av forumteknisk art (forøvrig en av forumets mest flittige og hjelpsomme hjelpere). I dette siste tilfellet må det enten dreie seg om en misforståelse, eller et eget ønske om å føle seg fornærmet. Dette er de to tilfellene jeg kan huske nå, bortsett fra Fosse-Hohenzollern-debatten som jo er i særklasse;)

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si som sant er, her ble det mye diskusjon om lite, men er veldig enig med Mette. Sannheten er jo som Mette nevner, at dette med FB er inn hos mange av den yngre generasjon. Nå bruker jeg egentlig ikke denne siden så mye, må innrømme en ting, mange av det gamle ringrevene, som strakte ut en hånd for endel år siden i det gamle forumet, har"dunstet bort". Jo der finnes noen igjen, og gått er det. men lat nå dagens "Slekthjørne" tjene sin sak, uten å mene for mye for og i mot. Slektsforskning er egentlig å rote i mangt og meget, det sosiale media som FB og andre, kan også gi bidrag.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig helt enig og synes det er bra at du informerte om denne gruppen på facebook. Mange kan nok gjøre seg nytte av Slektshjørnet og jeg ser helt klart at det er lettere tilgjengelig for de som allerede er logget inn på facebook.

 

At jeg ikke liker utviklingen med at en blir ekskludert fra mye som foregår i det norske samfunnet når en står utenfor facebook, er jo egentlig et annet spørsmål... :mellow:

 

Jeg håper jeg blir tilgitt for å bruke din tråd til å gi uttrykk for min egen misnøye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne -Lise. i denne saken har jeg ikke noe å bemerke på det du har skrevet, og på dette forumet er du en av de meget viktige og hjelpsomme. En må ha lov å komme fritt ut med sine synspunkter. Du har ikke tråkket meg på tærne i dette. Viste det at det ville bli for og i mot "Slektshjørnet" på FB, men vi som er opptatt av dette, vet veldig gått, at en kan alltid skrape noe informasjon, både fra her og der. Og mange bekker små, lager vistnok en stor Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Tjernshaugen.

Beklager at du ikke har fått svar fra meg, men prioriterte boksekampen til Brekhus i går kveld/natt.

Egentelig har du selv svart på spørsmålet ang. "kjeft" Kjeft var kanskje et uheldig ord,

irettesettelse er vel bedre. Du svarer mitt innlegg med :Hvor er disse innleggene med kjefting på nybegynnere?

Det jeg mener er at ungdom i dag bruker "nicmane" og det gjør de også når de legger inn innlegg her, men da er 100 og 1 ute. De får svar ., men svaret inneholder som regel , her bruker vi virkelig navn, se ordensregler for debatten.

Og har de lagt spørsmålet i forskjellige fora , er beskjeden mange ganske så krass, om hvorfor de ikke har oppgitt dette.

 

I prinsippe er jeg enig i at vi skal bruke virkelige navn og også oppgi om vi har spurt i div. fora, men det er måten de blir svart på jeg reagerer på. Har bedt brukere av slektshjørne om å legge inn spørsmålene sine her i brukerforumet. men fått til svar : nei, det har jeg prøvd men der må du være proff . Det er vel ikke slik vi vil at bruker forumet skal fremstå, er redd vi kommer til å bli en gjeng med "gamlinger" her inne , og det ønsker vi vel ikke?

 

Mvh.Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.