Gå til innhold
Arkivverket

Barnefødsel Chicago el. LA mellom 1890 og 1900 - levde ikke opp


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Her er antakelig en nøtt som kan bli umulig å knekke. Men jeg tar sjansen likevel på å presentere saken. 

 

Mine besteforeldre Adolf Syver Christiansen (f. 1857 i Kristiania) og Rosalia (f. Larsen, Drammen 1865) fikk 3 barn i USA.  Bare to levde opp. Barnet som ikke levde opp ble jeg først kjent med gjennom 1900 United States Federal Census - Los Angeles. Der står at min bestemor (feilaktig skrevet Lucy) hadde født to barn og at et av dem levde. De hadde giftet seg i Chicago i 1891. Tanta Ione Evelyn ble født i LA i 1893. Min far ble født i Chicago i 1903 

 

Jeg tror de flyttet fra Chicago til Los Angeles +/- 1892 og tilbake til Chicago +/- 1903. Derfor er det mest trolig at dette barnet som ikke levde opp, ble født i LA.

 

Det jeg ønsker er å finne fødselsår og dødsår. Dersom barnet levde en liten stund, kan det kanskje ha fått navn også.

 

Jeg har søkt på besteforeldrene mine sine navn sammen i Familysearch. Det er et problem at navnene kan bli ugjenkjennelige slik som at Rosalie blir Lucy og Christiansen kan bli Christinsin.

 

Min far nevnte aldri dette. Jeg har tenkt at han kanskje heller ikke visste. Hans mor Rosalie døde bare noen måneder etter at han ble født og et års tid seinere fikk han en ny "mor". Min tante levde hele sitt liv i USA, bortsett fra kanskje et drøyt år etter at familien flyttet til Norge. Henne har jeg bare kommunisert med pr. brev. Dette var aldri noe tema.

 

Har noen en ide om dette kan være mulig å finne ut, eller om det er noe en like godt kan innse vil være umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene dine er kanskje for gamle, men kan det tenkes at de ble tildelt social security nummer? Dette startet på midten av 1930-tallet, så de var kanskje allerede døde da. Men dersom de ble tildelt social security number så har du ihvertfall en måte du kunne oppdrive offisiel stavemåte på navnene deres og det kan da forenkle søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene dine er kanskje for gamle, men kan det tenkes at de ble tildelt social security nummer? Dette startet på midten av 1930-tallet, så de var kanskje allerede døde da. Men dersom de ble tildelt social security number så har du ihvertfall en måte du kunne oppdrive offisiel stavemåte på navnene deres og det kan da forenkle søk.

Bestemor døde i 1904 og bestefar dro tilbake til Norge i 1908. Så de har neppe fått social security nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være din fars fødsel i Chicago?

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7QR-44Z

Daniel Reuben Christensen

Birth Date: 03 Oct 1903

Birthplace: Chicago, Cook, Illinois

Gender: Male

Race (Original): W

Race: White

Father's Name: Adolf Christensen

Father's Birthplace: Norway

Father's Age: 45

Mother's Name: ...se Larson

 

Mvh Hans Gangstø

 

Adolph Christensen

mentioned in the record of Daniel Reuben Christensen

Name: Adolph Christensen

Age: 45

Birthplace: Norway

Gender: Male

Wife: Rose Sanson

Child: Daniel Reuben Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være din fars fødsel i Chicago?

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7QR-44Z

Daniel Reuben Christensen

Birth Date: 03 Oct 1903

Birthplace: Chicago, Cook, Illinois

Gender: Male

Race (Original): W

Race: White

Father's Name: Adolf Christensen

Father's Birthplace: Norway

Father's Age: 45

Mother's Name: ...se Larson

 

Mvh Hans Gangstø

 

Adolph Christensen

mentioned in the record of Daniel Reuben Christensen

Name: Adolph Christensen

Age: 45

Birthplace: Norway

Gender: Male

Wife: Rose Sanson

Child: Daniel Reuben Christensen

Det stemmer! Jeg har ikke søkt opp denne fordi jeg har hans fødsels- og dåpsattester. Jeg har også fått tak i grei kilde for min tante. Problemet er dette broren eller søsteren som ikke levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

California birth og death index er kun tilgjengelig fra 1905 på nett, så om det tredje barnet er født i California før 1900, kan dette bli en utfordring å finne.

Mvh

Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

California birth og death index er kun tilgjengelig fra 1905 på nett, så om det tredje barnet er født i California før 1900, kan dette bli en utfordring å finne.

Mvh

Hans G

Ja, barnet må jo være født før 1900 siden det er fra US Census 1900 jeg fikk vite om det. Og ja, jeg har til nå regnet det som en umulighet, men lot meg friste til å prøve om noen hadde tro på at det kunne finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sikker på at fødselen tok sted i Los Angeles County kan du kontakte Los Angeles County Recorder i Norwalk. Jeg har vært der flere ganger selv og normalt er de rimelig hjelpsomme, men de er normalt ganske strenge m.h.t. bakgrunnsinformasjon. De krever ofte minst fødselsåret samt nøyaktiv stavemåte av navn før de gidder og lete. I følge websiden deres er fødsler tilbake til 1866 tilgjengelig i arkivet. Telefonnummeret deres er +1 562 462-2177. Om ikke annet kan de ihvertfall veilede deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sikker på at fødselen tok sted i Los Angeles County kan du kontakte Los Angeles County Recorder i Norwalk. Jeg har vært der flere ganger selv og normalt er de rimelig hjelpsomme, men de er normalt ganske strenge m.h.t. bakgrunnsinformasjon. De krever ofte minst fødselsåret samt nøyaktiv stavemåte av navn før de gidder og lete. I følge websiden deres er fødsler tilbake til 1866 tilgjengelig i arkivet. Telefonnummeret deres er +1 562 462-2177. Om ikke annet kan de ihvertfall veilede deg videre.

Det er desverre minst to av disse kriteriene jeg ikke kan oppfylle. Jeg vet ikke fødselsåret og ikke nøyaktig hvordan de har skrevet foreldrenes navn og kjenner ikke navn på barnet som ble født. Det mått i så fall bli å få veiledning, men det høres ikke lovende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo synd Arne-Sten. Det hjelper vel ikke deg, men Los Angeles County Recorder tillater også gratis innsyn i fødselsregistre før 1905. Nå er disse registrene kjempestore så i ditt tilfelle blir det i så fall en kjempejobb; særlig siden man har så lite informasjon og gå etter. De er mindre strenge med innsynsreglene for eldre data, men selv med registerinnsyn må man gi dem en viss anelse om hva det er man leter etter. Innsyn må dessuten, etter det jeg vet, skje personlig på arkivet, men hvis du ringer dem kan du jo alltids spørre om det finnes andre muligheter for deg.

 

Jeg er ikke medlem av noen organisasjon i syd-California (jeg bor omtrent midt i delstaten), men du kan jo også kontakte slektsforskningsgrupper i syd-California; kanskje de kan være til mere hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Siden du har din fars dåpsattest, vet du jo også hvilken menighet dine besteforeldre den gang tilhørte. Kanskje det kunne være veien å gå?

 

Dersom de tilhørte en luthersk menighet, ligger det mange "norske" kirkebøker tilgjengelige på www.archives.com Dette er visst et "underbruk" av Ancesty.com, om jeg har forstått rett, og i hvert fall en betalingstjeneste. Dessverre er søkemotoren ganske elendig - veldig rigid og lite fleksibel - men har man vel kommet seg inn i en kirkebok kan man bla. Kanskje du kunne ha flaks... (De samme kirkebøkene befinner seg også på rullefilm på Utvandrermuseet på Hamar).

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Siden du har din fars dåpsattest, vet du jo også hvilken menighet dine besteforeldre den gang tilhørte. Kanskje det kunne være veien å gå?

 

Dersom de tilhørte en luthersk menighet, ligger det mange "norske" kirkebøker tilgjengelige på www.archives.com Dette er visst et "underbruk" av Ancesty.com, om jeg har forstått rett, og i hvert fall en betalingstjeneste. Dessverre er søkemotoren ganske elendig - veldig rigid og lite fleksibel - men har man vel kommet seg inn i en kirkebok kan man bla. Kanskje du kunne ha flaks... (De samme kirkebøkene befinner seg også på rullefilm på Utvandrermuseet på Hamar).

 

Marius

Problemet her er at far var født i Chicago og dette søsknet ble nok født i Los Angeles. (Jeg kjenner godt til menigheten som far var født i. I sommer så jeg for første gang kirken som dessverre står stengt i dag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å ta et 7-dagers gratis medlemsskap for tilgang til nedenstående søkbare database. Du vil kunne få treff både i dataene for fødte og for døde. Du må antagelig søke på etternavnet, for hvert av de aktuelle årene, barnet kan kanskje også ha vært en tvilling til Ione Evelyn.

 

http://www.archives.com/genealogy/vital-records-los-angeles-county-ca.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å ta et 7-dagers gratis medlemsskap for tilgang til nedenstående søkbare database. Du vil kunne få treff både i dataene for fødte og for døde. Du må antagelig søke på etternavnet, for hvert av de aktuelle årene, barnet kan kanskje også ha vært en tvilling til Ione Evelyn.

 

http://www.archives.com/genealogy/vital-records-los-angeles-county-ca.html

Takk, dette skal jeg prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Glemt å melde tilbake etter at dette ble gjort. Det ble dessverre ikke noe treff. Jeg tror jeg velger å innse at dette ikke lar seg gjøre. Hadde det vært enda mer viktig for meg, kunne jeg kanskje fått noen profesjonelle til å gjøre jobben for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.