Gå til innhold
Arkivverket
Bente Moe

Carl Magnus Carlsen / Karl Karlsen

Recommended Posts

Bente Moe

Jeg forsøker å finne ut noe om min farmors biologiske far, Carl Magnus Carlsen/ Karl Karlsen. Jeg har ikke annen informasjon enn at han står oppført som far, Karl Karlsen, murerarbeider på fødselsattesten til min farmor.
Min farmors navn var Inga Mathilde Karlsen. Hun ble født på Kristiania Fødselsstiftelse 04.03.1892 (død 23.06.60).
Hennes mor var ugift og het Ragna Mathilde Rasmussen, født 23.12.1873
Da Inga Mathilde giftet seg med Kristian G. Delingsrud i Paulus kirke i Oslo den 23.12. 1912, står far  til Inga Mathilde oppført som Carl Magnus Carlsen i kirkeboka.
En "myte" i familien er at Carl/Karl var sønn i en familie der Ragna Mathilde var tjenestejente. De ble glad i hverandre og hun ble gravid. De fikk ikke lov av hans far å gifte seg, for da ville han bli gjort arveløs. Ragna Mathilde fødte Inga Mathilde som ugift. Carl/Karl skal året etter ha dratt ut på fiske for å tjene penger slik at han kunne gifte seg med Ragna men så omkom han på fiske.
Jeg har veldig lyst til å undersøke hva som skjedde med Carl Magnus Carlsen/Karl Karlsen, men hvordan skal jeg gå fram?
Veldig takknemlig om noen kan hjelpe meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tove D. Johansen

Legger i første omgang bare inn lenke til kirkeboka.
Inga Mathilde var født 4.april 1892.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 8 (1890-1893), Fødte og døpte 1892, side 131.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5429&idx_id=5429&uid=ny&idx_side=-138
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060831010241.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bente Moe

Takk, der hadde det sneket seg inn en feil fra min side. Inga Mathilde var helt riktig født 04.04.1892

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Fra arkivet etter Kristiania stiftamt. bidragsjournal nr. 7 s. 493: post-1580-0-44951500-1417679803_thumb.jpg

Send oss en e-post hvis du ønsker du at vi undersøker om det finnes flere opplysninger i saken i arkivet etter stiftamtet eller bidragsfogden. 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bente Moe

Tusen hjertelig takk for informasjon! Dette er interessant. Vil gjerne ha mer hjelp, og jeg sender en mail, som anmodet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive