Gå til innhold
Arkivverket
Morten Aasberg

En taterhistorie fra Norge anno 2014

Recommended Posts

Morten Aasberg

Ikke lenge etter at jeg begynte med sporten Slektsgranskning oppdaget jeg at tippoldefaren min het Benjamin Forselius Jacobsen og var - tater.

Oh behold - var det noe jeg absolutt ikke visste - og ventet, så var det at jeg kom fra taterslekt. 

- Så spennende, tenkte jeg og kastet meg over kirkebøkene med stor glød og interesse. Og det gikk ikke lang tid før jeg oppdaget at jeg slett ikke er den eneste slektsgranskeren med den bakgrunnen. Vi er mange - og sånn jeg ser det - entusiastiske. Taterforskning som sport er ofte som å løpe orientering uten kart - noe jeg opplever gir en ekstra liten spiss til hobbyen. Må si at jeg kan føle meg litt ekstra «connected» med alle dere andre her inne på forumet som gransker de samme slektene som jeg.

Og så er det så mange fargerike personer der ute - Grisilla, Kari med Kjeften, Glad-Loa, Fant-Karl, Stor-Johan, Gryte-Per, Tobaks-Ola for å nevne noen - og om man ikke tenker over at de faktisk var de fattigste av de fattige, kan de nesten fremstå som litt av noen celebriteter.

Desverre er virkeligheten en annen - og den er slett ikke historie, men reell 2014-virkelighet - noe denne avisartikkelen i Glåmdalen er et grelt eksempel på:

GLÅMDALEN

Ønsker dere alle en kveld med riktig vond smak i munnen

Morten Aasberg

Endret av Morten Aasberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Historien er jo bare tragisk. Forøvrig omtalt på TV2-nyhetene i går kveld.

De fleste har nok tanker innimellom som generaliserer, men når man mangler de sperrene som skal blokkere tankene fra å bli omsatt ut i det virkelige liv må samfunnet reagere. Kanskje med hjelp fremfor straff...eller kanskje like greit i kombinasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten Aasberg

Helt enig med deg Jørgen - det er bare tragisk. 

Min tippoldefar, Benjamin, som jeg nevnte innledningsvis, satt vel inne mer enn han var ute - blant annet satt han tolv år for drap. Gjør det meg til drapsmann? Er jeg omstreifer, selv om min tippoldefar var det? Er Barack Obama slave, selv om forfedrene hans var det? 

Jeg bor selv i Solør, og har av og til moro av å fortelle folk jeg treffer at jeg kommer fra taterslekt - og nesten uten unntak blir de som får vite det litt flakkende i blikket og får fryktelig dårlig tid Fordommer lever dessverre i beste velgående overalt, enten det gjelder fordommer mot innvandrere, arbeidsledige, arbeidssøkere over 40, homofile, tatere, samer eller alenemødre. 

Hjelpe og trøste

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

I følgje denne artikkelen i VG legg drosjeselskapet seg flate. Likevel er det ingen som er villige til å ta ansvaret for det som er skjedd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Mamen

Barack Obamas forfedre var vel ikke slaver? Var ikke faren en høvdingesønn fra Kenya? Michelle Obama derimot stammer fra slaver.

Helt enig i hovedsaken i denne tråden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten Aasberg

Takk for korrigeringen - du har visst rett - fint og lærerikt å få tilbakemeldinger.

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.