Gå til innhold
Arkivverket

Jorand/Jørgine Arnesdtr. gift m. David Pedersen, barn født i Land, Oppland


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg prøver å finne ut hvem Jøran/Jorand/Jørgine Arnesdtr og David Pedersen var, når og hvor de var født, og når og hvor David ev. døde

Jeg har funnet to barn for dem født i Land, Oppland: Karen Mathea, f. 18.1.1846 på Granumseiet  og Andreas f. 20.11.1847 på Narumseiet?

Den 20.8.1869 reiser Hans Johansen Stenerud, 55 år til Avaka, USA sammen med hustru Jørgine Arnesdtr. 45 år og Karen Davidsdtr. 24 år. Hans Johannesen, f. 26.5.1810 på Gunstad i Jevnaker, var gift 19.5.1834 i Jevnaker med Mari Olsdtr., f. 1807, død 11.1.1867 i Stenerud i Lunner. Jeg har ikke funnet giftermålet mellom Hans og Jørgine.

Hans og Mari har en sønn Johan Andreas, (Johan H. Stenerud), f. 1839 som utv. 1868 sammen med hustruen Mari, f. 1840 og deres datter Marthe, f. 1866. Disse har jeg oversikt over, de er gravlagt i Norwegian Grove, Otter Tail Co., MN. Der er også Hans Johansen Stenersen? gravlagt, død 3.11.1887. Men Jorand og datteren Karen Mathea har jeg ikke funnet igjen i USA. Jeg har søkt på de skannede kjørkebøkene i Land i kveld, men det går veldig tregt, og stopper opp stadig. Takk for all hjelp. Mvh. Ole.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David og Jorand vart gifte i 1845 (nr. 66):

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Land, Klokkerbok nr. 2 (1833-1849), Ekteviede 1845, side 193.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8979&idx_id=8979&uid=ny&idx_side=-195
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070206650257.jpg

                     

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd helt i blinde:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MWYC-ZJD

 

Karen M Christiansen
United States Census, 1920

Name: Karen M Christiansen

Event Type: Census

Event Year: 1920

Event Place: Newry, Freeborn, Minnesota, United States

Gender: Female

Age: 74

Marital Status: Widowed

Race: White

Race (Original): White

Can Read: Yes

Can Write: Yes

Relationship to Head of Household: Mother

Relationship to Head of Household (Original): Mother

Birth Year (Estimated): 1846

Birthplace: Norway

Immigration Year: 1868

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

 

Household Role Gender Age Birthplace

Henry J Christiansen Head M 44 Minnesota

Nettie Christiansen Wife F 40 Minnesota

Helmar M Christiansen Son M 15 Minnesota

Nina Christiansen Daughter F 14 Minnesota

Lila Christiansen Daughter F 11 Minnesota

Alvin Christiansen Son M 9 Minnesota

Karen M Christiansen Mother F 74 Norway

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grethe og Inge. Dette må være David Pedersen, f. 23.4.1821 på Toten av foreldre Peder Olsen og Agnete Davidsdtr., og Jorand Arnesdtr., f. 4.7.1824 i Sør-Aurdal, datter av Arne Olsen og Mari Nilsdtr.

Hans J. Stenerud er enkemann i Norwegian Grove, Otter Tail Co., MN i 1880 og 1885. Jeg skal se mer på Karen M. Christiansen, virker som fødselsdatoen er feil, men det er jo ikke uvanlig. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.