Gå til innhold
Arkivverket

Reality-TV av NRK - Deltakere skal konkurrere med utgangspunkt i Bergen og borgerskap anno 1764


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

"14 deltakere blir tatt med 250 år tilbake i tid, til Bergen anno 1764. Der skal de leve som sine forfedre gjorde, og kjempe om å bli borger i byen"

 

Dette har jo potensiale til å kunne bli interessant. Så får vi se i Januar da, om det har fått en grei konsistens med rimelig historisk korrekthet og innhold eller om det bare blir oppgulp med tåpelige intriger deltakerne imellom.

 

 

http://www.nrk.no/kultur/nrk-rydder-sendeskjemaet-for-realitysatsing-1.12076600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Der skal de leve som sine forfedre gjorde"

 

Tja, vi kan jo i det minste håpe at serien blir bedre enn språket i NRKs presentasjon.

Det burde ha stått "Der skal de leve som deres forfedre gjorde"...

 

Og når jeg først er i det grinete hjørnet:

"deltakere som gjør alt for å klare og stige i gradene"

"hvordan vi lever livene våre i dag"

"i tillegg til å selv oppdage 1700-tallet"

 

Jaja, skal det være reality, så skal det være reality!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Til nå syns jeg serien virker veldig interessant, og det skal bli spennende å se opplysninger om deltagernes aner etterhvert. Jeg har jo selv noen som levde i Bergen på den tiden, og det er Maren Madsdatter

Borchers født ca 1712 og tidligere gift med Didrik Friderichsen Trofast som døde i 1751. I 1765 ble hun som enke gift med kjøpmann Wilhelm Koren. Hennes sønn med Didrik Friderichsen Trofast var Mads

som var 16 år i 1764. Kanskje noen av deltagernes slekt kommer inn på noen av mine her. Mads ble senere skipper. Mads sin farfar Friderich Hermansen Trofast(Thoravest) fikk  borgerbrev i Bergen i 1712.

Syns programmet til nå virker noenlunde historisk korrekt iallefall. Blir spennende å se fremover

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal bli spennende å se opplysninger om deltagernes aner etterhvert.

Jeg ble litt overrasket over at dette skulle være en del av serien, forhåpentligvis blir det positiv overraskelse :)

 

Såpass langt tilbake i tid så er sannsynligheten stor for at ganske mange rundt-omkring i det ganske land stammer fra de folka som etterhvert kommer til å bli nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i likhet med "Farmen" som skal være for 100 år siden, har deltakerne ikke fått utdelt tidsriktig tøy men løper rundt i joggebukser og t-skjorter mens de lager intriger og tuller det til for hverandre. Reality er reality :)

 

Likevel håper jeg slektsinformasjonene som kommer, vil gjøre dette konseptet mer interessant. Vet noen hvem som har bidratt med å finne deltakernes aner?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig i at klærne på deltagerne skulle ha vært mer tidsriktige, og slik som det var i 1764. Syns ikke intrigefaktoren har vært stor enda da, men det kommer vel mer av det utover i serien

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.