Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finna ei dødsannonse frå Narvik frå 1993?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

I samband med ei spennande og lovande oppdaging i emnet om Konrad Martin Johansen og kona Julie (http://forum.arkivverket.no/topic/193206-konrad-martin-johansen-1887-og-julie-sofie-henriette-martinussen-1884-budde-i-v%C3%A5gan-1910-sidan-flytte-til-bod%C3%B8/?p=1639146) er eg svært interessert i ei DØDSANNONSE for denne karen:

 

Konrad Nikolaisen, fødd i Vågan 10.8.1914, døydde i Narvik 18.9.1993.

 

Er det nokon som har tilgjenge til lokale aviser frå Narvik for om mogeleg å finna denne dødsannonsa?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra lenken:

 

Flere av komposisjonene ble gjort i samarbeid med Agnar Andreassen. Andreassen spilte fløyte og var en periode dirigent for Svolvær Musikkforening. Til enkelte av komposisjonene er det skrevet tekster. Tekstforfatteren var Konrad Nikolaisen, som var ansatt i byens telegrafverk. Konradsen skrev tekstene under psevdonymet ”Mono”.

 

[url=http://www.narvik.vgs.no/artikkel.aspx?MId1=0&AId=17716&Back=1]http://www.narvik.vgs.no/artikkel.aspx?MId1=0&AId=17716&Back=1[/u

 

 

Det må da være feil i teksten.Konrad Nikolaisen kalles også for Konradsen.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ann-Mary og Grethe for spennande innlegg!

 

Gjennom dette oppslaget får me greie på at Konrad Niklolaisen framleis budde i Svolvær i 1940-åri der han arbeidde på Telegrafverket.  Men han og Sara ligg gravlagde i Narvik, so det er vel mest relevant å søka etter dødsannonsa hans der...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen har antagelig stått i avisen Nordlys, så kanskje en henvendelse til avisen kan gi resultat. Avisen har tilgang til sine dødsannonser på nettet, men ikke tilbake til 1993, jeg fikk feilmeldingen 'fatal error' da jeg søkte på det året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen har antagelig stått i avisen Nordlys, så kanskje en henvendelse til avisen kan gi resultat. Avisen har tilgang til sine dødsannonser på nettet, men ikke tilbake til 1993, jeg fikk feilmeldingen 'fatal error' da jeg søkte på det året :)

 

Hvis vedkommende døde i Narvik, er det avisen Fremover som er det rette å lete i. Muligens kan også en eventuell dødsannonse ha stått i avisen Ofotens Tiende, en avis som ble avviklet i 2000.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hjarteleg takk til Kurt og Geir for dei siste innspeli i dette emnet!

 

Eg kom aldri so langt som til å ta kontakt med desse avisene for å få tak i dødsannonsa til Konrad Nikolaisen, og i dag har eg fått greie på dødsdatoane til (adoptiv-)foreldri hans, Ove og Julie Nikolaisen (1937 og 1941).  Spørsmålet om dødsannonsa til Konrad er soleis vorte uaktuelt for prosjektet mitt, men eg vil på ny få takka so mykje for hjelpi med dette problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.