Gå til innhold
Arkivverket

Källor


Monica Fogelqvist
 Del

Recommended Posts

Hej alla duktiga forskare!

Skulle behöva lite vägledning då jag inte verkar hitta så bra i källmaterialet som finns...

Jag forskar just nu på Jämtland, vilket ju har tillhört både Norge och Sverige i omgångar. (Även om Jämtarna själva nog gärna sett sig som norrmän   ;) )

I längderna för Jämtland finns ett glapp mellan 1571-1600 ungefär, och jag undrar helt enkelt om det finns skattelängder eller liknande för denna tid i de norska arkiven? Även tiden före 1564 är av intresse!

Jag vet ju att Gustaf Vasa var väldigt nitisk då det gällde att få in skattepengar, så det är honom vi har att tacka för alla de noggranna register som finns i Sverige från 1520-talet, men jag undrar nu om det finns något liknande i Norge?

Tacksam för alla tips och goda råd!

 /Monica

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre bevart svært lite regnskapsmateriale fra tiden før 1600. I den grad det har vært mulig å skille ut materiale som kun berører Jämtland og Härjedalen, er det overført til det svenske riksarkivet.

 

Avdøde Tore H. Vigerust utarbeidet i sin tid en oversikt over kildemateriale som han planla å legge til grunn for en gårdshistorie for Härjedalen. Den kan være veiledende også for Jämtland.

 

Siden Vigerust utarbeidet sin oversikt, har de norske lensregnskapene blitt skanna. Du vil derfor finne mye i lensregnskapene for Trondheim len.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Kristian!

Så synd, men det var väl ungefär vad jag misstänkte. Har letat, och letat men inte lyckats hitta någon "ny och okänd" källa, så det finns väl inte helt enkelt...

Tores översikt har jag redan gått igenom, och inget nytt, tyvärr.

Jag var helt enkelt nyfiken på om det kanske fanns något som inte är digitaliserat, men sådan tur hade jag ju inte.  :(

Ha en bra helg!

 /Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godmorgon Olaf!

Jo, tyvärr har jag nog varit och snokat där också, men inte hittat det jag letar...

Min förhoppning med min fråga var att det kanske fanns odigitaliserat material som någon gammal forskarräv kände till, och att jag kanske hade kunnat köpa kopior på papper. Men den enkla sanningen är väl att det inte finns skattelängder eller liknande före 1570. Tyvärr. I det avseendet hade det ju varit bättre om Jämtland tillhört Sverige den tiden...   <_<

Tack i alla fall för ditt tips!

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan finnes noe i danske arkiver? Generelt er det jo lite skriftlig materiale fra den tiden i Norge.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.