Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Steen-Karlsen

Eline Reiersdatter på Stemning i Flesberg - hvem er foreldrene?

Recommended Posts

Torbjørn Steen-Karlsen

Det fortelles i Flesberg bygdebok at Kittil Helgesen Stemning var gift med ei Eline Reiersdatter, død ca. 1570. På henne står det bl.a. hennes foreldre eide en del av Bekjorden i samme bygd, og at i 1574 krevde faren hennes barnepenger av sin svigersønn Kittil. Men jeg finner ingen navn

Hun er jo datter av en Reier (Reidar), men hvem, og hvordan kan de skrive om denne faren uten å gi noen navn.

Er det noen som vet noe om denne Reier???

Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg løfter denne opp igjen. Er det virkelig ingen som kan komme på noen Reier/Reder/Reidar som kan stemme med hennes far. Han skal jo nevnes i 1574. I hvilket dokument finnes dette?????????

Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

opp. Ingen som stammer fra disse folka her?

TSK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Thorsdalen

Torbjørn, så vidt jeg kjennet til er det ikke kjent stort mer om Elines opphav enn det du siterer i #1. Foreldrene hennes må være døde i 1581, for da ble det satt opp et skinnbrev om hva Eline hadde hatt med seg inn i fellesboet med Kittil Herlaugsson. Blant jordegodset var det i tillegg til Bekkjorden 3 lpd. i Sørli på Eiker. Slik jeg leser Flesbergboka bind 4, side 249 kan det synes som om moren hennes var fra Eiker. Faren hennes nevnes kun ved den ene anledningen du refererer til fra 1574. Jeg har ikke sett noen forslag til hvem han kan ha vært. Jeg kjenner til en annen Reidar av samme generasjon som ham i en ganske vid omkrets, nemlig Reidar Strand (n. 1528-61) på Strand nordre i Sigdal. Men han kan ikke ha vært Elines far.

mvh Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Takk skal du ha Dag. Da har jeg endelig fått greie på hvor disse foreldrene nevnes hen. Det var beroligende. :) Takk for det.

Mvh Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.