Gå til innhold
Arkivverket

Eline Reiersdatter på Stemning i Flesberg - hvem er foreldrene?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Det fortelles i Flesberg bygdebok at Kittil Helgesen Stemning var gift med ei Eline Reiersdatter, død ca. 1570. På henne står det bl.a. hennes foreldre eide en del av Bekjorden i samme bygd, og at i 1574 krevde faren hennes barnepenger av sin svigersønn Kittil. Men jeg finner ingen navn

 

Hun er jo datter av en Reier (Reidar), men hvem, og hvordan kan de skrive om denne faren uten å gi noen navn.

 

Er det noen som vet noe om denne Reier???

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg løfter denne opp igjen. Er det virkelig ingen som kan komme på noen Reier/Reder/Reidar som kan stemme med hennes far. Han skal jo nevnes i 1574. I hvilket dokument finnes dette?????????

 

 

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Torbjørn, så vidt jeg kjennet til er det ikke kjent stort mer om Elines opphav enn det du siterer i #1. Foreldrene hennes må være døde i 1581, for da ble det satt opp et skinnbrev om hva Eline hadde hatt med seg inn i fellesboet med Kittil Herlaugsson. Blant jordegodset var det i tillegg til Bekkjorden 3 lpd. i Sørli på Eiker. Slik jeg leser Flesbergboka bind 4, side 249 kan det synes som om moren hennes var fra Eiker. Faren hennes nevnes kun ved den ene anledningen du refererer til fra 1574. Jeg har ikke sett noen forslag til hvem han kan ha vært. Jeg kjenner til en annen Reidar av samme generasjon som ham i en ganske vid omkrets, nemlig Reidar Strand (n. 1528-61) på Strand nordre i Sigdal. Men han kan ikke ha vært Elines far.

 

mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Dag. Da har jeg endelig fått greie på hvor disse foreldrene nevnes hen. Det var beroligende. :) Takk for det.

 

 

Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg var nok litt kvikk her. Jeg har ennå ikke funnet ut hvor disse dokumentene fra 1574 og 1581 befinner seg. Er det noen som kan hjelpe meg her. Sammenhengen Reier (Reidar) og Eiker gir fort en tanke på de mange Reierpersonene som er på Eiker, bl.a. Hoenslekta.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, jeg er enig med det i at forfatteren av Flesbergbøkene, Sigurd Vinger, her er litt snau med kildehenvisningene. Men det fremgår i hvert fall at dokumentet fra 1581 er et skinnbrev. Det som er felles for de fleste av disse er at de befinner seg i Riksarkivet, men ikke er publisert. Siden ikke annet er presisert i dette tilfellet, vil jeg anta at det også gjelder dette. Da blir spørsmålet om det dreier seg om flere skinnbrev eller om dokumentet fra 1574 er gjengitt i det fra 1581. 

 

Tanken om en forbindelse til Hoen-slekten på Eiker er god. Der har vi lensmann Reidar Olavsson som vel nevnes mellom 1539 og 1553 og hadde de to kjente sønnene Alf (n. 1548-1599) og Olav (n. 1577-1599). Med de opplysninger jeg har funnet om Reidar Olavsson, har jeg vanskeligheter med å se for meg ham som var Elines far. Derfor, hvis det virkelig var en forbindelse til den slekten, har jeg større tro på at det dreier seg om en ikke-dokumentert sidegren. Kan det dokumenteres andre Reidar'er på Eiker fra midten av 1500-tallet og utover?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.