Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok Ytterøy 1750 - enken Marit Nielsdatter giftes


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

April 1750 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16410&idx_id=16410&uid=ny&idx_side=-261

passer godt med den Marit Nielsdatter som gifter seg 1) med Eskild Olsen Trygstad og 2) med Hans PedersenTrygstad (hvor sistnevnte dør i 1749).

 

Meget utydelig hva den siste ektemannen har som patronym og/eller stedsnavn.  Kan noen hjelpe meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Atle.

 

Da er jeg på villspor (jeg var litt i tvil om fornavnet jeg også).  Da er resten av navnet uten interesse, men tusen takk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan vera mogleg du har rett, for det ser ut til at skrivaren forkortar noko elles, og har ulike bokstavar i arsenalet. 

 

Men ho du er på leit etter gifta seg ikkje med ein Ola?

 


Ein nokså haltande freistnad på avskrift: Mos[v]igen d. 15 copuleret Oluf __

til __ \ungKarl/ v[e]d LifCompagnet[?] m[e]d Enchen

B/M[a]rit Nielsd: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enken Marit Nielsdatter er det relativt få av på Ytterøy og da hun ble enke året før med div. mindreårige barn så MÅTTE hun rimeligvis gifte seg igjen.  Hennes mann nr. 2 hvor skiftet er datert 5.jul.1749 hadde hun ingen barn med og i skiftet etter ham så ser det ut til at hans brødre arver det meste.  Egentlig ganske trist for henne for når ektemann nr. 1 Eskild Olsen Trygstad (oppr. Staberg) dør i 1739 så gifter hun seg raskt med Hans Pedersen Trygstad (nr.2).  Jeg finner ikke mere om henne på Trygstad så hun flytter nok også.

 

Stedet Mosviken er korrekt og jeg har lurt på om gården var Rørviig (en mindre plass), men det er altså trolig feil.  Rørvig er nevnt noen ganger i slekten.

 

Oluf er et gjengangernavn ikke bare i denne familien, men på hele Ytterøy.  Nesten 50 % guttebarn ser ut til å bli døpt Oluf.  Ovennevnte Eskild hadde 6 barn som ble døpt Oluf hvorav 2 lever når han dør.  

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vera ein bror det, då: 

 

Dom. III. Advent. blef døbt Niels Sliperens

og Ragnel Michelsd. barn, kaldet Thørris

faddrene Oluf SaltVighafn, Joen SkaVice[?]

Michel Berg, Ingbor Mons SaltVigs –

Aud Hansdaatter Sliperen –  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert vore inne her og søkt før - men her er i alle fall tre registrerte born av Marit og Eskil: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DP17221718


...det var nok ei Brit du fann, ja: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=59&filnamn=vi17221718&gardpostnr=222&personpostnr=870&merk=870#ovre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert vore inne her og søkt før - men her er i alle fall tre registrerte born av Marit og Eskil: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DP17221718

...det var nok ei Brit du fann, ja: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=59&filnamn=vi17221718&gardpostnr=222&personpostnr=870&merk=870#ovre

Faktisk har jeg ikke sett den transkriberte som kunne spart meg for mye dårlig skrift i kb.  Tusen takk.  Der ser jeg nå at Marit Nielsdatter Trygstad er fadder helt frem til 1753.  Dette betyr vel at hun ikke ble gift og dro fra Trygstad.

 

Jeg hadde alle barna samt en som ikke er med i den transkriberte versjonen som starter i 1718.  (En datter i 1717). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag, Atle.

 

Jeg ser i kb for Ytterøy at de tydeligvis hadde Mosviken under seg.  I din lenke så ser jeg at Mosvik har blitt slått sammen med Inderøy.

 

For øvrig så husker jeg at vi så over til Mosvika fra min svigermors hus i Verdal og vi var kjørte dit en gang for 50 år siden, men ellers har jeg bare info fra nettet.  Selv kommer jeg ikke derfra, men har fra gammelt av slekt på flere gårder på Inderøy og Ytterøy (Gjørv, Velvang, Øvre, Rostad og altså Staberg og Trygstad ++).

 

Jeg er altså ikke lokalkjent og er litt usikker på hvilke gårder som er med i det enkelte bind.  Finnes det gårdsregister på nett?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.