Gå til innhold
Arkivverket

Manglande opplysningar i 1701


Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Eit søk på til dømes Monsrud i Høland i 1701 gjev fleire treff, men det stend ikkje kva for eit sokn plassen ligg i.

 

Her bør det det stå kva for eit sokn dei ulike plassane og postane ligg i. Slik det er no stend alt berre under "Manntall 1701 for Moss, Onsøy, Tune og Veme fogderi og Nedre Romerike fogderi"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Jeg noterer meg at vi må få lagt til mer informasjon. Jeg kan ikke si om vi rekker å få utbedret dette på denne siden av jul, men forbedring skal det bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder transkriberte kirkebøker for "Domkirken prestegjeld", hvor det ikke opplyses om at det er domkirken i Bergen det gjelder. Det finnes jo flere domkirker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder transkriberte kirkebøker for "Domkirken prestegjeld", hvor det ikke opplyses om at det er domkirken i Bergen det gjelder. Det finnes jo flere domkirker ;)

 

Det er nok ikke så enkelt å gjøre noe med for det henger sammen med hvordan de skannede kirkebøkene er presentert. Vi deler kildeinformasjonen med disse. For Domkirken i Bergen er Bergen satt som fylke og Domkirken som prestegjeld, se f.eks her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=4567 og dermed blir kun Domkirken stående som sted for kirkeboken. For Trondheim og Stavanger er bynavnet satt som prestegjeld og Domkirken som sokn så der følger bynavnet med.

 

Jeg skal bringe det videre og se om vi kan få til en bedre visning for Bergens kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bringe det videre og se om vi kan få til en bedre visning for Bergens kirkebøker.

 

Det hadde vært fint :) Problemet kommer spesielt når en søker etter en person på tvers av alle kilder via "Avansert personsøk". Noe annet blir det selvfølgelig om en søker i kilder fra Bergen, da vet man jo hvilket område man er i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.