Gå til innhold
Arkivverket

Buskerud, Røyken: Rut(h) datter av Emma Kristine Henriksen


Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Emma Kristine Henriksen, født 29.09.1891 på Dalebråten i Røyken, Buskerud, fikk en datter, enten i 1909 eller 1910, ved navn Rut(h) (Ukjent far og etternavn). Rut(h) ble nok satt til oppfostring hos andre fordi hun er ikke oppført sammen med sin mor i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036476002733

Rut(h) skal ha bodd i Røyken til sin død på 1990-tallet.

Emma Henriksen giftet seg i 1911, men tok ikke datteren Rut(h) med i sin nye familie.

Jeg finner ikke Rut(h) døpt i Røyken eller Hurum, men det var vel nokså vanlig å dra et bort fra hjemstedet for å føde når moren ikke var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet 1 Ruth f. 25/7 1910 under dissentere i Røyken. Men, foreldrene var tømmermand Bernt (Hansen) Høvik (1886) og h. Emma Torvaldsen Follestad(1887), med bosted Aaros. Disse ble gift 25/9 1909 i Røyken (dissentere).

 

Er det din Emma som ble gift med Bernt Haug (1886 Nannestad)?

 

Det er jo en utrolig navnelikhet her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har også sett denne dåpen, men ikke tenkt nærmere på den før du tar det opp. Jeg skal ringe til et par karer som kan ha noe i minne og så kommer jeg tilbake. Min Bernt var født i 1886 men han Emma var født i 1891 så henne må jeg se nærmere på. I Gravminner for Røyken kirkegår tror jeg at det ersamme Ruth Gaarder født Høvik samme dato, død 25.03.1969. Muligens har Bernt hatt en større produksjon enn jeg har funnet ut til nå. Mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremgår av Ft 1910 for Røyken at Ruth, født 25.7.1910, da bodde hos sine foreldre.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036476004748

 

På samme telling ser vi at min Emma Henriksen bodde på Huseby hvor også hennes kommende mann, Bernt Haug, bodde:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036476002733

Dette indikerer klart at den ettersøkte Ruth ikke var datter av Emma Henriksen. Mvh Steinar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

vet du ikke noe mer om denne Rut/Ruth?

Giftet hun seg, f.eks.?

 

Har leita litt rundt etter dåpen (Bragernes, Sylling/Frogner, uten hell, samt Rikshospitalet).  

 

Astrid 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.