Gå til innhold
Arkivverket

Emilie Josefine Karoline Dybdahl, Lofoten-Skudesnes-Stavanger


Bjørg Vik
 Del

Recommended Posts

Det ER blink Åsbjørg Susort. :) Du verden...

Jeg kjenner igjen navnene på 2 av hennes halvbrødre Sigurd og Lars som bodde i Stavanger på det tidspunkt.

Dette betyr også at det var en datter etter Emilie som het Ellen.

 

Emilie dør året etter sin mor Anna Olene ser jeg.

 

Dette er bare helt fantastisk!! Her har jeg endelig  fått livet til de to Lofoten-barna etter Anna Olena, som det har vært lite snakk om i familien. Først trodde vi det var to døtre, men fant fort ut at det var en gutt og ei jente. Begge var "uægte". Det var vel ei skam kan jeg tenke meg, og skulle vel helst ikke snakkes om.

 

Jeg holder på med ei slektsbok med tanke på mine barn og etterkommere. Anna Olea Rolandsdatter Vik er min manns oldemor og mine barns tippoldemor. Hennes sønn Lars Tobias Vik (Far), Emilies halvbror, var baker bosatte seg i Kvinesdal. Han var en aktiv politiker og respektert mann i bygda. Han har stor slekt etter seg, og flere er interessert i å vite mer om Lofotenbarna. 

Veldig moro å få Arthur Oliver og Emilie Josefine Karoline på plass i slektstreet.

Om noen har flere opplysninger, så mottas de med takk! :)

 

Tusen hjertelig takk alle sammen. 

 

 

Mvh

Bjørg Vik

Endret av Bjørg Vik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det hadde selvsagt vært moro å funnet et bilde av Emilie, men det er nok ikke enkelt.

 

Tenker også at det hadde vært fint å funnet dåpsattest til hennes datter Ellen som  William Shervington er far til.

 

Ekteskapet deres ble tydeligvis oppløst engang på 1920 tallet siden William giftet seg på nytt med Lillian A Cleghorn i 1926 i New York.

Vet også at William døde 14.10.1939, men vet ikke om han hadde barn i sitt andre ekteskap med Lillian.

 

Emilies eldre halvbror Arthur har jeg også fått vite utrolig mye om de siste dagene. Men jeg vet ikke hvor gammel han ble og når tid han døde. Har fått inn 3 barn fra første ekteskap med Bertina Egeland Weeks, og at han fortsatt var i live i 1941, 59 år gammel. Hans andre kone het Theresa Weeks.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/193712-arthur-johannesen-vik-skudesnes/

Endret av Bjørg Vik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillian Shervington fikk en datter i 1929 ifølge US census for 1940. Skal se etter dem i census for 1930, da levde antagelig også William. Kan se ut som datterens navn er feilskrevet, på 'FamilySearch' står det Dorohty, korrekt er kanskje Dorothy.

 

1940 United States Federal Census

Name: Doughty Sharvington

Age: 11

Estimated Birth Year: abt 1929

Gender: Female

Race: Negro (Black)

Birthplace: New York

Marital Status: Single

Relation to Head of House: Daughter

Home in 1940: New York, New York, New York

Street: 129 Street

Inferred Residence in 1935: New York, New York, New York

Residence in 1935: Same House

Sheet Number: 8A

Attended School or College: No

Highest Grade Completed: Elementary school, 6th grade

 

Household Members: Name Age

 

Lillian Sharvington 51 (widow)

Doughty Sharvington 11

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi Williams datter Dorothy i census for 1930. William er gått i land, og er nå Butler, Lillian er hjemmeværende med lille Dorothy.

 

1930 United States Federal Census

Name: Dorothy Sherrington

 

Gender:

Female

 

Birth Year:

abt 1929

 

Birthplace:

New York

 

Race:

Negro (Black)

 

Home in 1930:

Manhattan, New York, New York

 

Relation to Head of House:

Daughter

 

Father's Name:

William Sherrington

 

Father's Birthplace:

British West Indies

 

Mother's name:

Lillian Sherrington

 

Mother's Birthplace:

British West Indies

 

Household Members: Name Age

 

William Sherrington 36

Lillian Sherrington 38

Dorothy Sherrington 1

[1 5/12]

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese.

Jeg stusser på at Dorothy Sherrington/Shervington under kolonnen Race: negro (black).

Om William Shervington er biologisk far til dette barnet, da må moren være farget.

Kankje ikke helt vanlig på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at her er noe som skurrer. Alderen til William og Lillian i 1930 var jo hhv. 50 og 42 år ! Men i census for 1940 stemmer alderen til Lillian med hennes fødselsår. Kanskje er det deres alder i census for 1930 som er feil.

 

Tror vi har rette personer i census for 1940, men de i 1930 kan være feil familie.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i kirkeboka fra vielsen med Emilie at William har oppgitt fødestedet  Antigua i Vest Indien. Farens navn er oppgitt Josef Bentson, IKKE Shervington. ?

Andre steder har han oppgitt Norge, Skandinavien, Gr Britain Vest Indian osv. som sitt fødested.

 

Om Emilie Dybdahl hadde giftet seg i Stavanger i 1905 med en farget mann , så hadde vel det blitt oppstandelse fra en annen verden....

Tenker at William Arnold Shervington må ha vært en hvit mann.

 

Ellers så er William født i 1880 og er 50 år i 1930

Emile Dybdahl er født i 1883,

Endret av Bjørg Vik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fra Karibien har en lys hudfarge, men ble kategorisert som 'black' i USA. Har vanskelig for å tro at vi har funnet en William Shervington, født 10. november 1880 i Karibia (innlegg 23 og innlegg 3), som er en annen mann enn den som giftet seg i Stavanger ...... hva tro dere andre ?

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William Shevringtons fødeby

 

St. John's is the capital and largest city of Antigua and Barbuda, a country located in the West Indies in the Caribbean Sea. With a population of 81,799,[1] St. John's is the commercial centre of the nation and the chief port of the island of Antigua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fra Karibien har en lys hudfarge, men ble kategorisert som 'black' i USA. Har vanskelig for å tro at vi har funnet en William Shervington, født 10. november 1880 i Karibia (innlegg 23 og innlegg 3), som er en annen mann enn den som giftet seg i Stavanger ...... hva tro dere andre ?

 

 

Tror det må være samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 4 Kirkeboka  hvor vielsen er registrert. Far til William A. er oppgitt sjømann Josef Burton. (Bentson et annet sted).

 

Tenker nok det er samme William vi har å gjøre med, han må ha kommet til Norge og Stavanger på et skip? Han var stuert og må ha hatt en viss utdannelse.

Skulle bare likt å hatt et bilde av både han og Emilie.

 

Tenker at noen av søsknene til Emilie hadde snakket om det hvis hun hadde giftet seg med en farget mann. Eller kanskje ikke???  

 

Emilie hadde to halvbrødre som bodde i Stavanger samtidig med henne. En ble kaptein og en annen snekkermester. Vet ikke hvor mye kontakt de hadde, men begge var nevnt i hennes dødsannonse i 1937 sammen med datter Ellen Sherington Jakobsen. Henne skulle jeg også likt å visst mer om.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet tilfeldigvis det bodde farvede personer i Stavanger etter krigen, men kjenner ikke noe til deres bakgrunn, det var vel oftest en forelder som var farvet i disse tilfellene. Det står 'Burton' som etternavn på far til William i kirkeboka.

 

I dødsannonsen for Emilie står nevnt barn og barnebarn så bilder kan nok eksistere blant disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.