Gå til innhold
Arkivverket

USA: Hvor ble det av brødrene Robert og Kristian Lesund som reiste over i 1892?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

For noen venner legger jeg ut spørsmålet her ang. deres morfars brødre:

 

Robert Christensen Lesund f. 21. mai 1870 i Aure, Møre og Romsdal og broren

Kristian Christensen Lesund f. 1. febr. 1873 i Aure, Møre og Romsdal.

 

De utvandret fra Trondheim (via Kristiania) med Thingvalla den 12. mai 1892 med reisemål Traverce City, Michigan.

 

Noen flere opplysninger om disse brødrene har ikke slekta her i Norge, så dermed er spørsmålet: Er det noe å finne om disse karene i USA mon tro?

 

Mvh.

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankomst US:

 

Name: Robert Lesund Arrival Date: 30 May 1892 Birth Date: abt 1871 Age: 21 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Norway (Norwegian) Port of Departure: Christiania Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Norge

 

NAME: Kristian K Lesund ARRIVAL DATE: 30 May 1892 BIRTH DATE: abt 1873 AGE: 19 GENDER: Male ETHNICITY/ NATIONALITY: Norway (Norwegian) PORT OF DEPARTURE: Christiania PORT OF ARRIVAL: New York, New York SHIP NAME: Norge

 

Robert linjenr 834 og Kristian 842 i vedl.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Robert Lesund

New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924

residence:   Thronalyin immigration: 30 May 1892  

 

Kristian K. Lesund

New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924

residence:   Thronalyin immigration: 30 May 1892  

 

 

Ellis Island:

 

 

Lesund, Robert
1892
Thronalyin
Norge
 
Skipsmanifestet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk skal du ha, Egil! Da vet vi litt mere!

 

Og hjertelig takk, Ann Mary, herlig å ha fått deg på banen!!!

 

Mvh.

 

Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tviler jeg ikke på, har selv prøvd å søke, men fant dem ikke. De kan jo selvsagt ha tatt et annet etternavn, f.eks. Christenson el. noe lignende, men enkle å finne var de ikke nei.

 

Mvh.

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De to brødrenes foreldre var Kristian Johnsen Lesund og kona Gunhild Olsdatter. Kan det være at de to brødrene tok "Johnsen" til etternavn siden dette var farens patronym?

 

Ellers er jo både Robert og Christian fornavn som er brukbare "over there". Men det kan jo hende at de ble forkortet til Rob og Chris.

 

Vi er glade for alle funn her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen bror, Jonas K. Lesund, emigrerer i 1893.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000244432

 

Ankomst 26.6.1893:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:J6B6-9XQ

 

Legger også ut FT 1875 for Aure, Kristen Johnsen med familien. Mrk. Robert ikke her, han var hos morbroren til midl. oppdragelse! (se link)

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052357001456

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052357001308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Egil, kanskje hadde det vært mulig å finne Jonas igjen der, og at det dermed blir lettere å finne de to andre brødrene.

 

Mvh.

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at Jonas er i Aure i 1910.   Folketelling 1910 for 1569 Aure herred


Jonas Kristensen Lesund
Nyttig tips!

Klikk på dei blå lenkene i venstre kolonne for å sjå alle detaljer om ein person, eit husvære, ein bustad eller ein tellekrets.


  ID: pf01036801000067 Kjønn: m Rolle:   Alder:   Hushaldnummer: 01 Fødselsdato: 31.01.1866 Personnummer: 004 Fødestad: Aure Familiestilling:   Bustatus: b Sivilstand: ug Sedvanleg bustad:   Yrke: Fisker Sannsynleg opphaldstad:   Arbeidslaus:   Bygning for nattopphald:   Trussamfunn: s Statsborgarskap: n Sjukdomstilstand:   Etnisitet / fars etnisitet:   Sjukdomslengd:   Mors etnisitet:   Yrke til forsørgjar:   Språk:   Slektskap med ektemann:   Etasje:   Skanna bilde:   Skule:   Tilflytta:   Hjemstavnskommune:   Adresse ved forrige teljing:   Stad ved forrige teljing:   Flytta frå adresse:   Flytta frå stad:   Merknader:  
delete.png Vis færre felt


Hushaldmedlem
P.nr. H.nr. Namn Alder/født Fødestad Familiestilling Sivilstand Yrke Bustatus

 

001

01 Ole Olsen Enge 1852 Valsøfjorden hf g Gaardbruker og fisker b

 

002

01 Elen Johnsdatter Enge 21.01.1855 Aure hm g Gaardmandskone b

 

003

01 Olaf Olsen Enge 26.12.1895 Aure s ug Søn b

 

004

01 Jonas Kristensen Lesund 31.01.1866 Aure   ug Fisker b

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01036801000067


Hemneslekt:

 

 

1893 jun. 08 Jonas K. Lesund 1866 U Arbeider Aure Michigan Guionlinjen

http://hemneslekt.net/aure_emigranter.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary, og takk for dette. Denne Jonas var faktisk mine venners morfar, så han ble altså gift og bosatt i Aure.

 

Men hans brødre Robert og Kristian er altså en skikkelig nøtt!

 

Mvh.

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje kan etternavnet ha blitt til Leeson? Jeg finner i alle fall noen Robert Leeson, men om en av dem kan være "vår" Robert er vanskelig å si, dessverre.

 

Nei, dette ble en skikkelig julenøtt!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har gitt oss en skikkelig utfordring her!

 

La inn et innlegg, men oppdaget at det var feil immigr. dato - får lete videre!

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det takker jeg for, Egil!

 

Ja, dette ble en skikkelig utfordring. Håper ikke at de forandret hele navnet slik min bestefars bror gjorde der borte, fra Knud Severin Knudsen til Sam Carl Nelson. HAN ble i alle fall ei skikkelig nøtt.

 

Ikke rart at familien til disse brødrene lurer på hvor de ble av "over there".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at familien ikke vet noen ting om disse brødrene, de skal ikke ha hørt noe mere fra dem etter at de dro til USA. En datter av deres bror Jonas snakket noe om at det var dumt at de ikke ville være norske, dette fordi noen hadde gjenkjent dem der borte, men de snakket bare engelsk og gav seg ikke til kjenne....

 

Så dette blir en ordentlig julenøtt å knekke ja!

 

Kan de ha skiftet identitet totalt, eller....

 

Noe må det da finnes som kan sette oss på sporet av disse karene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Robert var hos morbroren i FT 1875, kunne det vært navn der han kunne ha tatt eller fra plassen Melland? Vet du også når disse gutta ble døpt? 

 

Du nevner at de ble gjenkjent "der borte" - er det mulig å ta rede på hvor og når det skjedde?

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert ble døpt den 26. juni 1870:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2286&idx_id=2286&uid=ny&idx_side=-71

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050706010607.jpg

 

Se post 55.

 

Kristian ble døpt 25. mai 1873:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2286&idx_id=2286&uid=ny&idx_side=-90

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050706010627.jpg

 

Se post 35, nederst på siden.

 

Ellers er det nok dessverre ikke mulig å vite hvor og når de ble gjenkjent i USA, men det burde kanskje ha vært et sted der flere aurgjellinger bodde?

 

Det kan også være en mulighet at i alle fall Robert tok etternavnet Melland der borte, men han kalte seg Lesund da han reiste og ankom USA.

 

Mvh.

 

Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fra den føderale folketellingen i 1900:

 

Christian Johnson f. feb. 1873 i Norge, bosted Handsboro town, Harrison, Mississippi, USA, alder 27, gift, ekteskap ca. 1896, Immigrasjon 1882, rase: hvit, Etnisitet: American, gift med Ellen Johnson 22, sønner Christian 4 og James 1 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...Men Nelly kan vel også ha blitt til Ellen for den del. Ingen ting overrasker meg når det gjelder navn når man holder på med folk som dro til USA.

 

Denne vielsen finner jeg ikke på MyHeritage, de har den vel ikke der da.

 

Jeg har forresten vært bort i en Robert Jonhson også som kan passe i alder med "vår" Robert, men han bodde i LA, California og var da enkemann.

 

Folketellingen i 1940: Robert Johnson f. ca. 1870 i Norge,bosted 828 W 25th St. Los Angeles, A D 68, California, 70 år gammel, bodde på samme sted i 1935, hvit, enkemann. Han bodde alene.

 

I det hele finner jeg bare to ganger Robert Johnson ved såkalt supersøk på MyHeritage. Ved folketellingen i 1920 finner jeg denne:

 

Robert Johnson født ca. 1870 i Norge, bosatt Clatsop, Oregon, USA, 50 år og enslig, immigrasjon i 1891, hvit, foreldrene var norske. Han bodde også alene. Dette kan være samme person fra folketellingen i 1940, han kan ha vært gift etter 1920 og bosatt i California. Og har da gjerne ingen etterkommere.

 

Ved denne folketellingen i 1920 finner jeg foran Robert en mann fra Finland, etter Robert står nordmannen Victor Vinje på 32 år.

 

At brødrene fra Aure kan ha tatt Johnson til etternavn er jo mulig da deres far het Kristian Johnsen (Lesund). Men sikker kan vi ennå ikke være på at dette er de riktige personene.

 

Mvh.

 

Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han i Oregon:

 

 

Robert Johnson

United States Census, 1920

Name: Robert Johnson Event Type: Census Event Year: 1920 Event Place: Astoria Ward 1, Clatsop, Oregon, United States Gender: Male Age: 50 Marital Status: Single Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Birth Year (Estimated): 1870 Birthplace: Norway Immigration Year: 1891 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M4ZY-QQ7

 

 

 

Finner også denne:

Robert Johnson

Boarder

United States Census, 1900

birth: Un Norway residence: 1900 Precinct 2 San Francisco city Ward 28, San Francisco, California, United States immigration: 1890   other: Carl Anderson, John J Foley, H Bartello, Charles Percy, Alex Patterson, Robert Anderson...

 

 

Han i California:

 

Robert Johnson
United States Census, 1940

Name: Robert Johnson Event Type: Census Event Date: 1940 Event Place: Councilmanic District 15, Los Angeles, Los Angeles Township, Los Angeles, California, United States Gender: Male Age: 70 Marital Status: Widowed Race (Original): White Race: White Relationship to Head of Household (Original): Head Relationship to Head of Household: Head Birthplace: Norway Birth Year (Estimated): 1870 Last Place of Residence: Same Place

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:K9Z2-T8S

 

View the document:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-27797-3064-91?cc=2000219

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Ann-Mary!

 

Jeg har igjen søkt på supersøk på MyHeritage og funnet den samme familien som jeg fant i 1900 i Mississippi i Louisiana ved folketellingen i 1920, men med noen forskjeller både med navn og alder, men det er uten tvil de samme, da de har sønnene Christian og James som er født i Mississippi. Dumt at jeg ikke kan legge ut dokumentet her, men her står det i alle fall:

 

Christian Johnson, 53 (?) år, født i Norge, maler, bosatt Orleans i Louisiana, immigrert 1888(?), nat. 1892.

Mary Johnson, 35 år (kone nr. 2?), født i Mississippi, USA.

Christian Johnson, sønn, 24 år, født i Mississippi, carpenter.

James Johnson, sønn, 20 år, født i Mississippi, soldier.

Ommend Johnson, sønn, 12 år, født i Mississippi.

Robertha Johnson, datter, 9 år, født i Mississippi.

Llmar Johnson, sønn, 6 år, født i Louisiana.

Cathrine Johnson, datter, 3 år, født i Louisiana.

en sønn Johnson, 1 år, født i Louisiana.

 

Jeg legger merke til at det her er en datter Robertha, kan det være en oppkalling etter farbroren mon tro? Og den eldste sønnen etter farfaren.

 

Uansett så er dette den samme Christian Johnson som er oppgitt å være født i febr. 1873 ved tellingen i 1900, selv om han her har fått feil alder.

 

Mvh.

 

Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.