Gå til innhold
Arkivverket

Hildur Marie Iversen Født 23 Feb 1907 fra osterøy eller lindås ,


guest
 Del

Recommended Posts

Hva er skrevet om Lars Iversen som var gårdseiger  født 1826 fra Lindas , hva opphav kommer han fra  ? er det samme Iversen slekt som går inn i Slektstreet Brynjulf Langballe  ? dette kunne vert gøy og finne ut av ! Men da må jeg ha hjelp av dere ;) Eller Rangela Olsdatter  1822 Hosangers Osterøy ,  

 

mvh jan 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Andreas Simonsen født 1828 og Christopher Simonsen Krabben født  1854 er dette samme slekt ? hva kilder ligger ute mot disse to ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christofer Simonsen
 

 

 

 
 
ID: pf01036896000250 Kjønn: m Rolle:   Alder:   Husholdningsnummer: 01 Fødselsdato: 16.12.1854 Personnummer: 001 Fødested: Hafslo i Saagen Familiestilling: hf Bostatus: b Sivilstand:   

 

 

 

Her er nok rett person , Christopher Simonsen Krabben Fødselsdato 1854  hva kommer navnet Krabben fra ?

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:
 
Christopher Simonsen f. 16.desember 1854 er din tipp-tipp oldefar på din fars side. Han var far til Karen Marie Christophersdatterf. 13.juli 1874 og gift med Elias Andersen (Sagstad) Fosse f. 28.desember 1869. - De var foreldre til Anders Elias Fosse f. 10.april 1906 og var gift med Hildur Marie Iversen f. 23.februar 1907.

Christopher Simonsen f. 16.desember 1854 er også nevnt som Christopher Simensen Elvetun, var sønn av husmann med jord: Simon Cristophersen, som ve tellingen 1865 befinner seg på Elvethun med Sanden i Hafslo med kona Mari Pedersdatter død 9.juli 1874 på Elvethun.

Ved folketellingen 1875 befinner Simon seg hos sine foreldre på Motræ, 52a (148) i Hafslo, hvor han hjelper sin fader, mens barna var på forskjellige gårder:
Datteren Cecilie Simonsdatter og broren (yngste sønnen) Hans befinner seg på Ugulsvik i hush. nr. 2, hos jordbruker Simon Gjæstsen og kona Anne Nilsdatter. Datteren Eli befinner seg samme sted i (hush. nr. 1), som tjenestepike hos gårdbruker og selveier Johannes Simonsen og kona Bertha Tostensdatter.
Datteren Marie er ved tellingen 1875 i fostring på gården Baten store, hos gårdbruker og selveier Peder Markussen og kona Britte Lassesdatter; forsørget af Faderen
Yngste datteren Synneva befinner seg ved tellingen 1875, som pleiedatter på Tangen i Hafslo hos; husmann med jord Jens Pedersen og kona Kari Iversdatter.

Han inngikk nytt ekteskap i Hafslo da han var 57 år den 8.juni 1877 med den 50 år gamle Berta Ingebrigtsdatter og drev som husmann med jord og dagarbeider på Krabben i Hafslo ved tellingen 1900.
Han døde som fattig på gården Mo (Motræ?) den 6.april 1905.

Jeg foreslår på det varmeste at du skaffer deg et slektsprogram, for jeg registrerer at du roter noe aldeles forferdelig med dine forfedre.
Personlig bruker jeg Brothers Keeper, som jeg er veldig fornøyd med.

Mvh og *Smil* fra Rigmor
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk Rigmor . ja jeg hadde et slektsprogram på den andre pc men den gikk i stykker , må nok få meg et bedre slektprogram,  men takk igjen Jeg håper at dere forstår hva jeg skal finne ut av ang dette ? Vi må finne ut av saker ang kirkebøker .  hva er grunnen til disse dna matchene . jeg ønsker og finne ut av dette før øyvind skal møte noen kjente tyskere fra en kjent slekt . viktig for meg . og vi må finne ut hva røtter kommer Fosse og sagstad slektene fra Y dna siden , siste vi har med fullt navn er Halvor N sagstad født 1758 død 1818

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke begriper jeg hvorfor dere fortsatt holder på med dette ang. tilknytning til eventuelt Hohenzollern/Keiseren, for det med keiseren er motbevist at ikke kan stemme.

Har dere noen tilknytning til Tyskland på noe vis, må det være styggelig langt tilbake, for så langt jeg har klart å sjekke opp forfedrene dine, så er det bare vestlendinger.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at dette er rett ang Fosse siden , Så for vi se hva de kommer med ang denne testen som skal opp nå i slutten av august , For håpe at slekten avslutter dette når det endelig ligger et klart svar , Fosse og sagstad er jo interessent nok for meg . ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rigmor . Fant du en Halvard Andersson Holme (ca 1663 - 1738 i denne sagstad Fosse slekten ?

 

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du det er denne slektstavla du har sett på? http://look.no/anita/slekt/webcards/wc50/wc50_313.htm
 
Om denne slektslisten er korrekt, så er jo Halvard Andersson Holmen farfar til Nils Andersen Sagstad. Da må du jo prøve å finne dåpen til Nils Andersen Sagstad og se om du kan få bekreftet det på noe vis om Anders Halverssen Holme er hans far og eventuelt et skifte som bekrefter om han var sønn av Halvard Andersson Holmen.

Nils Andersen Ytre Sagstad, gravlegges i Hamre krk.66 år gl. den 25.juni 1797. (f. omkr. 1731?) Hans kone Agate Johannesdatter Litland gravlegges februar 1804 Hamre krk. 70 år gl. (f. omkr. 1731?) Hun oppgis å være 70 år når hun gravlegges, men 77 år ved tellingen 1801. - Mulig det skulle stått 67 år ved tellingen?

- De ble gift i Hosanger 19.juni 1757.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

  •  

Skrevet 01 October 2013 - 06:10

Dersom spørsmålet i denne tråden er om Elias Andersen Fosse (født 1869) og hans forfedre, vil Meland bygdebok kunne hjelpe. Mannslinjen kommer fra Øvre Sagstad, går til Nedre Sagstad, og til sist til Holme, og forbindelsen til Fosse kan følges tilbake til siste halvdel av 1700-tallet:

 

Elias var sønn av Anders Andersen Øvre Sagstad (1835-1925) og Gjertrud Knutsdatter Fosse (1841-1918). Gjertrud var datter av Knut Olsen Fosse (1812-1864) og Olina Halvardsdatter Øvre Sagstad (1802-1886). Knut Olsen var sønn av Ole Andersen Fosse (ca. 1775-1823) og Inga Knutsdatter Øvre Sagstad (1778-1857). Ole Andersen var sønn av Anders Larssen (født ca. 1747 på Hovden, Osterøy-1780) og Gjertrud Olsdatter (født ca. 1740 på Midt Mjelde, Osterøy-1806).

 

Mannslinjen på Øvre Sagstad kommer fra det som er bruk 2. Anders Andersen Øvre Sagstad var sønn av Anders Halverdsen Øvre Sagstad (1796-1888) og Inger Sjursdatter Holme (1794-1874), sønnesønn av Halvard Nilsen Øvre Sagstad (1758-1818) og Marta Olsdatter Lygra (ca. 1761-1834), og sønnesønns sønn av Nils Anderssen (født 1733 på nedre Sagstad-1797) og Ågot Johannesdatter Øvre Sagstad (ca. 1730-1804).

 

Nils Anderssen Nedre Sagstad (1733-1797) var sønn av Anders Halvardsen (født Holme 1706-1771) og Kari Nilsdatter Øvre Sagstad (1692-1766), og Anders Halvardsen var sønn av Halvard Andersen Holme (ca. 1663-1738) og Anna Monsdatter Tveito (ca. 1680-1749), og sønnesønn av Anders Holme (født ca. 1623-1693). Den forrige brukeren på Holme het Halvor Arnesen, og kan ut fra navn og alder være far til Anders (født ca. 1623), men her er kildene for sparsomme med sine opplysninger til at noe sikkert kan sies.

 

Mannslinjen til Elias Anderssen Fosse kan altså følges tilbake til Anders Holme, født ca. 1623. 

 
Yngve Nedrebø hadde vist jobbet mye med denne slekten , 
 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så litt på den slektstavlen der også .Ang Fosse og sagstad og deres gårdbruk og land den gang , interessant er jo det :)  jeg har funne ut litt om Lars Iversen som var gårdseiger  født 1826 fra Lindas , jeg lurer på om denne slekt går inn i denne Iversen slekten fra Hafslo der det var en prest som het iversen  om det kan være samme slekt som langballe slekten ? , Det kunne vert gøy og finne ut av ang disse dna treffene på family finder :)Da må jeg få lov til og spørre om hjelp . men jeg har lite info om Iversen og slekten deres sitt opphav og røtter . 

 

mvh jan 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Iversen ble ikke født i 1826. Han ble født på Hodne i Lindås 2.mars 1829 og døpt i Lindås 8.mars 1829
I tellingen 1865 på Stendalen - fra 1875 og videre på Kalleklev (Steindalen)
Lars og Ragnella hadde 6 barn, men ihvertfall tre av de døde i ung alder.
Lars 1.kone døde av lungetæring 3.juli 1891og Lars inngikk raskt et nytt ekteskap den 28.november 1891, med Gunilde Olsdatter Kleppe. Ved tellingen 1900 bor paret som føderådsfolk på Kalleklev (Steindalen) med den eldste sønnen Ole.
Lars døde 26.august 1903 på Kalleklev; og dødsårsaken var "Selvmord ved Hængning".

Finner ikke noen forbindelser til de du nevner.

*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rigmor du er flink . men trist og lese ang lars Selvmord ved Hengning huff ,   Trist alt de eide hadde de mistet .  gården ble overtatt av andre .  ble litt trist dette stakkars folk ja   

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet tidslinje.gif Lars Iversen Husfader g Gaardbruger og Selveier 1826 Lindaas Prgj.   tidslinje.gif Rangela Olsdatter hans Kone g   1822 Hosangers Prgj.   tidslinje.gif Ole Larssen deres Søn ug   1852 Hosangers Prgj.   tidslinje.gif Martines Larssen deres Søn ug   1864 Haus Prgj.  
 
her står det at han fikk to barn og at han var født 1826 ?
 
 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet tidslinje.gif Lars Iversen Husfader g Gaardbruger og Selveier 1826 Lindaas Prgj.   tidslinje.gif Rangela Olsdatter hans Kone g   1822 Hosangers Prgj.   tidslinje.gif Ole Larssen deres Søn ug   1852 Hosangers Prgj.   tidslinje.gif Martines Larssen deres Søn ug   1864 Haus Prgj.  

 

her står det at han fikk to barn og at han var født 1826 ?

 

Han er født i 1829. Tellingen 1865 og 1875 har feil fødselsår. 1900 har korrekt.

Gift Gårdbruker Lars Iversen Kalleklev f. 1829 Hodne i Lindaas, døde på Kalleklev.

23 år når han inngikk ekteskap 6.juli 1852: Ungkar og Pladsmand Lars Iversen 23 år, født Hodne i Lindaas ...? Bjørvig og Pige Ragnella Olsdatter 28 år, født Romereim

Hans far: Iver Larsen

Hennes far: Ole Johannesen

Forlovere: Ole Christensen Bjørvig og Lars Knudsen Bjørvig

 

Kilde: Hosanger, Ministerialbok nr. A 8 (1849-1863), Ekteviede 1852, side 185, nr.23.

 

*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk , fint at dukom også :) her var jo litt info , :)

Ja, det er de samme opplysningene som jeg ga deg ista.

 

 

*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans far: Iver Larsen
Hennes far: Ole Johannesen

 

står det nå men jeg er for trøtt Otter god natt , jeg trodde han Lars Iversen Hodne f: 1826 men det var feil 1829 er rett , 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.