Gå til innhold
Arkivverket

Noe er galt, hvorfor finner jeg ikke disse personene ved søk?


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Et søk i FT1801 finner 47 Amund/Ammund Christensen, 2 av dem er bosatt i Ullensaker:

 

På Major Sæter bor mine forfedre, Amund Christensen med kone Margrethe Nielsd. og deres 2 barn, Halvor og Marthe.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058227004206

 

På Hveemb bor den ugifte 19-åringen Amund Christensen

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058227004015

 

Både Sætregårdene, Major Sæter som trolig er den tidligere Rulnes, og Sedsvold, ble på et tidspunkt lagt under Dal. Det var jo rett ved en større militærleir, så det var nok veldig mange småplasser eller bolighus under dem igjen, sikkert mange uten noe særlig jord. Bl.a. døde Halvors kone Anne i 1844 i Skinderudstuen under Dahl, mens ved barnedåpene var de oppgitt til å bo på Sedsvoldeie, så navnene ble nok delvis brukt om hverandre.

 

I 1803 blir lille Anne født på Sedsvold, eller Sidsvolds Eie som det står i den transkriberte kirkeboka

Far Amund Christensen, mor Marthe Xphersd.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000008577043

 

Det aller enkleste Personsøket, er 'anne 1803' som finner 1416 personer, ved å legge til 'ullensaker' finner jeg 3 stk, ingen er 'min'. Resultatet ved å bytte til 'anne 1803 sidsvolds eie', eller ved å legge til 'amund'; null treff.

 

Hvis jeg søker i Avansert Personsøk på Fornavn=Anne, Hendelsesdato=1803, finner jeg 538 stk. Anne, men ikke 'min'.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person_avansert?fra=&til=&fornavn=anne&etternavn=&kjonn=&fodselsaar=&fodselsdato=&fodested=&bosted=&jobb=&hendelsesdato=1803&connection=overid&b1_fornavn=&b1_etternavn=&b1_kjonn=&b1_fodselsaar=&b1_fodselsdato=&b1_fodested=&b1_bosted=&b1_jobb=&b2_fornavn=&b2_etternavn=&b2_kjonn=&b2_fodselsaar=&b2_fodselsdato=&b2_fodested=&b2_bosted=&b2_jobb=&page=1

 

Hvis jeg søker i Avansert Personsøk på Fornavn=Anne, Fødselsår=1803, finner jeg 1000 stk. Anne, men ikke 'min'.

 

Hvis jeg søker i Avansert Personsøk på Fornavn=Anne, Hendelsesdato=1803, Fødselsår=1803, finner jeg 88 stk. Anne, men ikke 'min'.

 

Hvis jeg søker i Avansert Personsøk på Fornavn=Anne, bosted=Sidsvolds Eie eller Ullensaker, uten årstall, finner jeg ingen.

 

Hvis jeg søker på Døpte i Finn Kilde, Fornavn=Anne og Fødselsår=1803, finner jeg 96 stk. Anne, men ikke 'min'.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/dp?fornavn=anne&etternavn=&kjonn=&stilling_stand=&bosted=&fodested=&fodselsdato=&fodselsaar=1803&alder=&ekte_uekte=&gift=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=&stadfestet=&sted=&melding=&sogn_kirke=&merknader=&page=2

 

Hvis jeg søker på Døpte i Finn Kilde, Fornavn=Anne og bytter til Hendelsesesår=1803 istedenfor fødselsår, får jeg 1000 treff, bergrenser jeg til Ullensaker får jeg 5, deriblandt 'min'.

 

Hvis jeg i Døpte i Finn Kilde søker på Fornavn=Anne, Etternavn=Amunds*, Fødselsår=1803, finner jeg ingen.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/dp?fornavn=anne&etternavn=amunds*&kjonn=&stilling_stand=&bosted=&fodested=&fodselsdato=&fodselsaar=1803&alder=&ekte_uekte=&gift=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=&stadfestet=&sted=&melding=&sogn_kirke=&merknader=

 

Hvis jeg samme sted søker på Fornavn=Anne, Etternavn=Amunds*, Hendelsesår=1803 finner jeg 11 stk. Anne, men ikke 'min'.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/dp?fornavn=anne&etternavn=amunds*&kjonn=&stilling_stand=&bosted=&fodested=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&ekte_uekte=&gift=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=1803&stadfestet=&sted=&melding=&sogn_kirke=&merknader=

 

Hvis jeg søker på Amund Christens*, Hendelsesår=1803 i Avansert Personsøk, får jeg dette magre resultatet: 0

post-2575-0-24569400-1418535164_thumb.jpg

 

Hvis jeg søker på Amun*/Ammun* Christens*, Hendelsesår=1803 i Døpte i Finn Kilde, finner jeg 4 stk., deriblandt 'min'.

 

Hvis jeg søker på Anne i Avansert Personsøk, med hendelsesdato 1803 og tillegg av biperson Amund/Ammund Christens* får jeg dette resultatet: 0

post-2575-0-60800300-1418537123_thumb.jpg

 

Hvis jeg gjentar søket men med fødselsår 1803 på Anne, eller tar vekk alle referanser til årstall, er resultatet det samme: 0

 

Jeg har forsøkt å være så rund som mulig med hensyn til de nye søkesidene, også med kommentarer ovenfor andre som har ytret ganske krasse meninger om søkevansker. Jeg må imidlertid si at jeg synes det er veldig lite samsvar mellom resultatene av endel av søkene jeg viser til her, særlig når jeg har vært så beskjeden med opplysninger i søkene for å få størst mulig bredde. Det er ikke rart at folk ikke finner fram til personene de søker etter. Det er bare flaks hvis man finner den riktige 'oppskriften' for søkene, og den like viktige biten, det å kunne eliminere personer fra søkene blir jo også ganske håpløst. Jeg skjønner ikke hvorfor transkriberte kilder ikke kommer fram i alle disse søkene, og vel å merke, den transkriberte versonen har ligget inne i 6 mnd.

 

Jeg vet ikke om det er 'min' forfar Amund som er faren til Anne. Jeg håper det er en annen, selv om man ikke kan vite med sikkerhet, men det er jo uansett et viktig bidrag i eliminasjonsprosessen. Opprinnelig fant jeg Annes dåp i 1803 ved å lete navn for navn, linje for linje i kirkebøkene, og det ser ut som om jeg blir nødt til å fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt usikker på om det er personane eller søkemotorane du ikkje finn ut av, men dersom det kan vere til hjelp, så giftar denne Amund Christensen Weem seg med Marthe Christophersen Riisebroe i desember 1802, og det er vel dei som er foreldre til Anne i 1803.

øverst andre kolonne, venstre side
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 11 (1777-1816), Ekteviede 1803, side 66.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7641&idx_id=7641&uid=ny&idx_side=-70
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061103010070.jpg

mvh Egil

Endret av Egil Russøy - Førde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg søker i Avansert Personsøk på Fornavn=Anne, Fødselsår=1803, finner jeg 1000 stk. Anne, men ikke 'min'.

 

Hvis jeg søker i Avansert Personsøk på Fornavn=Anne, Hendelsesdato=1803, Fødselsår=1803, finner jeg 88 stk. Anne, men ikke 'min'.

 

Hvis jeg søker i Avansert Personsøk på Fornavn=Anne, bosted=Sidsvolds Eie eller Ullensaker, uten årstall, finner jeg ingen.

 

Hvis jeg søker på Døpte i Finn Kilde, Fornavn=Anne og Fødselsår=1803, finner jeg 96 stk. Anne, men ikke 'min'.

 

[...]

 

Jeg har forsøkt å være så rund som mulig med hensyn til de nye søkesidene, også med kommentarer ovenfor andre som har ytret ganske krasse meninger om søkevansker. Jeg må imidlertid si at jeg synes det er veldig lite samsvar mellom resultatene av endel av søkene jeg viser til her, særlig når jeg har vært så beskjeden med opplysninger i søkene for å få størst mulig bredde. Det er ikke rart at folk ikke finner fram til personene de søker etter. Det er bare flaks hvis man finner den riktige 'oppskriften' for søkene, og den like viktige biten, det å kunne eliminere personer fra søkene blir jo også ganske håpløst. Jeg skjønner ikke hvorfor transkriberte kilder ikke kommer fram i alle disse søkene, og vel å merke, den transkriberte versonen har ligget inne i 6 mnd.

 

Jeg vet ikke om det er 'min' forfar Amund som er faren til Anne. Jeg håper det er en annen, selv om man ikke kan vite med sikkerhet, men det er jo uansett et viktig bidrag i eliminasjonsprosessen. Opprinnelig fant jeg Annes dåp i 1803 ved å lete navn for navn, linje for linje i kirkebøkene, og det ser ut som om jeg blir nødt til å fortsette med det.

 

Hvis du ser på den aktuelle dåpsposten, ser du at personposten til dåpsbarnet kun inneholder fornavnet Anne, foruten rollen barn. Feltet for alder og fødselsår er tomt (kilden oppgir kun dåpsdatoen, som er registrert på hendelsesnivået), og likeledes er bostedsfeltet tomt (kun faren er registrert med bosted). Dette er den direkte årsaken til at du ikke får treff når du kombinerer fornavn=Anne med fødselsår og/eller bosted.

 

Vi kan være enige om at dette begrenser søkemulighetene. Når det gjelder eventuelle tiltak, vil jeg sette i gang en intern diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil, jeg har hatt flere innlegg om søkeprosessene, både frustrasjoner og sutring, men også kommentarer, rettledninger og løsningsforslag. Jeg skriver denne tråden fordi jeg reagerte på søkeresultatene jeg fikk underveis i prosessen, jeg hadde helt sikkert funnet vielsen når jeg hadde kommet så langt. Takk for linken likevel. :)

 

Takk for en foreløpig tilbakemelding, Kristian. Jeg tok med en haug med forskjellige søk for å vise hva man har gjort når man ikke finner personen man leter etter, og ikke bare komme med en tom klage på at søket ikke gir noe resultat.

Du hoppet elegant over mine første søk der jeg bare søkte etter Anne og hendelsesår, og unnlot å ta dem med i det vedlagte sitatet. Forstår jeg deg rett når jeg spør om problemet kanskje kan være at dataene ligger i forskjellige baser, én med bare selve dåpsinnføringen og med diverse indekseringer til andre data?

 

Den siden man kommer til når man finner en person i søket etter døpte i finn kilde, er den jeg linket til først:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000008577043

 

Ved å klikke på Dåpsnummeret 265 i det første bildet, finner man den aktuelle 'dåpsposten' du viser til.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/hending/hd00000001736549

 

Bortsett fra at sistnevnte inneholder litt mere informasjon, f.eks. at dåpsdagen var Fastelavens-Søndag, så ser ikke jeg noen grunnleggende  forskjell på skjemaene, det er ingenting som tilsier at ikke alle data er søkbare, eller at det er forskjellige data det er snakk om. Jeg kan altfor lite om databaser, men jeg har da fått med meg såpass i informatikkstudiet at jeg burde ha skjønt det hvis det fantes en indikasjon på at ikke alt på skjemaene er søkbart. Jeg tror ikke det oppfattes annerledes av en som ikke har noen annen bakgrunn enn som vanlig databruker.

 

Nå har vel arkivverket vært maksimalt uheldig ved at omleggingen kommer samtidig med at man må presse igjennom 1814-1914-prosjektet, og også hele tiden ha 'truselen' om stenging av de gamle arkivsystemene hengende over hodet. Som jeg har sagt i flere innlegg, dere må få tid til å få på plass detaljene. Jeg synes imidlertid at det her handler om mere enn finpussing, og at det går mere på de grunnleggende søkefunksjonene.

 

Jeg skriver denne tråden for å belyse et problem som jeg tror veldig mange har møtt i sine søk, det er absolutt ikke for å komme med sur kritikk. Fagpersoner har ofte en tendens til å grave seg ned i tekniske detaljer, og glemmer ofte den første delen av ordet informasjonsteknologi. Bruksanvisninger burde kanskje skrives av folk som ikke har peiling på hva de egentlig gjør! Invitér 20 personer uten databakgrunn, fortell dem at man kan søke i arkivene på internett, og se hva de gjør for å finne fram. Når de står fast, så gi dem den aller enkleste form for bistand uten detaljer. Notér hvert enkelt steg de foretar seg, og spør dem hvorfor de gjør det, så finner dere fort fallgruvene. :)

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en foreløpig tilbakemelding, Kristian. Jeg tok med en haug med forskjellige søk for å vise hva man har gjort når man ikke finner personen man leter etter, og ikke bare komme med en tom klage på at søket ikke gir noe resultat.

Du hoppet elegant over mine første søk der jeg bare søkte etter Anne og hendelsesår, og unnlot å ta dem med i det vedlagte sitatet.

 

Beklager hvis svaret opplevdes som ufullstendig, men det var omtrent hva en far med to små barn kunne rekke en søndags formiddag :)

 

 

Forstår jeg deg rett når jeg spør om problemet kanskje kan være at dataene ligger i forskjellige baser, én med bare selve dåpsinnføringen og med diverse indekseringer til andre data?

 

Den siden man kommer til når man finner en person i søket etter døpte i finn kilde, er den jeg linket til først:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000008577043

 

Ved å klikke på Dåpsnummeret 265 i det første bildet, finner man den aktuelle 'dåpsposten' du viser til.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/hending/hd00000001736549

 

Bortsett fra at sistnevnte inneholder litt mere informasjon, f.eks. at dåpsdagen var Fastelavens-Søndag, så ser ikke jeg noen grunnleggende  forskjell på skjemaene, det er ingenting som tilsier at ikke alle data er søkbare, eller at det er forskjellige data det er snakk om. Jeg kan altfor lite om databaser, men jeg har da fått med meg såpass i informatikkstudiet at jeg burde ha skjønt det hvis det fantes en indikasjon på at ikke alt på skjemaene er søkbart. Jeg tror ikke det oppfattes annerledes av en som ikke har noen annen bakgrunn enn som vanlig databruker.

 

Informasjon knyttet til handlinger og informasjon knyttet til personer ligger i to forskjellige tabeller i samme database. Det er kobling mellom en handlingspost og de tilhørende personpostene.

 

De to forskjellige visningene er ikke poenget her, slik jeg ser det. Den ene er ei personvisning, som viser alle persondata for hovedpersonen, et sammendrag av persondata for alle personer tilknyttet handlingen, og et sammendrag av handlingsdata. Den andre er ei handlingsvisning, som viser alle handlingsdata, samt sammendrag av persondata for alle personer tilknyttet handlingen. Siden det i det hele tatt er registrert sparsomt med opplysninger (det står vel ikke mer i kirkeboka), blir visningene nokså identiske hva gjelder innhold.

 

Poenget er derimot at noe er persondata knyttet til person A (barnet), noe er persondata knyttet til person B (faren), og noe er handlingsdata knyttet til dåpen. Når det avanserte personsøket søker gjennom alle personposter, blir "problemet" at personposten Anne ikke har verken bosted (registrert på faren) eller fødselsår (kilden oppgir bare dåpsdato, som er handlingsdata).

 

Særlig lenger skal jeg ikke prøve å gå i min forklaring, for heller ikke jeg kan særlig mye om databaser, utover praktisk erfaring.

 

 

 

Jeg skriver denne tråden for å belyse et problem som jeg tror veldig mange har møtt i sine søk, det er absolutt ikke for å komme med sur kritikk.

 

Jeg synes det var et interessant innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du hoppet elegant over mine første søk der jeg bare søkte etter Anne og hendelsesår, og unnlot å ta dem med i det vedlagte sitatet.

 

1803 er ikke en hendelsesdato. Når bare året er kjent, må man søke i alle datoer i 1803, da må formatet være 1803* (via Avansert personsøk). Søker man via en spesifikk kilde, kan hendelsesår angis.

 

Resultat av 'Anne' med hendelsesdato '1803*' i Ullensaker = 11 treff: http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person_avansert?fra=&til=&k[]=0235&fornavn=anne&etternavn=&kjonn=&fodselsaar=&fodselsdato=&fodested=&bosted=&jobb=&hendelsesdato=1803*&connection=overid&b1_fornavn=&b1_etternavn=&b1_kjonn=&b1_fodselsaar=&b1_fodselsdato=&b1_fodested=&b1_bosted=&b1_jobb=&b2_fornavn=&b2_etternavn=&b2_kjonn=&b2_fodselsaar=&b2_fodselsdato=&b2_fodested=&b2_bosted=&b2_jobb=

 

Bak feltet Hendelsesdato i Avansert Personsøk kunne man med fordel ha lagt til en kort beskrivelse av hvilket format som kan benyttes (selv om det er beskrevet i hjelp).

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to forskjellige visningene er ikke poenget her, slik jeg ser det.

 

Nei, ikke jeg heller, men det var forsåvidt du sjøl som nevnte dem... :)

 

 

Poenget er derimot at noe er persondata knyttet til person A (barnet), noe er persondata knyttet til person B (faren), og noe er handlingsdata knyttet til dåpen

 

 

OK, jeg har forsåvidt gått i den fella før engang i forbindelse med det jeg mente var en feil i folketellinger, d.v.s. at dette bare er en transkribert utgave av en kirkebok, en elektronisk avskrift av originalen lagret av arkivverket, som ikke skal inneholde data som ikke står i originalen.

 

Jeg ser med en gang problemt med at dere har et personsøk og en Finn Kilde som ikke gjør som brukerne forventer, og litt av årsaken er kanskje hvordan data er behandlet. Du nevner persondata, og de viser til opplysninger om den enkelte person i en post som utgjør en dåpshandling, og i den forbindelse deler dere jo opp informasjonen i posten.

 

Jeg tenker helt annerledes! Jeg sjøl har nemlig gått ut fra at det er kirkeboka som er selve kilden som er skrevet av, og at alle enkeltinnføringer av kirkelige handlinger i den, er poster som er skilt ut fra hovedkilden og skal ledsages av all kjerneinformasjon som prestegjeld/sogn, dåpsdato, hendelsesår og  sidetall hvis de er tilgjengelig, og det er de jo som regel. Dere deler jo opp enkeltinnføringene i nye poster, i dette tilfellet knyttet til personene

Fødselsår er vanskelig, mange er født i et annet år enn de er døpt, og ofte er det ikke oppgitt noen fødselsdato, så en beregnet fødselsdato vil ikke være særlig nøyaktig. 

Bosted er også vanskelig, ved f.eks. uektefødte kan man jo ha to adresser på foreldrene, andre steder er det ingen adresser.

Mange dåpsinnføringer er også svært omfattende med hensyn til navn og adresse på fadrene, som var en svært viktig brikke i en kirkelig handling fordi de er kirkens garantister for at dåpen blir fulgt opp. Jeg tror ingen av disse tingene oppfattes som sekundærinformasjon av brukere, eller kun som deler av en personpost for deltagere i dåpen.

Hvis det er knyttet adresse til en person i en personpost i en dåpshandling - selv om den personen ikke er den primære personen, så blir det vel også feil hvis man ikke behandler den adressen som en del av personposten til primærpersonen. For de aller fleste av oss, er det vel det døpte barnet som er primærpersonen ved en barnedåp.

 

Det er jo nettopp de bitene av den tilgjengelige, samlede informasjonen vi bruker som grunnlag for et manuelt søk i kildene, i dette tilfellet kirkebøkene.

 

Når jeg sier takk for foreløpig tilbakemelding, er det fordi jeg tror dere er nødt til å gå igjennom endel av punktene jeg har nevnt som en del av grunnlaget for en intern diskusjon, som du også sjøl kommer inn på, og så komme tilbake til oss med en liten redegjørelse når tiden tillater det, gjerne i denne tråden. Ikke fordi jeg påpeker det, men fordi dere også må ha fått med dere uttalelser både i dette og andre forumer, hvor det er mange som har uttalt at de ikke lenger bruker digitalarkivet fordi de ikke skjønner noe av hverken søkemuligheter og/eller søkeresultater. Hvis deler av det kan rettes på uten alt for mange omfattende endringer, vil det være til stor nytte for alle parter. (selv om jeg fortsatt synes at dere har valgt en av de databaseløsningene som har det teiteste og minst brukervennlige grensesnittet av alle... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak feltet Hendelsesdato i Avansert Personsøk kunne man med fordel ha lagt til en kort beskrivelse av hvilket format som kan benyttes (selv om det er beskrevet i hjelp).

 

Takk for innspillet, Jørgen, jeg er helt enig,  men jeg har jo vært innom emnet noen ganger før, her er ett innspill:

 

Datoformat i Finn Kilde og andre søkesider

 

Det søket du viser til med 11 resultater, hvorav det ene er riktig person - takk for det, bidrar jo faktisk til samlingen av forskjellige søk i denne tråden - noen lykkes, andre mislykkes. Et poeng for meg er jo at det er så vanskelig for den alminnelige bruker å få med alle detaljer som må være helt perfekte i søkene, at mange gir opp etter noen forsøk. Hvis man i tillegg er utsatt for fenomenet ved at et navn skrives forskjellig over tid, eller mistolkes litt av presten, så er det ofte helt umulig å ta høyde for alle varianter i et søk, det kan kanskje innføringen av soundex bistå med i framtiden.

 

Vennligst vær oppmerksom på at dette ikke er en klage fordi jeg har unnlatt å tilegne meg forbedrede kunnskaper om søk for egen del, jeg tillater meg å påpeke endel generelle svakheter i håp om at det kan bidra til forbedringer for alle.

 

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Et poeng for meg er jo at det er så vanskelig for den alminnelige bruker å få med alle detaljer som må være helt perfekte i søkene, at mange gir opp etter noen forsøk. Hvis man i tillegg er utsatt for fenomenet ved at et navn skrives forskjellig over tid, eller mistolkes litt av presten, så er det ofte helt umulig å ta høyde for alle varianter i et søk, det kan kanskje innføringen av soundex bistå med i framtiden.

 

 

Mja, det er jo forsåvidt greie muligheter allerede (når man har oppdaget dem) til å søke etter et navn med potensielt forskjellige skrivemåter, eksempelvis ann*|ane*|ana* -> anne, anna, ane, ana

 

Jeg for min del tror ikke soundex vil føre til noen særlig forbedring, jeg tror nok mer på bedre tilgang på hjelp og veiledning i eksisterende løsning (strategisk plasserte '?' bak enkelte felt f.eks, som åpner et lite popup-vindu med enkel forklaring til hva feltet kan inneholde).

 

Det er uansett bra å diskutere dette, jeg tror ikke det er mange som ser på det som klaging. Systemet har helt klart rom for forbedringer, og trenger det så absolutt, da må man peke på det som fungerer mindre bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i at det her er rom for forbedringer. Hvis jeg f.eks. tar utgangspunkt i "Finn kilde" og klikker meg nedover i geografien for Nord-Norge så finner jeg under Nordland en liste med blanding av gamle og nye kommuner, men med en normalisert skriveform. Hvis jeg da huker av og søker på "Rødøy", samt "Matrikler og jordebøker", så får jeg opp en liste over transkribert materiale. Jeg søker på Jordebok 1711 og får da opp et søkeskjema med begreper som "Prestegjeld", "Fogderi", "Sokn" og "Fjerding". Hvis jeg da skriver inn "Rødøy" som prestegjeld og fornavn "Lars", så får jeg 0 treff. Hvis jeg derimot skriver "Rødøe" og "Lars", så får jeg treff. Men ikke bare Lars. Også Jens, Melckor, Hans, Anders osv.

 

For brukere er det veldig lett å tråkke feil med "0 treff" som resultat, eller få treff som man ikke har ment å søke etter. Så ja, det er rom for forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt å melde, du er vel ikke akkurat noen gjennomsnittsbruker, Jørgen! :)  De som er fortrolige med systemet, og som er så kunnskapsrike eller interesserte at de får alt til å fungere, er neppe representative for den gjennomsnittlige bruker. Jeg tror vi er veldig enige når det gjelder forbedret utformingen av søkeskjema for å øke mulighetene for treff. Soundex nevnte jeg fordi det kom opp som noe arkivverket vurderer, i en annen tråd.

 

Leif, det søket ditt er representativt for noe jeg spurte om i en annen tråd en gang. I mitt tilfelle gjaldt det Eidsvoll i Akershus, som i den gamle utgave av digitalarkivet het Ejdsvold i FT1801 og FT1865. Prøv å slå opp på Eidsvoll i det gamle arkivet, så kommer det ikke opp noen folketellinger. I FT1875 og FT1900 heter det Eidsvold, i det nye Finn kilde heter alle bare Eidsvoll. Jeg husker ikke tråden jeg spurte i, så svaret jeg fikk er noe jeg ikke kan gjengi eksakt, så da får det heller ligge til senere. Faktum er at i den skannede originalen av FT1801, så heter det Ejdsvold, beliggende i Aggershuus fylke. (så skulle man kanskje tro at Ullensaker som ligger i samme fylke ble skrevet Ullensagger? ånei da...)

Det bringer jo også opp mulighetene for å bruke Soundex, som trolig ville fange opp alle varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.