Gå til innhold
Arkivverket
Håkon Brun

Sorenskriver Hans Skotner

Recommended Posts

Håkon Brun

Jeg holder på å lage en oversikt over sorenskrivere i Lofoten fra den tiden sorenskriverkontoret lå i Kabelvåg (1884-1972). Jeg har navn på alle, men det er en jeg savner personlige opplysninger om, fødselsår, dødsår, eventuell ektefelle og hvor han har arbeidet. Det gjelder Hans Skotner som var sorenskriver i Lofoten 1947-1952. Sannsynligvis var han sorenskriver i Elverum etterpå, og det er mulig det er samme mann som var kst. fylkesmann i Troms 1940-45. Kanskje det er noen som har litt informasjon om Hans Skotner? mvh Håkon Brun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Norges Statskalender 1957, sorenskrivere, Hedmark, Sør-Østerdal, Skotner, Hans Ougen, f. 1903, c.j. 1928.

Studentene fra 1923, utgitt 1950: Skotner, Hans Ougen. Kabelvåg, f. 4-12-1903 i Idd, sønn av lærer og kirkesanger Jon S. (22.8.1855-12.10.1934) og Elvine Ingeborg Torgalsen.

1910

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036343007213

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

I statskalenderen for 1943 finnes en Hans Ougen Skotner, advokat i Tromsø. Oppgitt fødselsår 1903, cand.jur. 1928.  Samme mann finnes også i statskalenderen for 1940, da  som fylkesfullmektig i Troms fylke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Det er ei Eva (Skotner ) Husmo som var født 3.okt.1906, og som døde i 1990 som har påskrift på samme gravstein. (Etter alt å dømme, - hans ektefelle).

Det ser ut til at han endret etternavn fra Skotnes til Skotner. Her hans familie i Idd 1910:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036343007213

Antakelig er SKOTNES i 1910-tellinga skrivefeil. SKOTNER er et navn vi finner i Fredrikshald i 1865.

Jeg ble litt i tvil om siste påstand, da vi i 1900-tellinga finner navnet SKOTNER:http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f00117&gardpostnr=653&personpostnr=4881&merk=4881#ovre

På den annen side, trodde jeg at han (gjennom faren) muligens kan ha sitt navn (SKOTNES) fra Buksnes i Nordland.

IM

Endret av Iver Mosvold

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håkon Brun

Tusen takk for god hjelp. Hvis det fins noe mer, vil det være fint. mvh Håkon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andreas Skotner

For øvrig moro å finne diskusjon om min bestefar og familienavn på forumet her. Tar gjerne imot mer informasjon om temaene hvis dere har :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

.

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive