Gå til innhold
Arkivverket

Sissela Johannesdtr Fra Teigland,Mosterhamn,Bømlo,Hordaland


Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid jaktet på når Sissela døde. Jeg har henne født i 1807 døpt 16/8 1807 med foreldre Johannes Olesen"Straumøy" og Sissela Straumøy"Nyesøter. Mor har jeg ikke noe mer på..

 

Sissela giftet seg med Ola Petersen Ersland 31.12.1834

 

Når døde Sissela?

Håper noen har bedre syn enn meg for jeg har sjekket fra 1865 til 1876. Har notaert hun døde før 1876 kvifor veit eg ikkje..Vart ført før jeg  kildesikret ting...

 

Har forøvrig sett denne linken til Tove

http://forum.arkivverket.no/topic/104871-19134-naar-doede-sissela-johannesdr-f-1807-paa-boemlo/

Endret av Terje Alfheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bømlo  bygdebok (IV) står det

 

........Sissela Johannesdtr. Håvik, ytre, f. 1807, d. før 1876

 

Foreldre til Sissela var  (iflg samme bok) Johannes Olsson Straumøy (1781 - 1823) og Marta Halvardsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg skjønner ho er ei nøtt denne Sissela. Eg veit det er fleire som har prøvd nøste opp i kvar og når ho døde.

Foreldra henne er Johannes Straumøy "Oleson" og Sissela Straumøy" Nysæter" Ho døyde i november 1807. Sju år etter gifter Johannes seg med Martha.

Endret av Terje Alfheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig denne Sidsele Larsdtr. Nysæter Stord er datter av Lars Larson f.1738 og Sidsele Larsdtr.f.1738 på Jensaneset under Dybvik Stord. Ved FT 1801 er Sidsela dpt. 22.8.1779, bosatt på Nysæter og der bor også broren Jakob Larson f.1775 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058372001017

Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Har funne ut ein del om dennne Sissela. Trur det stemmer det du skriv at ho er datter av Lars Larsen Jensaneset. Har funne at min tipp tippoldefar Jacob Larsen var ein bror av henne (eg har innlegg om denne Jacob Larsen på gamle digitalarkivet). 
 

Jacob Larsen, dreng på Nysæter i ft. 1801 var son til Lars Larsen Jensaneset.

Han gifte seg i 1801 med Synneva Halvardsdatter Dyvigen.

Kort etter dette må dei ha flytta til Finnås, Håvik. Jacob Larsen var første mann som budde i Kallevik søre og rydja plasset her. Min tippoldefar er fødd her i 1811. Eg har også funne at eldste son til Jacob Larsen, Halvard f. 1805 var fødd her.

Johannes Oleson Straumøy budde då i Treet under Indre Håvik som var naboplass til Kallevik. Så ikkje unaturleg at desse to er søsken. Meinar også eg har funne det i dei skanna kyrkjebøkene. Men det er ei stund sidan eg hadde denne greina framme no. Skal sjekke dette videre.Sidselle Larsdatter Jensanes som var i teneste på Nysæter i 1801.

 

Her er det eg fann ut for nokre år sidan ved hjelp av skanna kirkebøker og bygdebøker:

 

I 1807 vart Sidsele Larsd. Nysæter gift med Johan (Johannes?) Olsen Haavig.

Eg finn Johannes Olesen att som son av husmann Ole Johannessen, Tree, Håvik indre, Finnås. Han kom frå Straumøya og busette seg på naboplasset til Kallevik.

I bygdeboka for Moster har dei berre oppgitt 2. Ekteskapet til Johannes Olesen i 1814.

Dei har likevel ført opp ei datter Sissel f. 1807.

I kyrkjeboka for Finnås finn eg ei Sidsel Larsd., Håvig Indre død i 1807.

Reknar med at dette er henne.

 

Giftermål Johan Olesen og Sidsele Larsdatter, Stord:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=STORDVI&gardpostnr=1601&merk=1601#ovre

 

 

 

 

 

Endret av Helga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser no på lenka frå Tove at du har fått same info om Sissele Larsdatter død 1807 via henne.

 

 

Teigland ft. 1865:

Ho er i alle fall i live då, så ho må ha dødd mellom 1865 og 1876.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f61218&gardpostnr=165&personpostnr=912#nedre

 

 

 

Endret av Helga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Prøver å dra fram denne igjen jeg..

 

Her er litt mer info jeg har klart å samle i saken...

Ole Pettersen og kone bygslet 18 merker smør 1/4 hud i Teigland 18. april 1837, tinglyst 19. april samme år. Det er tinglyst erklæring 20. september 1876 fra lensmannen i Finnås om at både Ole P. og hans kone da var døde. De hadde sittet på løpenummer 75, som ikke er å finne i folketellingen 1875, og som synes slått sammen med løpenr. 72.Men jeg finner ikke Sissela Johannesdatter registrert som død i Moster sokn mellom 1865 og 1876.Thor Olsen, født 19. april 1835, sønn av Ole Pettersen og Sissela Johannesdatter, ble konfirmert 20. oktober 1850, og giftet seg med Maren Malene Grønaas 10. april 1861. Da var brudgommen 26 ifølge kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.