Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfor får jeg varsel om andres innlegg i Debattforumet?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg nå får varsel om alle mulige innlegg i Debattforumet. Før fikk jeg kun varsel om svar på de innleggene jeg selv la inn og slik ønsker jeg det også for fremtiden. Hva kan jeg gjøre for å unngå denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagt eit innlegg i ein tråd, vil du få varsel om alle innlegg som kjem etter det. Vil du ikkje ha det, kan du velje "slutt å følge dette emnet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har trykket 'Følg dette forumet' på forsiden av Brukernes eget forum. Å følge er det samme som å abonnere på alt som legges inn der.

Trykk 'Slutt å følge dette forumet', så slipper du dette.

Det er emner en selv starter eller deltar i en skal varsles om og dette skjer automatisk, om en stiller inn riktig i kontrollpanelet. (Disse innstillingene ble ødelagt ved en forumprogramoppdatering i 2012.) Se hvordan i TIPS-tråden: http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1525505 (Også lenke i signaturen min.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så prøver jeg å gjøre som du sier Anne-Lise: jeg trykker på "Slutt å følge dette forumet"  men da kommer teksten "Følg dette forumet" opp igjen i vinduet til høyre på den siden som heter "Brukernes eget forum". Merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det riktig - knappen er dynamisk.

 

Ellers virker det som du har de riktige innstillingene, for om du trykker på tretallet over dette emnet,

kommer det fram at vi abonnerer på emnet alle tre som har skrevet noe her.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle emner en abonnerer på eller følger, finner en igjen under Emner jeg følger i brukerkontoen. (Finnes om en trykker på navnet sitt øverst til høyre)

Det er dette som tilsvarer Korga mi i det gamle debattforumet. Valget Mine emner viser bare emner fra det siste året fra dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å ha trykket på denne knappen, for deretter å bli oversvømt av eposter.

122 andre er også oppført som abonnenter av hele forumet.

 

Det som er så uheldig er at istedenfor å slutte å abonnere på hele forumet, så skrur mange av varslingsinnstillingene...  :(

Da blir dialog vanskelig, siden de ikke får melding om nye innlegg. Det er mange eksempler på dette i brukerforumet.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha mange takk for dine forsøk på å veilede meg. Men her må noe ha skjedd uten innsats fra min side! Jeg gikk inn på min profil under kontrollpanelet og ser det er krysset av på likt og ulikt. Kryss for Internet varsling når noen "liker"  innleggene mine, og kryss for E-post varslingsmetode for: a) svar til fulgte emner b) for emner i fulgte forum og c) for daglige/ukentlige sammendrag av fulgte emner d) for daglige/ukentlige sammendrag av fulgte forum. Det er uforståelig at jeg noensinne har gjort slike valg. Men man skal aldri si aldri. Det jeg derimot husker er at jeg ba om varsling på de innleggene jeg selv la inn.

 

Fint om jeg kunne få vite hva som menes med varsling (e-post) for svar til fulgte emner. Er det begrenset til mine egne innlagte spørsmål? Eller inkluderer det også andres innlegg hvor jeg deltar i debatten - og til syvende og sist: medtas også andres innlegg som jeg bare er inne og leser?

 

Hvis alt dette virkelig medtas i varslingen skjønner jeg godt at mange kutter tjenesten. Det blir for mye! Men er det virkelig ikke mulig (for det var det jo før) kun å  bli varslet med mail  relatert til egne innlegg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varsles om svar i emner du starter og om svar i emner du har deltatt i og det er slik det også var tidligere.

(Jeg foretrekker umiddelbar varsling.) Du får ikke varsel i andre debatter du leser. Om du ønsker å følge debatter du ikke deltar i, trykker du 'Følg dette emnet', så behandles dette emnet på lik linje med egne emner.

.

Siden innstillingene er på plass hos deg, ble de ikke ødelagt i april 2012. Det var nemlig ikke hos alle det skjedde.

.

De fleste som ikke får varsel om innlegg, er ikke klar over at innstillingene ble nullet ut. En kan fort bli oppfattet som uhøflig når en ikke svarer og det er jo temmelig urettferdig, når de ikke er klar over at det er slik det forholder seg.

 

Om noen (etter lang tid) googler seg fram til et emne her i forumet og oppdager at det handler om deres egen slekt, kan de legge inn innlegg  for å få kontakt med trådstarter. Det kan hende de sitter med verdifulle opplysninger om slekten og kanskje de til og med kan løse slektsnøtter. Flere ganger har jeg sett at det ikke er noen reaksjon å få fra trådstarter når det har gått lang tid, og jeg synes det er svært leit for den som har forsøkt å få kontakt.

.

Ja - i tillegg til å kunne finne igjen innleggene sine (korga mi), så var dette enda to grunner til at en skal sørge for at forumprogrammet skal fungere slik som det er ment at forumprogrammer skal fungere. :)

.

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du holder ut litt til! Men beklager, fortsatt er det noe som skurrer! Du skriver: - sitat:  "Du får ikke varsel om andre debatter du leser". Det er bare det at jeg 18.12. fikk følgende mail fra Arkivverket: "Lars Larsen Furnes/Hedmark. Melding om nytt emne." Den ble send rett i søppelkurven hos meg, og der ligger den fortsatt så jeg fant den frem. Går jeg så inn på debattforumet og finner emnet (opprettet av Arve Viddal) finner jeg 4 svar: 1) Magne Østhus. 2) Arve Viddal 3) Thor Wold 4) Arve Viddal. Altså ingen Bjørn Piro. Hvorfor kommer da melding til meg? Og jeg har mange andre eksempler å vise til. Har noe gått galt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18. desember abonnerte du på hele forumet - det er derfor det ligger eposter der fra emner du ikke deltok i fra den dagen.

Se innlegg #3.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du holder ut. Nå har jeg endret til "Slutt å følge dette forumet" hvoretter jeg håper på "lysere"  dager!

Da tror jeg du har gjort det feil, du skal klikke der det står "Slutt å følge dette forumet" for å slippe å få meldinger hver gang noen poster. Da vil det stå dette valget: "Følg dette forumet".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så prøver jeg å gjøre som du sier Anne-Lise: jeg trykker på "Slutt å følge dette forumet"  men da kommer teksten "Følg dette forumet" opp igjen i vinduet til høyre på den siden som heter "Brukernes eget forum". Merkelig!   (Uthevet av A-L)

 

 

Ja, da er det riktig - knappen er dynamisk.  (Min utheving)

 

Ellers virker det som du har de riktige innstillingene, for om du trykker på tretallet over dette emnet,

kommer det fram at vi abonnerer på emnet alle tre som har skrevet noe her.

.

Du hadde jo stilt inn riktig..? Når knappen har endret seg til Slutt å følge dette forumet, så er det jo fordi du igjen abonnerer på hele forumet..?

.

post-162-0-68842700-1419073446_thumb.jpg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.