Gå til innhold
Arkivverket

Enkemann Gulbrand Olsen og datter Nathy (Notty) Juliane. Norderhov/Oslo 1865


Terje Forsberg
 Del

Recommended Posts

Gulbrand var født på Gullerud, Norderhov den 16. okt. 1837 som en av ni søsken.

Den 3. des. 1861 gifter han seg med Nathy Juliane Johnsen i Oslo. (Trefoldighet)

Den 23. sep. 1865 får de datteren Nathy (Notty) Juliane,(Trefoldighet) men kona dør i barselseng 7 dager senere.

Nathy blir døpt den 6. mai 1866, de bor da i Nedre Slottsgate 3.

 

Etter den datoen finner jeg ikke snurten av dem, så spørsmålet er, hvor tok de veien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Gulbrands foreldre døde etter 1866 kan det muligens stå noe i dødsfallsmeldingene eller skifte om hvor barna bor.

Har du noe årstall på det ?

 

 

 

 

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Olsen og Marthe Henriksdatter (foreldre)  er i live på Gullerud i 1865, desverre har jeg ikke funnet deres dødsdatoer.

Dødsfallprotokollene er heller ikke scannet for den perioden etter 1865 for Norderhov.

På siden : Korkfabrikant i 1865, hva var det ?

Gulbrand var bror til den mer kjente Martin Olsen som var restauratør/innehaver for Dovrehallen i Oslo rundt 1900.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet han som fadder nei.

 

Kan dette være Marthe Henriksdatter som følger sin datter Laura og familien til Usa den 12.juni  1885.? Oppført som gift, da må vel Ole være i live, men alderen passer ikke helt. Det var mange i familien som emigrerte, så Gulbrand kan ha fulgt etter engang etter 1866.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=69675&merk=69675#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje

 

Det var ikke så mye som står der.

 

Registreringsdato: 26 mai 1885.

Gaardmand Ole Olsen Gullerud, født 1803.

dødsdato: 26 mai.

Inn meldt av: Helle Olsen Berg.

9 myndige barn, hvorav 2 af i Amerika.

Det står noe i den siste kolonnen om skiftet, men jeg har problem med å lese det.

............  Intet skifte

 

se vedlegg.

 

Tom

 

post-3544-0-92649700-1419177733_thumb.jpg

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok....De hadde 9 barn så det kan tyde på at Gulbrand er i live i 1885.

Helle er kona til Anton, en annen sønn.

To barn i Amerika, Laura og muligens Hanna som dro i 1879, men døde på Norderhov i 1895.

Men også en datter Lovise som jeg heller ikke har noe om siden fødsel. Født 1.des. 1934.

Fått noen nye opplysninger her men Gulbrand er fortsatt ett mysterium. Det kan være at det er Gulbrand som er i Amerika og Hanna var kommet hjem før 1885.

Får lete videre. Takk for innspill !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hanna som døde i 1895 var hun gift, barn, hvis hun var ugift kanskje det står noe om arvinger (har du en dødsdato)

eller andre barn av Marte Henriksdtr og Ole Olsen Gullerud som ikke var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke. Alle var gift. Det er bare Lovise jeg ikke har noe på. Ser at det også var en annen søster, Karen, som oppholdt seg i Amerika, så da er nok Gulbrand i Norge. Hvis antall barn stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de eldste adressebøkene for Oslo. 1866, 1871,1873,1874,1875.

1866 bodde han i Nedre Slottsgt.3, hvis du finner han igjen i 1871, hvis jeg ikke husker feil var det en by-telling 1870.

Hva med skatt/ligningsprotokoller i Oslo byarkiv, kanskje de er bevart så tidlig.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid man finner det man ønsker, lett skal det ikke være.

Hringariki sendte vi ut denne uka, jeg håper du finner noe interessant der, mange har funnet små overraskelser i fangeprotokollene mine der,

også jeg har funnet en tipptippoldefar der som ingen i familien har fortalt noe om.

 

Ønsker deg en God Jul og Godt Nytt År.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo Gulbrand var reg. som utflyttet ringeriking i bladet. Fant Lovise gift med Martin Halvorsen og datter Mathea i 1865 FT. Så der gikk den muligheten også.

 

God Jul og Godt Nytt År til alle gode hjelpere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.