Gå til innhold
Arkivverket

Anders Olsens kuldlysningsbrev til frilledatteren Ranni, Olsvik, Ørland / Trondheim 1706


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å fullføre tydingen av Anders Olsens brev om frilledatteren Ranni. Den helt siste delen av brevet ser ikke ut til å ha særlig relevans for noe familieforhold, så det er ikke nødvendig med tyding av den (såvidt jeg kan se).

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: A, Sted: Fosen sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Merknader: Pantebok A og auksjonsprotokoll.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080318670049.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20133&uid=ny&idx_side=-48

 

 

 

Underskrefne Anders Olssøn, borgelig handelsmand til Trundhiem
og ... paa Ols Viig udj Ørlands gield og Hellems tinglag, giør ..
med vitterligt, at jeg min kiere frille Datter Rannie Andersdatter
som udj Egteskab .. .. dend erlig og .. Agte Mand
Ole Jacobsen ... /: Som jeg .. .. jeg kom udj
egteskab med min ... hustru ærdydige qvinde, B...
Jonnsdatter, at haffe aflet .. med Marithe Larsdatter, som

 

neste fol.72b

... ... med dend ærlig og .. Agte Mand Niells Peder
Søn boende i Skiørn i bn= Ørlands Prestegield, og .. sampt
.. som for? mit .. og egte barn :/ .. og for..?
udj .. og kull med minn tvende? egte børn, Lars Andersøn
og B... Andersdatter, begge .. og ..
gift.., og .. .. kommer? Min Datter .. og .. lysning
.. ----- mand
børn og arfvinger, som .... børn
-----
... min Søn Lars Andersøn hans, samt ..
danne? mand Gabriell Nielsøn ..,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik (hele):

 

Underschrefne Anders Ollssøn, borgerlig handellsmand till Thrundhiem og vaahnhaftig paa Ols-Viig udj Ørlands Gielld og Hellems Tingl., Giør hermed vitterligt, At Jeg Min Kiere frille-Datter Rannie Andersdatter, Som udj Egteschab forssynet Er med dend ærlig og vell-Agte, Mand, Ole Jacobssøn Oxvoll (Som Jeg Rettelig veed, førend Jeg kom udj Egteschab med Min Ellschelige Hustrue Ærdydige Qvinde, Berethe Joensdatter, At hafve aflet hænde med Marithe Larsdatter, Som Nu er beægtiget med dend ærlig og vell-agte Mand Niells Peder-Søn boende i Skiærn i bet. Ørlands Præste Gielld, Og kjender, Sampt hollder Som for Mit Sande og Egte Barn) lyser, og forkynder udj Kiøn og Kull med Mine tvende ægte Børn, Lars Anderssøn og Berethe Andersdatter, begge Kierligen og Sømmeligen fragiftede, Og ved denne Samme Min Datters Kiøns og Kulds Lyssing, tillader og Samtycher (Som fornemmelig Hænde, Hændes Mand, Børn og Arfvinger, som Ellers Mine Jndbete. Andre Børn, Saavellssom dend Respective ved Jurisdictionen, till Efterretlighed Tiener) At Hun, Efter Min Dødelig frafalld, niuder og tager En fulld half Arfvelod mod indbet. Min Egte Datter; Saa dette Samme efter Min Dødelighed, Kraft Lofven, meerbet. Min Datter Rannie Andersdatter, Eller hændes Arfvinger, ubenegteligen og u-imodsiigeligen schall vorde og blifve følgagtig - Des Till Stadfæstellse, hafver Jeg Mit Boe-Merche, Samt Mit brugelig Signete Undersat og till Vidnesbyrds bekreftellsse under Min Søn Lars Anderssøn hans, samt dend danne-Mand Gabriell Nielssøn Vahll, deris Jndsseigler. - Olswig d. 25 Octobr. Ao. 1706. - (LS) Anders Ollssøn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.