Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen fortelle meg hvordan jeg får gitt beskjed til profiladministrator i GENI om at han har oppgitt feil dåpsdato?


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med et annet emne i Brukerforumet kom jeg over denne siden: http://www.geni.com/people/Ole-Eriksen/6000000025677582831

 

Under bildet med flagget, står det at dåpen var mar 1877, men denne personen ble døpt i Lenvik 28. juli 1878:

Kildeinformasjon: Troms fylke, Lenvik, Ministerialbok nr. 10 (1873-1880), Fødte og døpte 1878, side 67.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6735&idx_id=6735&uid=ny&idx_side=-72
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061213610596.jpg

(Nr. 89)

.

Ved tidigere anledninger når feilene på GENI eller MyHeritage har vært diskutert, har det blitt vist til et kontaktskjema, som jeg ikke er i stand til å finne. Noen som har noen råd?

 

(Å åpne konto der, er ikke aktuelt.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ann-Mary.  :) Det var ikke noen epostadresse, som jeg trodde først...

Finnes det et slikt kontaktskjema til GENI, som en kan bruke for å gi informasjon om feil?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke å sende melding, Ann-Mary.. Når jeg trykker der, får jeg bare opp et skjema å fylle inn for å starte et slektstre på GENI..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke går å sende melding uten at du er medlem.

 

Da blir vel kanskje eneste mulighet å ta kontakt med vedkommende på telefon. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da får det bli en annen gang.. Ikke helt riktig tidspunkt nå, synes jeg. ^_^

.

Håper en av GENI-moderatorene kan si om det virkelig er umulig å nå fram med rettelser som utenforstående.

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ann-Mary.  :) Det var ikke noen epostadresse, som jeg trodde først...

Finnes det et slikt kontaktskjema til GENI, som en kan bruke for å gi informasjon om feil?

 

Har aldri sett et slikt skjema selv på geni, har brukerprofil, men ikke abonnement.

Den eneste måten å rette opp slikt er nok å kontakte den som har lagt inn eller administrerer profilen.

Eventuelt kan man ta kontakt med en av de norske kuratorene på siden (Vanlige brukere har ikke mulighet til å rette opp/fjerne alt som andre har lagt inn, men kuratorene har utstrakte fullmakter..)

 

Myheritage drives som en selvstendig side, så det nytter nok ikke å kontakte de..

Dåpsdatoen som er lagt inn på profilen er den samme som du oppgir og den er ikke blitt forandret siden 27 April 2014..

Så da er det ikke godt å vite hvor dåpsdato mar 1877 skulle stått?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg ut feilkilden... Opplysningen om dåp Mars 1877 er ikke lagt inn i profilen, men er en såkalt "Record matches" som ikke er blitt lagt inn, kun foreslått. I kilden står følgende: Ole Nicolai Mosessen, Født: 23. feb 1877, Dåp: mar 1877 - Lenvik, Troms, Norway. Foreldre: Erik Andreas Mosessen, Kristiane Lorentine Olsdr. KIlden er etter hva jeg kan huske basert på Familysearch sin database, så her kan det være den databasen det er noen feil med og det er kanskje ennå vanskeligere å gjøre noe med.. ----> https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4SG-6D9

 

Men har nå sendt en melding til en kurator som kanskje har noen tips..

 
Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, David. Jeg som ikke bruker GENI ser ikke forskjell på hvem som har lagt inn hvilke opplysninger. Greit å vite. Det er fint å få gitt beskjed, for jeg er sikker på at det blir satt pris på av den som har profilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, David. Jeg som ikke bruker GENI ser ikke forskjell på hvem som har lagt inn hvilke opplysninger. Greit å vite. Det er fint å få gitt beskjed, for jeg er sikker på at det blir satt pris på av den som har profilen. :)

 

Det håper jeg da ;) Men ser ikke ut til at det er så enkelt å rapportere feil uten å være bruker, da er det greit å nevne det i en debatt på digitalarkivet så finnes det sikkert noen som kan hjelpe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja Anne-Lise, dette er virkelig et betimelig spørsmål. Selv har jeg opplevd det samme som deg, og selv om jeg har et medlemskap i MyHeritage så har jeg opplevd det samme. Min far, Rudolf Alfred Fredly f. 1909 har fått feil fødselsdato på Geni, og siden jeg ikke er medlem der (selv om jeg altså er medlem i MyHeritage) så kan jeg ikke sende en mail om å få dette rettet:

 

http://www.geni.com/people/Rudolf-Alfred-Fredly/6000000023681272194

 

Jeg sendte en melding til en av de to (dette blir jo dessverre et slektsvirus etter hvert) på MyHeritage som har kopiert opplysningene om min far fra Geni, men dette har selvsagt ikke ført til at det har blitt rettet.

 

Jeg husker at det ble spøkt om at min far hadde to fødselsdager. Han var søndagsbarn, og hans foreldre har vel i utgangspunktet oppgitt feil fødselsdato på ham (3. okt.), så dette står i kirkeboken. Men han feiret alltid den 10. okt. som altså var den riktige datoen:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5316&idx_id=5316&uid=ny&idx_side=-99

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060821070239.jpg

 

Ved min fars konfirmasjon (han er nr. 3 av guttene her) står det en merknad til høyre: "Mori oplyser at han er fød søndag 10/10 1909, og at datoen i kyrkjeboka er feil 3/10."

 

Her er forresten dåpsinnføringen i kirkeboka (post 19), der fars fødselsdag altså er feil.

 

Så enkelt skal det altså ikke være nei, men får håpe at noen som har feil dato på ham leser dette da.

 

Mvh.

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja Anne-Lise, dette er virkelig et betimelig spørsmål. Selv har jeg opplevd det samme som deg, og selv om jeg har et medlemskap i MyHeritage så har jeg opplevd det samme. Min far, Rudolf Alfred Fredly f. 1909 har fått feil fødselsdato på Geni, og siden jeg ikke er medlem der (selv om jeg altså er medlem i MyHeritage) så kan jeg ikke sende en mail om å få dette rettet:

 

http://www.geni.com/people/Rudolf-Alfred-Fredly/6000000023681272194

 

Jeg sendte en melding til en av de to (dette blir jo dessverre et slektsvirus etter hvert) på MyHeritage som har kopiert opplysningene om min far fra Geni, men dette har selvsagt ikke ført til at det har blitt rettet.

 

Jeg husker at det ble spøkt om at min far hadde to fødselsdager. Han var søndagsbarn, og hans foreldre har vel i utgangspunktet oppgitt feil fødselsdato på ham (3. okt.), så dette står i kirkeboken. Men han feiret alltid den 10. okt. som altså var den riktige datoen:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5316&idx_id=5316&uid=ny&idx_side=-99

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060821070239.jpg

 

Ved min fars konfirmasjon (han er nr. 3 av guttene her) står det en merknad til høyre: "Mori oplyser at han er fød søndag 10/10 1909, og at datoen i kyrkjeboka er feil 3/10."

 

Her er forresten dåpsinnføringen i kirkeboka (post 19), der fars fødselsdag altså er feil.

 

Så enkelt skal det altså ikke være nei, men får håpe at noen som har feil dato på ham leser dette da.

 

Mvh.

 

Kjell

Det er vel like vanskelig begge veier tror jeg.. På Geni er det heldigvis bare en profil som må rettes opp, mens på myheritage og ancestry kan feil smitte over fra en profil til flere (Ukritisk kopiering..). Jeg kommer inn på den, så retter det opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg ut feilkilden... Opplysningen om dåp Mars 1877 er ikke lagt inn i profilen, men er en såkalt "Record matches" som ikke er blitt lagt inn, kun foreslått. I kilden står følgende: Ole Nicolai Mosessen, Født: 23. feb 1877, Dåp: mar 1877 - Lenvik, Troms, Norway. Foreldre: Erik Andreas Mosessen, Kristiane Lorentine Olsdr. KIlden er etter hva jeg kan huske basert på Familysearch sin database, så her kan det være den databasen det er noen feil med og det er kanskje ennå vanskeligere å gjøre noe med.. ----> https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4SG-6D9

 

Men har nå sendt en melding til en kurator som kanskje har noen tips..

 

Ikke så mye Geni eller kuratorer kan få gjort her, da feilen som du påpeker ligger hos FS.

Geni og FS har ett samarbeid, hvor record "treff" hos FS kan legges inn som kilde på profilen man har på Geni.

Ettersom Geni ikke har kontroll på FS database så må man kontakte FS, f.eks på denne siden

https://familysearch.org/ask/help#sendMessage

 

Hvis man forklarer feilen og henviser til den lenken du viser til samt lenke til kirkeboken, så tror jeg nok at FS ordner dette.

Min erfaring så får man ett svar, men regn med noen uker.

Endret av Glenn Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være. (Får ikke sett etter nå, siden skannede kirkebøker ikke er tilgjengelig.)

Mars 1877 er jo ikke henvisning til en kilde. Kilden finner en først i juli 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Nicolai ble hjemmedåpt i mars 1877 så det er nok derfor dette kommer opp som dåpsdato på FS.

 

Interessant, hvis det stemmer så er jo begge datoer riktig...

Hjemmedåp ble vel utført når det var usikkert om barnet overlevde, eller når det var langt til kirke?

Det formelle er vel uansett i kirken, så det lir vel riktig å registrere det.

 

Samme er vel ved begravelse, det er vel egentlig ikke før jordfestelsen at det er formelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i allfall først når opplysningene er blitt skrevet inn i kirkeboken at en har mulighet til å få kunnskap om det - dvs. hvor dåpen dokumenteres.

 

Jeg tror at det er blitt lastet opp opplysninger til FamilySearch uten at en har tenkt over at en udatert hjemmedåp ikke er en kildehenvisning.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om datoen for jordfestelsen er innført i kirkeboken senere, vil det vel være begravelsesdatoen (kronologisk) det blir mulig å finne innføringen på og som blir en reell kildehenvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om datoen for jordfestelsen er innført i kirkeboken senere, vil det vel være begravelsesdatoen (kronologisk) det blir mulig å finne innføringen på og som blir en reell kildehenvisning?

 

Nå har jeg ikke sett selve primærkilden for denne dåpen, men i andre er gjerne dato for hjemmedåp nevnt i samme kilde som dåp i kirken. Samme er tilfellet med begravelse og jordfestelse. Så i begge tilfeller kan det være en reel kildehenvisning.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med reell kildehenvisning her, er at en finner disse opplysningene dokumentert først i juli året etter - ikke i mars 1877. Kildehenvisningen skal jo gjøre det mulig å finne igjen innføringen som verifiserer barnets fødsel/dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig datoen for hjemmedåp som er den primære datoen for dåpshendelsen, så her har jeg full forståelse for dateringen til Familysearch. Barnet blir ikke døpt om igjen ved bekreftelsen i kirken.

 

Før 1814 er sjelden hjemmedåpen datert, så da har man bare datoen for bekreftelsen å forholde seg til. Men i den grad dato for hjemmedåp er oppgitt, så synes jeg det må være riktig å føre denne som dåpsdato.

 

Selvsagt bør både dato for hjemmedåp og bekreftelse føres, og det er en svakhet ved systemet til Familysearch om ikke begge deler er oppgitt.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.