Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen fortelle meg hvordan jeg får gitt beskjed til profiladministrator i GENI om at han har oppgitt feil dåpsdato?


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

For ordenskyld så ble Ole Nicolai Eriksen konfirmert 25  Oktober 1891, og her står det at dåps datoen er 28/7-77 (stadfestelse datoen)

 

Kildeinformasjon: Troms fylke, Lenvik i Lenvik, Ministerialbok nr. 13 (1890-1898), Konfirmerte 1891, side 129.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5390&idx_id=5390&uid=ny&idx_side=-132
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060829020481.jpg

Endret av Glenn Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare delvis, jeg må "bla" ved å endre parameteret idx_side=-132 i url'n , til f.eks neste side som blir idx_side=-133

Litt tungvindt, men det fungerer i allefall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig datoen for hjemmedåp som er den primære datoen for dåpshendelsen, så her har jeg full forståelse for dateringen til Familysearch. Barnet blir ikke døpt om igjen ved bekreftelsen i kirken.

 

Før 1814 er sjelden hjemmedåpen datert, så da har man bare datoen for bekreftelsen å forholde seg til. Men i den grad dato for hjemmedåp er oppgitt, så synes jeg det må være riktig å føre denne som dåpsdato.

 

Selvsagt bør både dato for hjemmedåp og bekreftelse føres, og det er en svakhet ved systemet til Familysearch om ikke begge deler er oppgitt.

 

Vel, jeg ville nok registrert selve datoen for kilden som datoen i kirke (Altså kildehenvisningen), men oppføringen er selvsagt også kilde for hjemmedåp. Synes det er vanskelig å skulle velge mellom disse som "dåpsdato", men tror jeg hadde brukt bekreftelsen som "dåpsdato" og eventuell hjemmedåp som tilleggsopplysning.. Men begge bør jo nevnes uansett ;)

 

Ved hjemmedåpen er kun foreldre "vitner", mens i kirken er det med faddere og prest tilstede..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.