Gå til innhold
Arkivverket

En liten julegave til dere fra "gamle" wangensteen.net


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Hei og god jul til dere alle !!

 

Jeg har ikke lett for å bli så voldsomt fasinert av noe eller noen, men noe finnes

En av de er Ulla Meyer, som for øvrig var en god venn av min fars halvbror maleren Wilhelm Marius Wangensteen.

 

Ulla skrev boken "Norske Mødre" som ble utgitt i 1946.

Hvorfor satte Ulla Meyer seg ned bak blendingsgardinene i krigens mørkeste år og skrev om kvinner som for lengst var døde og begravet?

Vi kan blant de 160 portrettene blant annet lese om Maren Wessel, hun som satte Tordenskiold til verden. Hun som angivelig skulle ha gitt ham «sitt klare blikk og ubøyelige
vilje». Av samme grunn fant Ulla Meyer plass til Hilleborg Margrethe Sverdrup, mor til eidsvollsmannen Georg Sverdrup og til Jacob Sverdrup, grunnleggeren av Norges første landbruksskole.
Hilleborg som så strengt hadde drillet sine sønner i Luthers katekismus og Pontoppidans forklaringer at hun i ettertid ble husket som en hard kvinne

 

Det er dette allmennmenneskelige som kjennetegner Ulla Meyers tilnærming til historien. Hun underslår ikke noe, men behandler kvinnenes ettermæle i visshet om at hennes biografi bygger på
fragmenter, på løsrevne blader som tilfeldigvis har overlevd tidens tann.

 

Jeg liker i alle fall boken, og hvis dere vil ha den kan dere laste ned en søkbar PDF-versjon her: http://wangensteen.net/diverse/norskemoedre.pdf

 

 

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor takk til dere 6 som har takket for "gaven" men allikevel også de 421 personer som stilltiende har lastet ned boken uten å si takk.

 

Det var vel for dere jeg ga dere "gaven"

 

6 personer som sier takk for at jeg har brukt noe av min energi og tid for noe jeg ikke er interessert i er vel bra butikk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å laste ned boken, men kan være med å takke Lars Ove for i mange år og ha brukt sin fritid for oss andre.

 

Og spesielt de som benytter seg av det tilgjengelige materialet burde kjenne sin besøkelsestid.

 

En takk koster jo heller ingenting. Så det går jo ikke over julebudsjettet på noen som helst måte.

 

Men den gode samvittigheten får et lite løft.

 

God jul til deg Lars Ove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilstår åpent at jeg var en av dem som kikket på dette.

 

Bortsett fra allmenninteressen, den var stor nok, fant jeg dessverre ingenting som angikk meg og mine prosjekter. Derfor unnlot jeg å blåse i takkogpris-trompeten.

 

Det skulle jeg selvfølgelig ha gjort. Om forlatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje lasta ned denne boka - har ikkje hatt tid enno - men kjem nok til å gjera det. God jul til deg Lars & takk for innsatsen frå meg her i vest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, Lars Ove. Godt nytt år og lykke til med nye innsatser!

Til jul gav jeg bort en av mine to ekspl. av nevnte bok; den vakte

begeistring!

 

Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.