Gå til innhold
Arkivverket

Auneset Gård -Hosanger Romarheim ( Aunæs)


Bjarne Øien
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Kan noen hjelpe meg :)

 

Jeg leter etter informasjon om Auneset -gård, og hvem som bodde der. Jeg finner ingen ting når jeg "googler"

Min oldemor Beate Marie Romarheim vokste opp på denne gården like uten for bergen.

 

Av det jeg finner så er det 2 Bnr på gården. Den andre delen er jeg interessert i å vite hvem som bodde på.

Jeg finner navnet Knut Auneset og Knut Sjursen født 1836. Og lurer på hvem som over tok gården etter han

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01036697001943

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037327001725

 

 

Tusen takk for all hjelp

Hilsen

Bjarne

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hosanger bygdebok, gården Romarheim:

 

Snekker og småbr. Arne Larsen Husdal 1865 - 1947, gift 1890 med Ingeborg Knudsdatter Romarheim 1863 - 1950. Beate Maria var barn nr 5 av 6 barn (gi beskjed om du trenger mer info her)

 

Ingeborg Knudsdatter var datter av bygning-/plassmann Knud Sjursen Romarheim f 1828, gift 1861 med Maria Knudsdatter Otterstad 1821-1886.

Maria druknet i Mostraumen på kyrkjeveg. Båten veltet; alle unntatt Maria klarte seg. Datteren Ingeborg var nr 2 av 5 barn

 

Ingen av Knud sine barn overtok hans bruk (neste bruker var Jon Johannessen)

 

Gården Husdal:

 

Arne Larsen Husdal 1865-1947 var sønn av plass-/ og bygningsmann Lars Johannesen Bysheim 1832-1897 gift i 1861 med Ingeborg Iversdatter Husdal 1840-1916. Sønnen Arne var nr 3 av 11 barn.

 

Lars og Ingeborg hadde plassen Grøtevig ved Husdalsvatnet. Lars datt utfor et stup og slo seg i hjel. Ingeborg bodde i Bjørsvik sine siste år.

 

Håper dette gir deg noen svar; bare spør om du vil ha mer info

 

 

Vennlig hilsen

Grete

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt og informativt svar.

 

Står alt dette i bygdeboka ? 

 

Jeg vil gjerne vite noen få detaljer til om det går:

Hvordan gikk det med Arne Larsen og Ingeborg knudsdatter romarheim? Og bruket de hadde på auneset?

 

Jeg var nesten sikker på at det var en "ny" Knut som også hadde bruket etter Knut Sjursen.

Hvem var Jon Johannessen?

 

Tusen takk 

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bygdebøker varierer ganske mye når det gjelder layout og informasjon. Hosanger BB er i fortløpende listeform: busitjar/ jfr (= henvisning til hvor personen har bodd)/ gift/ leveår/ barn/ født/ død/ bustad/ merknader. Så her er masse info med kryssreferanse, men med ingen info om forhold på gården / bruket.

Auneset er nok et bruk under Romarheim, men ingen bruk er nevnt med navn i boken, heller ingen evt. husmenn. Så det er ingen mer info om Arne og Ingeborg.

Navnet Auneset finner jeg ikke i Hosanger BB.

 

Jon Johannessen Romarheim (emigrerte senere til Amerika) som overtok etter Knud Sjursen, var sønn av Johannes Jakobsen Egefet og Brita Hemmingsdatter Otterås. Jon sin datter Marta overtok bruket etter faren.

 

Knud Sjursen og Maria Knudsdatter sine barn:

 

Knud f 1861, til Amerika i 1884

Ingeborg f 1863

Anna f 1865, til Amerika i 1893, kom tilbake (vet ikke årstallet), giftet seg med Jakob Elvik og bosatte seg på Elvik i Stamnes

Brita f 1867, til Bergen

Johannes f 1870, til Amerika i 1893

 

Jeg har flere BB enn Hosanger (bl a Stamnes/Vaksdal), så bare spør videre om du ønsker oppslag

 

 

Hilsen

Grete

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få lov til å takke deg Grete Jøraas

Nå vet jeg om en bestemor( datter av Beate Maria Romarheim) som blir glad for å høre litt historie på julaften.

 

Jeg ønsker deg en GOD JUL

Og jeg kommer gjerne tilbake med flere spm etterhvert :D

Hei

 

Bygdebøker varierer ganske mye når det gjelder layout og informasjon. Hosanger BB er i fortløpende listeform: busitjar/ jfr (= henvisning til hvor personen har bodd)/ gift/ leveår/ barn/ født/ død/ bustad/ merknader. Så her er masse info med kryssreferanse, men med ingen info om forhold på gården / bruket.

Auneset er nok et bruk under Romarheim, men ingen bruk er nevnt med navn i boken, heller ingen evt. husmenn. Så det er ingen mer info om Arne og Ingeborg.

Navnet Auneset finner jeg ikke i Hosanger BB.

 

Jon Johannessen Romarheim (emigrerte senere til Amerika) som overtok etter Knud Sjursen, var sønn av Johannes Jakobsen Egefet og Brita Hemmingsdatter Otterås. Jon sin datter Marta overtok bruket etter faren.

 

Knud Sjursen og Maria Knudsdatter sine barn:

 

Knud f 1861, til Amerika i 1884

Ingeborg f 1863

Anna f 1865, til Amerika i 1893, kom tilbake (vet ikke årstallet), giftet seg med Jakob Elvik og bosatte seg på Elvik i Stamnes

Brita f 1867, til Bergen

Johannes f 1870, til Amerika i 1893

 

Jeg har flere BB enn Hosanger (bl a Stamnes/Vaksdal), så bare spør videre om du ønsker oppslag

 

 

Hilsen

Grete

 


Takk. Flott oversikt !

Viser dette hvem som hadde gården i 1950 ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Fra pantebok: Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.A.a.34, Sted: Nordhordland sorenskriveri, Hosanger tinglag, Oppbevaringssted: SAB

Merknader: Hosanger III Tilleggsregister

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071203610038.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12910&uid=ny&idx_side=-38

 

Familien i 1900: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f01253&gardpostnr=268&merk=268#ovre

 

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Så flott! Tusen takk! Dette setter jeg pris på.

Gjelder dette begge brukene... :) ?

Hvorfor er noe strøket over ?

Hei.

Fra pantebok: Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.A.a.34, Sted: Nordhordland sorenskriveri, Hosanger tinglag, Oppbevaringssted: SAB
Merknader: Hosanger III Tilleggsregister
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071203610038.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12910&uid=ny&idx_side=-38

Familien i 1900: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f01253&gardpostnr=268&merk=268#ovre

mvh Ottar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nr 93 på Romarheim:

 

Småbruker Knut Nilsen Romarheim (Auneset) ugift 1876-1961

 

Bruker nr 94 / A:

 

døde før 1950

 

Bruker nr 94 / B:

 

Lærer i Romerheim krets Ragnvald G. Nøttvedt  født 1896 død?

 

Bruker nr 95:

 

Johannes Monsen Molvik, Heimvik 1862 - 1961. Var en tid på Heimvik, så Bergen, kjøpte så en part på Romarheim. G 2 med Anna Nilsdatter Romarheim f 1870 død ?

 

Bruker nr 96, 97 - døde/ flyttet før 1950

 

Brukere som døde +/- 1980 (nr 98,99,100,101 og 102):

 

Lærer og gårdbruker Edvard Anton Halvorsen g m Emma Andreasdatter romarheim

Gårdbruker Harald Arnesen Høiland g m Gerda Hansdatter Ekerhovd

Landhandler Sverre Jakobsen Hellan g m Ranghild Johannessen fra Bergen

Gårdbruker Martin Emil Nelson Ryland, Herdla g m Klara Sofie Nilsdatter Romarheim

Karl Andreas Karlsen Steinestø g m Anna Mikkelsdatter Hagenes. Karl var også styrmann i INDL, senere jekteskipper med egen båt.

 

God jul og hilsen fra

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel br.12 som er rett: Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.A.a.34, Sted: Nordhordland sorenskriveri, Hosanger tinglag, Oppbevaringssted: SAB

Merknader: Hosanger III Tilleggsregister

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071203610142.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12910&uid=ny&idx_side=-141

 

Utskilt som rydningtomt ?? 1903? fra bruk 2: Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.A.a.32, Sted: Nordhordland sorenskriveri, Hosanger tinglag, Oppbevaringssted: SAB

Merknader: Hosanger I Gnr. 1-57

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071130670907.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12908&uid=ny&idx_side=-206

 

Du få se hva du får ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

hei !

 

Søkte Auneset og fant dine spørsmål med svar fra sist desember.

Jeg lurte også på Knut i Auneset og om han hadde eget bruk der. Regner vel med at han eide og skilte ut bruk til datter Ingeborg og svigersønn Arne Larson. Disse er mine oldeforeldre, så din oldemor Marie og min farfar Ingvald var søsken og vokste opp der inne. Din bestemor og min far John Romarheim er da kusine og fetter. Jeg har fulgt slekten i Auneset langt tilbake (ca 1600) fra Otterstad og Mo. Ingeborg Knutsdatter og Arne Larson kommer fra samme stamfar Anders Eilevson fra Otterstad. Arne Larson ble født i Grautvikje tilhørende Husdal gården ved Bjørsvik. 

Gården til Arne og Ingeborg i Auneset lå lenge ubebodd men nå er det med noen ombygginger blitt hytte/landsted. 

Ligger like nedenfor vegen ved passering gjennom Litle Urdal tunnellen.

Jeg er på leting etter bilder av foreldrene til Arne Larson, .....Ingeborg Ivarsdatter fra Husdalen og Lars Bysheim fra Osterøy. 

Mange bilder av Ingeborg sine søsken på Per Husdal sine nettsider men ingen av Ingeborg og Lars.

Da hadde billedsamling av farsslekt tilbake til Ivar Jakobson og Ingeborg Gudmundsdatter vært komplett. De to siste kom fra Mo og Mostraum ( ca 1840) ... Ingeborg hadde odel til både Husdalen og Mostraum.

Er Du fortsatt på leting og kommer over "bilder" fra Auneset eller Grautvikje eller noen som kan ha noe å bidra med så er jeg takknemlig.

 

Mvh Helge Romarheim

Follese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge.

 

Så kjekt at du svarte på denne tråden.

Og så gøy at du kan så mye om slekten. Kan jeg ved en anledning sende deg en personlig melding i innboksen ?

Jeg snakket med min bestemor i dag, og hun skulle lete etter noen bilder. Hun av usikker på om hun hadde bilder av foreldrene til Arne Larsson.

Men jeg fant senest i dag bilder fra Auneset... Med bilder av flere familiemedlemmer.

 

Kanskje vi kunne ha utvekslet ?

 

Mvh

Bjarne Øien


hei !

 

Søkte Auneset og fant dine spørsmål med svar fra sist desember.

Jeg lurte også på Knut i Auneset og om han hadde eget bruk der. Regner vel med at han eide og skilte ut bruk til datter Ingeborg og svigersønn Arne Larson. Disse er mine oldeforeldre, så din oldemor Marie og min farfar Ingvald var søsken og vokste opp der inne. Din bestemor og min far John Romarheim er da kusine og fetter. Jeg har fulgt slekten i Auneset langt tilbake (ca 1600) fra Otterstad og Mo. Ingeborg Knutsdatter og Arne Larson kommer fra samme stamfar Anders Eilevson fra Otterstad. Arne Larson ble født i Grautvikje tilhørende Husdal gården ved Bjørsvik. 

Gården til Arne og Ingeborg i Auneset lå lenge ubebodd men nå er det med noen ombygginger blitt hytte/landsted. 

Ligger like nedenfor vegen ved passering gjennom Litle Urdal tunnellen.

Jeg er på leting etter bilder av foreldrene til Arne Larson, .....Ingeborg Ivarsdatter fra Husdalen og Lars Bysheim fra Osterøy. 

Mange bilder av Ingeborg sine søsken på Per Husdal sine nettsider men ingen av Ingeborg og Lars.

Da hadde billedsamling av farsslekt tilbake til Ivar Jakobson og Ingeborg Gudmundsdatter vært komplett. De to siste kom fra Mo og Mostraum ( ca 1840) ... Ingeborg hadde odel til både Husdalen og Mostraum.

Er Du fortsatt på leting og kommer over "bilder" fra Auneset eller Grautvikje eller noen som kan ha noe å bidra med så er jeg takknemlig.

 

Mvh Helge Romarheim

Follese

 

 

Hei Helge.

 

Så kjekt at du svarte på denne tråden.

Og så gøy at du kan så mye om slekten. Kan jeg ved en anledning sende deg en personlig melding i innboksen ?

Jeg snakket med min bestemor i dag, og hun skulle lete etter noen bilder. Hun av usikker på om hun hadde bilder av foreldrene til Arne Larsson.

Men jeg fant senest i dag bilder fra Auneset... Med bilder av flere familiemedlemmer.

 

Kanskje vi kunne ha utvekslet ?

 

Mvh

Bjarne Øien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne !

Ja jeg har holdt på noen år.... ikke spesielt med Auneset men har fulgt begge mine oldeforeldre i Auneset sine slekter mot Modalen og de gårdene de kom fra der. Nesten alle gårdene i Modalen er knyttet opp mot Arne Larson og Ingeborg Iversdatters slekter opp gjennom fra 15-1600 tallet. 

Du må gjerne sende meg personlige meldinger, er ikke særlig oppdatert på hvordan det funker, men det skulle vel gå. Fint hvis vi kan utveksle både slektsgranskingen og bilder særlig. Bilder fra Auneset hadde vært svert interessant for om mulig finne noen av de som hørte til der inne.

Jeg husker noen av min farfars søsken som var på besøk hos oss på Florvåg der vi bodde tett opptil mine besteforeldre. Mulig at Beate Marie, din oldemor også kan ha besøkt mine besteforeldre uten at jeg husker dette spesielt. Regner med at du er barnebarn av Kirsten og Frits Øien og barn av Harald eller Roald. Jeg finner kun Tomas etter Harald Øien og Benny Monsen men der stopper det med opplysninger i papirunderlaget jeg overtok fra min far som han igjen hadde fått av en i slekten fra Husdalen. Husdal gården er svært godt tatt vare på og jeg vil anbefale Deg en tur opp i tunet der. Historien ligger tykt utenpå hele vegen opp fra Bjørsvik og langs etter Husdalsvatnet der ferdselsvegen gikk. Din tipp-tipp-tipp oldefar og mor "henger på veggen" i den øveste hvite bygningen der. Ivar Jakobsen Mo og Ingeborg Gudmundsdtr. Mostrømmen.

Finner Din bestemor bilder og vi kan utveksle noe er det av stor interesse for meg. Jeg har ikke mange bilder men om Du er interessert i etterslekten fra Husdalen så kan jeg kopiere/scanne og sende på mail/post. Jeg har bilder av Arne og Ingeborg i Auneset men billedmatriell ellers er det Per Husdal som har lagt ut på sine sider( søk Per Husdal så kommer det opp bilder fra Husdalen og også Husdalslekten i slektstre form tilbake til Modalen.

 

Da høres vi etterhvert !

Mvh Helge

 

 

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.