Gå til innhold
Arkivverket
Leif Salicath

Drep et slektvirus - Maren Pedersdatter Müller 1671-1698 (ikke 1729)

Recommended Posts

Leif Salicath

Maren var datter av rådmann i Christiania Peder Pedersen Müller som dør 17.apr.1714. I skiftet etter ham som jeg nå fant via Adventkalender 2014 til Avfotograferte Slektshistoriske kilder  http://slektskilder.blogspot.no/ til Geir Kamsvåg Berntsens ferske Register til Christianias skifteprotokoll 1714-1720 https://docs.google.com/document/edit?id=1vkuBs0Tm_1yOlK25Ssj2fWb89ENUE0bioSoS9Qx5GB0&hl=no.  Permanent lenke til skiftet http://arkivverket.no/URN:sk_read/25396/25/. Tusen takk Geir!

 

Der fremkommer alle arvinger og det står tydelig "afgangen Maren Pedersdatter Mag(ister) Thomas Grises".  Thomas Nielssøn Griis 1671-1722 var magister og sogneprest i Sigdal og de ble gift 8.jan.1695 i Christiania http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-96

 

"Alle" på internet ser ut til å ha registrert henne som begr. i Christiania 18.mai 1729 som definitivt må være feil.  Jeg har sett på kb for denne dato http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-269 og der finner jeg på 18.mai  "Magdalene Johan Grisis".  Hvordan det har blitt til Maren er litt vanskelig å forstå, men noen må ha lest dette feil og startet viruset. I NST 5:35 står det at Maren er død før 1714.  Magdalene er Magdalene Marie Schumacher gift med Johan Sørensen Griis.

 

Hva er så riktig dødsdato? I Sigdal finner jeg opplysninger om Sigdal kirke hvor hennes dødsår angis til 1698 http://www.norgeskirker.no/wiki/Sigdal_kirke.  Da kb ikke starter så tidlig og hun ikke er i skifter fra Sigdal, har jeg ikke funnet datoen selv. De geistlige skifter der starter for øvrig først i 1702. Thomas Griis' skifte ser ut til å være her http://arkivverket.no/URN:sk_read/35410/2/, men jeg finner ikke opplysninger om barn. Datteren Boel Cathrine Griis 1697-1743 skal ha vært eneste barn.

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kmg

Maren var datter av rådmann i Christiania Peder Pedersen Müller som dør 17.apr.1714. I skiftet etter ham som jeg nå fant via Adventkalender 2014 til Avfotograferte Slektshistoriske kilder  http://slektskilder.blogspot.no/ til Geir Kamsvåg Berntsens ferske Register til Christianias skifteprotokoll 1714-1720 https://docs.google.com/document/edit?id=1vkuBs0Tm_1yOlK25Ssj2fWb89ENUE0bioSoS9Qx5GB0&hl=no.  Permanent lenke til skiftet http://arkivverket.no/URN:sk_read/25396/25/. Tusen takk Geir!

 

Der fremkommer alle arvinger og det står tydelig "afgangen Maren Pedersdatter Mag(ister) Thomas Grises".  Thomas Nielssøn Griis 1671-1722 var magister og sogneprest i Sigdal og de ble gift 8.jan.1695 i Christiania http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-96

 

"Alle" på internet ser ut til å ha registrert henne som begr. i Christiania 18.mai 1729 som definitivt må være feil.  Jeg har sett på kb for denne dato http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-269 og der finner jeg på 18.mai  "Magdalena Johan Grisis".  Hvordan det har blitt til Maren er litt vanskelig å forstå, men noen må ha lest dette feil og startet viruset.

 

Hva er så riktig dødsdato? I Sigdal finner jeg opplysninger om Sigdal kirke hvor hennes dødsår angis til 1698 http://www.norgeskirker.no/wiki/Sigdal_kirke.  Da kb ikke starter så tidlig og hun ikke er i skifter fra Sigdal, har jeg ikke funnet datoen selv. De geistlige skifter der starter for øvrig først i 1702. Thomas Griis' skifte ser ut til å være her http://arkivverket.no/URN:sk_read/35410/2/, men jeg finner ikke opplysninger om barn (bl.a. datteren Boel Chathrine Griis 1697-1743, men hennes opprinnelse er litt usikker). 

 

Nå står det i "kilden" for Marens død i 1698 "Her ble også Maren Muller, død 1698, enke etter sogneprest Thomas Griis bisatt".

 

Hun var i 1698 verken enke ei heller var Thomas sogneprest ennå.

 

Om det har interesse, Maren Müllers mors skifte finnes; Christiania Skifteprotokoll 1 1692-1701 f.101b.

 

Endret av kmg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Tusen takk, Geir.

 

Jeg reagerte også på formuleringen "enke" som sikkert skyldes dårlig korrekturlesing.

 

Takk også for Karen Olsdatter Gjerdrums skifte.  Der får jeg tak i alder på sønnene som jeg ikke hadde og da er det lett å finne dåpen i kb. Sønnen Peder må være død før 1714 hvor han ikke er nevnt i farens skifte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.