Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger fra dødsfall i Sverige (Hogdal, Vestre Gøtalands len) 26 mars 1872.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger relatert til følgende dødsfall: Hans Larsson, (f. 23.12. 1816), som døde 26 mars 1872. Jeg har fra en kilde fått opplyst at han var husmann på Tågløs fra 1862. Tågløs ligger i Hogdal, (Bohuslen), Vestre Gøtalands len. En annen kilde skriver at han var forpakter på Backarne under Nordby. Ved dødsfallsregistreringen står det kan hende yrke på mannen og hvor han da var bosatt? Fremgår dødsårsaken?

 

Jeg lurer også på om han kan finnes registrert med fødsel i Hogdal 23.12. 1816? Foreldrene het: Lars Jonsson og Johanna Helgsesdotter. Fremgår bosted? Dette var vel også husmannsfolk?

 

Konen var Helena Hansdotter, f. Lommeland, Vestre Gøtalands len 5.4.1821. Hun døde 30 september 1898.  Finnes hennes dødsfall registrert i kirkebok for Hogdal? Hvor bodde hun da?

 

Håper noen med tilgang til svenske kirkebøker kan hjelpe meg.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Larson er ført som død 26. mars, begravd 1. april 1872 (dødbok Näsinge F:2, s. 61, felles bok for Näsinge, Hogdal mv). Han er oppført som 55 år, 3 mnd 13 dager, og som torapere under Nordby nedergård (?). Han er gift.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner han også i husforhør Hogdal AI:7 (1861-1873), s. 319 på Nordby uppegård, på plassen Tågløs. Der er han sammen med kona Helena Hansdatter f. 5. april 21 i Loml (=Lommeland) og barna Carl Ludvig 13. juli 1856 og Hilmer 11. november 1860, begge angitt som født i Hogdal. Familien kom hit i 1862, før det ført på s, 314 på Saltbacken under Nordby uppegård.

 

Tor


Finner Helenas død i Hogdal F:2, s. 12. Hun er oppført som innhyst på Nordby uppegård.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans og Helena er også ført på Saltbacken i husforhør AI:6 (18513-1861), s. 109.

 

Jeg har ikke funnet dåpen til Hans i 1816. NB - i husforhør sies det at dåprsdato er 13/12. Men det behøver jo ikke å være rett.

 

Tor

 

Og de er på Saltbacken også i husforhør AI.5 (1846-1856), s. 102.

 

Tor

 

Hans og Helena er på Hagarne under Nordby uppegård i husforhør AI:4 (1841-1846), s. 62. Da har de tydeligvis også en datter Johanna Maria f. 11/4 1844.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I husforhør AI:3 (1839-1841) er Hans dreng på Nordby nedergård (s. 64) og så (i 1841?) på Hjelmberg (s. 20). På Hjelmberg er også innført pike Helena Hansdatter, som trolig drar til Nordby i 1840.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Näsinge B:1 (bilde 85 på AD) er lysing innført 8.12. 1843 for ungkar Hans Larson og pike Helena Hansdatter, begge på Hjelmberg. Vielse er 7. januar 1841.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Hans som dreng på Norby uppegård i husforh. AI:2 (1821-1839) s. 20 i liste 1839.

 

Tor

 

Og s. 2o i liste 1837-1838. Det sies at han er fra Mörck.

 

Tor

 

Og på s. 10 i liste 1834-1835 på Skärjedalen sammen med far Lars Johansson f. 1780 og søsken Oliana f. 1821 og Olaus f. 1827. Navnet på mora kan ikke leses her, hun er overstrøket og anm. død.

 

Dessuten på s. 9-10 i liste 1834-1836, da også med søster Hilma f. 1811?

 

Tor

 

I liste 1830-1831 er de s. 9, fremdeles Skjärvedalen. Mor er anført som Johanna Heljesdatter f. 1781. Og i liste 1828-1829 s. 12. Og i liste 1826-1827 s. 11. Her er det tydeligere tekst, datter fra 1811 er skrevet Helena. Og i liste 1825-1826 s. 10. Og i liste 1823-1824 s. 7.

 

Tor

 

Og i liste 1822-1823 s. 8. Og i liste 1821-1822 s. 8.

 

Tor

 

Så i AI:1 husforhør 1812-1821, s. 7 i liste 1812-1813. Her er barna Nils f. 1809 og Olof f. 1806 innført, samt Helena. Dette tyder på fast opphold på Skjärfedalen. Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke har funnet dåpen. For Hans er innf. i liste 1815-1816 s. 10 som nytt barn i familien, anm. født i desember.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem og ser at du Tor har funnet noen virkelig oppklarende opplysninger for meg, så du skal ha mange takk. Nå skjønner jeg at Tågløs er en av husmannsplassene under gården Nordby uppegård, dit han kom i 1862. Før det var han husmann på Saltbacken under Nordby uppegård og før det igjen på husmannsplassen Hagarne under samme gård.

Konen Helena døde på Nordby uppegård, men du skriver at mannen Hans Larson døde på nedergård (vel og merke med spørsmålstegn etter). Jeg ville vel helst tro at han også døde på uppegård siden han døde først av de to ektefellene?

 

Hjelmberg er vel et annet gårdsbruk enn Nordby?

 

Mine opplysninger om at Hans Larson var forpakter på Backarne under Nordby kan være noe etterslekten feilaktig har skrevet. Forpakter i stedet for husmann og kanskje Backarne er feilskrift for Saltbacken?

 

Når jeg først har deg "på tråden" Tor kunne jeg ha lyst til å spørre om det lar seg gjøre å finne opplysninger om foreldrene til Helena Hansdatter. Hun var født i Lommeland, vestre Gøtalands len, 5 april 1821 og foreldrene var Hans Larsson og Karna Andersdatter. Etterslekten oppgir til  meg at de skal ha vært bosatt i Näsinge sogn i Båhuslen.  Var dette også husmannsfolk? Jeg vet heller ikke når de var født eller når de døde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fant jeg dåpen til Helene. Hun er døpt i Näsinge 8. april, født 5 (Näsinge C:3 s. 43). Foreldre Hans Larsson og Oliana (!) Andersdatter i Svevanne. Svevanne er et torp i Lommeland, som i husforhør er ført rett bak Känseröd. Jeg har så langt ikke funnet disse personene i husforhør på Sveanne.

 

Hilsen Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei, jeg ser at dette er gamle innlegg, men jeg holder også på med slekt fra Hogdal og ser at Tågløs og Saltbacken er nevnt. Vet dere hvor disse stedene er? Jeg vet det, hvis dere er interessert. Jeg ser at det er mange Nordbygårder, vet dere noe om disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.